4180
Sök

S13 går ojämnt och laddar ojämnt

Gotlänning på drift.. Konstant!
1 325 Inlägg
26 september 2009
Trådstartare
Halloj!
Införskaffade mig en 200sx s13 -94 igår.
Det är såhär att när man startar bilen är det väldigt låg tomgång, kanske 500rpm, gasar man bluddrar det och den svarar inte ett skit nästan.
Hackar och hoppar fram om man försöker köra iväg.
Låter man bilen stå ett tag på tomgång så reser sig tomgången mer och mer, till runt 2000rpm, när bilen börjat gå lite "renare" så bär det av och när man väl kör så kommer inte laddet förrens runt 4000rpm vilket jag tycker är väldigt fel.
Och gasar man ur bilen så hör man i avgassystemet hur det nästan "smäller", vet inte riktigt vad, kanske för mkt bensin att det gör att det smäller.
Jo det läcker nånstans vid turbon, låter som fan när man gasar, alltså avgasljud, kanske är det som gör så bilen går som den gör också? :S

1-2 växel går bilen sådär, laddet kommer ganska "bra" 0,7 ca.
3-5 så händer det nästan inget förrens vid 4500rpm då börjar turbon ladda men laddar då 0,5 ca :S

Det läcker nånstans vid turbon eller grenröret, låter som fan när man gasar, alltså avgasljud, kanske är det som gör så bilen går som den gör också? :S

Vad kan det vara för fel?
Tändning fel inställd?
För mycket bensin?
Tryckläcka i IC eller i någon slang?

Help me please!

Setup: 3" avgas hela vägen, T28, extraktorgrenrör, öppet filter, chipet är original vad jag vet iaf.

Bild på hur tändingen står: http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … age=772334
Film på hur bilen beter sig: http://www.garaget.org/video/gq0ha7c9vn2o
Och film på när den har så hög tomgång: http://www.garaget.org/video/ousy0p0r0fnzs
Senast redigerat av LINGSTROM (28 september 2009)

12 Inlägg
26 september 2009
Läckande dumpventil, Slangar kikat allt sånt... låter som ett syndrom på dom läckande kina dumparna jag sett iaf..?

Mvh Johan

1 325 Inlägg
26 september 2009
Trådstartare
Stroomo skrev:
Läckande dumpventil, Slangar kikat allt sånt... låter som ett syndrom på dom läckande kina dumparna jag sett iaf..?

Mvh Johan

Sitter ingen dump på den, har en dump som ligger men har inte monterat den än, åker nog inte på alls.
Skall kolla över alla slangar imorgon då jag tror det har något att göra med laddet!

12 Inlägg
26 september 2009
okey, då ursäktar jag mig, men som sagt kika alla slangar osv så allt står rätt till!

7 120 Inlägg
26 september 2009
Tror ett steg 2 chip skulle göra underverk tongue

1 325 Inlägg
26 september 2009
Trådstartare
Aerodynamik skrev:
Tror ett steg 2 chip skulle göra underverk tongue

Det kommer så fort jag bytt IC, väntar på en 9000 IC, den skall monteras av från en sönderrostad Saab i veckan. smile

1 325 Inlägg
27 september 2009
Trådstartare
Need backup!!!!

Drifter
283 Inlägg
27 september 2009
Läckan som du har borde inte ställa till det så mycket, men med en stor läcka kan ju lamdan få fel värden å då går bilen illa!
Kolla så att motorn e jordad ordentligt e den inte det så får du bekymmer med databoxen.

Tider: SS 1:30:42
Ett liv på drift........
Projekt tråden: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 870&p=

Drifter
283 Inlägg
27 september 2009
En annan tanke, kolla så att kamremen sitter rätt så att den inte har hoppat något hack.

Ett liv på drift........

1 325 Inlägg
27 september 2009
Trådstartare
Okej, skall kolla det imorgon när bilen åker in i garaget. Tack så mkt!! smile

1 325 Inlägg
27 september 2009
Trådstartare
Lagt upp en bild på hur CASen är inställd.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/36400/772418_888pml.jpg
Är den rätt inställd? yikes
Senast redigerat av LINGSTROM (27 september 2009)

Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
27 september 2009
LINGSTROM skrev:
Lagt upp en bild på hur CASen är inställd.

http://www1.garaget.org/gallery/archive/36400/772418_888pml.jpg
Är den rätt inställd? yikes

Man kan inte bara kolla på casen om tändningen är rätt..
Men ta en strobelampa och kolla..15 grader ska det vara.

