4259
Sök

Lackera hela bilen!

9 Inlägg
26 september 2009
Trådstartare
#1
Hej!

Jag ska hellackera min bil och undrar hur man gör med förarbetet och även under själva lackjobbet. Jag har inga rosthål enbart lacksläp där plåten syns och där har jag även ytrost. Men sedan har jag även ställen där det är riktigt fin metalliclack och då undrar jag om det räcker med att matta ner med hjälp av vanligt sandpapper där det är bra lack och använda det som grundlack, eller det kanske kommer släppa efter något år bara?

Men där det är lacksläpp ska man slipa med maskin eller för hand och ska man pensla eller spruta på grundlacken därefter? Behöver i stort sett alla hjälp jag kan få inför mitt lackarbete speciellt när jag inte hittar någon fakta bok på biblioteket eller någon vettig hemsida.

Tanken är att det ska bli guldmetallic som det är nu!

102 Inlägg
26 september 2009
#2
om det är orginal lacken du menar så kan du matta ner bilen så slipper du använda grundlack, också slipar du plåtent på de ställen lacken släppt och grundar på dom ställena, är den omlackad en gång så rekomenderar jag att slipa ner lacken och grunda hela bilen..


9 Inlägg
26 september 2009
Trådstartare
#3
Ska jag pensla på grundlacken eller ska det sprutas det med?

Cupra_
26 september 2009
#4
Jag hade sprayat... Känns lättare att få det jämntjockt och går garanterat snabbare än att pensla..

9 Inlägg
26 september 2009
Trådstartare
#5
Slipa med sandpapper eller med maskin=)? Jag 100 procentig amatör så jag kommer behöva all hjälp jag kan få:P.

252 Inlägg
26 september 2009
#6
köp en exenterslip spelar ingen roll vilket märke inga papper under 320 iaf om du bara ska matta lacken. slipgrunden lägger du med lackspruta,,
pensla kan det synas genom då lacken kommer  på. beroende om du rollar lr sprutar bilen förarbetet e det viktigtaste låt det hellre ta två tre kvällar mer o slippa uppenbara små missar som du ångrar sen smile

Gti-r

9 Inlägg
26 september 2009
Trådstartare
#7
Tobbe_n skrev:
köp en exenterslip spelar ingen roll vilket märke inga papper under 320 iaf om du bara ska matta lacken. slipgrunden lägger du med lackspruta,,
pensla kan det synas genom då lacken kommer  på. beroende om du rollar lr sprutar bilen förarbetet e det viktigtaste låt det hellre ta två tre kvällar mer o slippa uppenbara små missar som du ångrar sen smile

Mitt stora problem är att jag kommer stå ute och slipa ner till plåten därför måste jag jobba snabbt och under en torr dag... alternativt att jag frågar skolan om jag kan ta in bilen i ett garage tillfälligt bara för slipningen och grundlacken. Har ingen större lust att få rostskador.

Så du rekomenderar spraya på grundlacken?

1 339 Inlägg
27 september 2009
#8
Är det din Volvo 164E som du ska måla om? Tänk på det att resultatet kommer troligen aldrig bli lika bra som fabrik, speciellt inte om det är första gången. Jag hade fixat rosten vilket är jämförelsevis mycket lättare.

Vad är det för fel på lacken i övrigt förutom ytrost?


I got Dubs!
2 423 Inlägg
27 september 2009
#9
Du har inget fordonsgymnasium i närheten med lackutbildning?
lämna in den där. kommer bli mycket bättre än du ska göra det själv ute.
inte så dyrt heller eftersom du betalar bara för materialet.


252 Inlägg
27 september 2009
#10
jared skrev:
Tobbe_n skrev:
köp en exenterslip spelar ingen roll vilket märke inga papper under 320 iaf om du bara ska matta lacken. slipgrunden lägger du med lackspruta,,
pensla kan det synas genom då lacken kommer  på. beroende om du rollar lr sprutar bilen förarbetet e det viktigtaste låt det hellre ta två tre kvällar mer o slippa uppenbara små missar som du ångrar sen smile

Mitt stora problem är att jag kommer stå ute och slipa ner till plåten därför måste jag jobba snabbt och under en torr dag... alternativt att jag frågar skolan om jag kan ta in bilen i ett garage tillfälligt bara för slipningen och grundlacken. Har ingen större lust att få rostskador.

Så du rekomenderar spraya på grundlacken?

jag slipade o spacklade hela bilen min utomhus köpte Grundfärg från en lackerare o sprayade på slipade ner rinningar o andra deffekter som lätt kan bli. skulle nog helst av egen erfarenhet göra det inomhus . då har du bra belysning o värme iaf. :smile

Gti-r

1 517 Inlägg
27 september 2009
#11
en fråga med detta,  Hur kallt får det vara för att måla??

▂ ▃ ▅ ▆ ▇ ▉ 100%

Drifter
283 Inlägg
27 september 2009
#12
Slipa alltid med klossar!
Slipa med 400papper innan lack det gjorde jag å det syns inga sliprepor nu när lacken e lagd.

Köp en praimer å lägg på hela bilen så blir det inga nyans skillnader för dig! mellan slipa primern med 400papper  sen kan du använda fönsterputs å torka av allt så det blir rent!
Efter fönsterputsen använder du klibbduk precis innan lack.

Nu när du ska lackera så ska du spruta på en dimma med färgen över hela bilen för då kan du lägga lite tjockare med färg utan att få rinningar.

Använd en vettig spruta!
En stor kompressor eller rättare sagt en med så stor tank som möjligt för jämnare tryck i sprutan!

Lycka till

Tider: SS 1:30:42
Ett liv på drift........
Projekt tråden: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 870&p=

9 Inlägg
27 september 2009
Trådstartare
#13
Det är mycket riktigt min 164'a som ska lackeras och det ska göras som projektarbete.. Det är mer än bara ytrost.. Den är dålig i lacken på hela bakdelen av bilen (bakskärmar samt bagagelucka). Det är inte snyggt för fem öre. Sjäva slipningen gör jag på gården och grannen har en lackbox där jag har tänkt lackera bilen. Men visst har jag haft funderingar på att lämna bilen till gymnasieskolan jag går på, men då blir det inget projektarbete av det hela som jag har tänkt. Men visst det blir bättre.

9 Inlägg
28 september 2009
Trådstartare
#14
Vilket ska man lägga på allra först, slipgrunden eller grundlacken?

Eliminator
1 441 Inlägg
28 september 2009
#15

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.


Sök