4 670 Inlägg
27 september 2009
Läckan borde inte göra så att den går så pass illa som du beskriver men visst påverkar den,

Casen ser ut o vara rätt inställd men testa o röra den när motorn är igång o se om den blir nått bättre åt något håll,

Sen som tidigare skrev kika kamremmen så den verkligen står helt rätt, enkelt ingrepp o samtidigt kan du kika så kamremmen är rätt spänd osv eller rent av passa på o byta den om du ointe vet när de e gjort.

Spruta startgas över slangar o allt du kan o se om motorn påverkas av det, Spruta vid dom 2 packningarna vid insuget o se om den tar någon luft eller liknande där så kan du utesluta allt som har med det o göra.

1 325 Inlägg
27 september 2009
Trådstartare
mickius skrev:
Läckan borde inte göra så att den går så pass illa som du beskriver men visst påverkar den,

Casen ser ut o vara rätt inställd men testa o röra den när motorn är igång o se om den blir nått bättre åt något håll,

Sen som tidigare skrev kika kamremmen så den verkligen står helt rätt, enkelt ingrepp o samtidigt kan du kika så kamremmen är rätt spänd osv eller rent av passa på o byta den om du ointe vet när de e gjort.

Spruta startgas över slangar o allt du kan o se om motorn påverkas av det, Spruta vid dom 2 packningarna vid insuget o se om den tar någon luft eller liknande där så kan du utesluta allt som har med det o göra.

Okej, blir till att pröva det mesta helt enkelt.
Hoppas det inte är något allvarligt bara.

Fick ett förslag nu på att det kan vara så att lamban mäter jätte fel efter att den läcker vid grenröret, kanske är det som spökar för laddet?

Tackar för svaren.
Fortsätt kom med förslag på vad det kan vara, desto mer att gå på desto bättre ifall om inget av det innan hjälper.
Senast redigerat av LINGSTROM (27 september 2009)

204 Inlägg
27 september 2009
Låter ju som du har en trasig slang eller packning på inlopps sidan, i o med den höga tomgången. är bilen ny handlad eller?

1 325 Inlägg
27 september 2009
Trådstartare
Matz-The-Man skrev:
Låter ju som du har en trasig slang eller packning på inlopps sidan, i o med den höga tomgången. är bilen ny handlad eller?

Okej, yes. Hämtade bilen i Fredags!

204 Inlägg
27 september 2009
LINGSTROM skrev:
Matz-The-Man skrev:

Okej vad sa förra ägaren om det hela då?

1 325 Inlägg
27 september 2009
Trådstartare
Matz-The-Man skrev:
LINGSTROM skrev:
Matz-The-Man skrev:

Det han sa var att det förmodligen var en tryckläcka och att ägaren innan pillat med tändningen eller bensin tillförslen. Han hade väldigt dålig koll på vad så inte så lätt för mig att veta heller därför jag frågar vad det kan vara tongue
Men har fått en hel del vettiga och resonliga svar så hoppas något av dom hjälper!!

204 Inlägg
27 september 2009
LINGSTROM skrev:
Matz-The-Man skrev:
LINGSTROM skrev:

Det han sa var att det förmodligen var en tryckläcka och att ägaren innan pillat med tändningen eller bensin tillförslen. Han hade väldigt dålig koll på vad så inte så lätt för mig att veta heller därför jag frågar vad det kan vara tongue
Men har fått en hel del vettiga och resonliga svar så hoppas något av dom hjälper!!

jaha okej tänkt bara om han sa något som kan va bra typ:)

Drifter
283 Inlägg
27 september 2009
kolla så att piggen som sitter i avgaskammen till CAS inte har gått av.
Det finns mängder med olika fel det kan vara. När du har varit i garaget å kollat så får du gärna lista vad som e kollat eller ännu bättre om du har hittat felet så berätta gärna det!

m.v.h

Ett liv på drift........

Sök