3842
Sök

Vinterdäck säsongen 2009/2010

huh?
10 427 Inlägg
28 september 2009
Trådstartare
Hojt!

I denna tråden skulle vi kunna diskutera årets vinterdäckstester
och få lite tips om vilka däck som är vettiga eller ej.

Vi Bilägare var först ut för säsongen med test av 8st dubbdäck,
i dimensionen 205/55 15 med fartkod T (förutom Semperit) utfört
av finska tidningen Tuulilasi

**

Sammandrag med reservation för stavfel och liknande:

1.
Nokian Hakkapeliitta 7 (Betyg 5+) "Bäst i test"

+ Grepp på is, snö och slask
- Bromsning på torr väg

2.
Gislaved NordFrost 5 (Betyg 5) "Utmärkt"

+ Snögrepp, ljudnivå
- Bromsning kurva på is

Pirelli Carving Edge (Betyg 5) "Utmärkt"

+ Grepp is och snö
- Grepp i snöslask

3.
Continental ContiWinterViking 2 (Betyg 5-)

+ Våt- och torrgrepp
- Skarp gräns för grepp på is

4.
Bridgestone Noranza 2 (Betyg 4) "Svagt i väta"

+ Snögrepp
- Bromsning i väta

Michelin X-ice North (Betyg 4) "Starkt på is och snö"

+ Grepp på is och snö
- Bromsning på vått och torrt

Semperit Ice-Grip 3 (Betyg 4)

+ Bromsförmåga våt väg
- Isgrepp

5.
Kingstar W411 (Betyg 1) "Undvik"

+ Grepp i snöslask
- Grepp på is och snö

**

Testresultaten ser ju ut som vanligt, men Gislaved NordFrost 5 verkar ha gjort en uppryckning sen förra
säsongens lite sämre resultat. Får se vad de andra tidningarnas resultat visar..

99 Inlägg
2 oktober 2009
Inte så oväntat att Nokian vinner testet av en finsk tidning... Man kan tyvärr inte ta hjälp av alla tester som görs. Nästintill inget test är 100% oberoende.. Tro mig, jag vet smile

4 Inlägg
2 oktober 2009
Har själv just köpt Gislaved NordFrost 3 hoppas att dom e bra, de va rea på dom smile

huh?
10 427 Inlägg
3 oktober 2009
Trådstartare
Nu har Teknikens Värld släppt sitt test av dubbade och odubbade däck i nr 22 (1oktober 2009).
En mix av dubbdäck, nordiska odubbade samt centraleuropeiska odubbade (högre hastighetsindex m.m).

Lite lustigt att de inte har skrivit vilken dimension däcken har. Får väl gissa på 15":are iallafall. tongue

Totalplaceringen i testet med poäng, typ av däck och kommentar.

1.   Continental ContiWinterContact TS830 116poäng [centraleuropeiskt oddubbat] "Oväntat. Eller?"
1.   Continental ContiWinterViking 2 116poäng [dubbat] "Bästa dubbade."
3.   Continental ContiVikingContact 5 103 poäng [nordiskt odubbat] "Bästa nordiska."
3.   Michelin X-Ice North 103 poäng [dubbat] "Bästa Michelin."
5.   Pirelli Winter Carving Edge 101 poäng [dubbat] "Upp och ner."
6.   Nokian Hakkapeliitta R 99 poäng [nordiskt odubbat] "Bästa finska."
7.   Nokian Hakkapeliitta 7 98 poäng [dubbat] "Liten besvikelse"
8.   Goodyear UltraGrip Extreme 96 poäng [dubbat] "Bästa Goodyear."
9.   Pirelli Sotozero Winter 210 serie II 94 poäng [centraleuropeiskt odubbat] "Typiskt resultat"
10. Goodyear UltraGrip 7+ 92 poäng [centraleuropeiskt odubbat]  "Ytterligheter"
11. Kumho I´zen KW22 89 poäng [dubbat] "Sämsta dubbade"
12. Michelin X-Ice 88 poäng [nordiskt odubbat] "Märkesmyten."
13. Nokian WR 91 poäng [centraleuropeiskt odubbat] "Närvaroplikt"
14. Michelin Primacy Alpin 79 poäng [centraleuropeiskt odubbat] "Bäst i älgtest."
15. Kuhmo Icepower KW21 75 poäng [nordiskt odubbat] "Nej tack."
16. Goodyear Ice Navi ZEA 70 poäng [nordiskt odubbat] "Se upp!"
17. Kuhmo I´zen KW27 68 poäng [centraleuropeiskt odubbat] "Sämst i test."

Givetvis med reservation för att jag skrivit fel någonstans.

Hegefors, oväntat att Continental vinner i Teknikens Världs test i år med (har för mig att de brukar vinna där tongue).

huh?
10 427 Inlägg
3 oktober 2009
Trådstartare
Mr_Miyagi skrev:
Har själv just köpt Gislaved NordFrost 3 hoppas att dom e bra, de va rea på dom smile

Om inte annat så lär dom ju vara bättre än de du hade! smile

313 Inlägg
3 oktober 2009
fick skaffat mig nokian Hakkapeliitta 4. 225/45 R17 dubbade. hoppas verkligen att de e nått att ha nu i vinter big_smile

MOR åt gröt,FAR åt helvete!

3 Inlägg
3 oktober 2009

1 339 Inlägg
3 oktober 2009
steifan skrev:
Hegefors, oväntat att Continental vinner i Teknikens Världs test i år med (har för mig att de brukar vinna där tongue).

Inte alltid men dom ligger alltid bra till wink . Även i aftonbladets test kom dom inte först (tvåa eller trea) tex men däcken har en så pass bra kompromiss att dom helt enkelt inte har några direkta svagheter

3 259 Inlägg
3 oktober 2009
Hegefors skrev:
Inte så oväntat att Nokian vinner testet av en finsk tidning... Man kan tyvärr inte ta hjälp av alla tester som görs. Nästintill inget test är 100% oberoende.. Tro mig, jag vet smile

Ne efter att ha jobbat i däckbranschen i 10år så har man ju snappat upp att det fuskas hejvilt med dom där däcktesterna... Köp däck med en sak i huvudet, DYRT=BRA så kommer du bli nöjd! tro inte nåt annat...

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

133 Inlägg
4 oktober 2009
JonR skrev:
Hegefors skrev:

Ne efter att ha jobbat i däckbranschen i 10år så har man ju snappat upp att det fuskas hejvilt med dom där däcktesterna... Köp däck med en sak i huvudet, DYRT=BRA så kommer du bli nöjd! tro inte nåt annat...

ok du som jobbat i däckbranchen i 10 år.

hur ser din personliga topplista ut på vinterdäck?
hade varit spännande att veta smile

3 259 Inlägg
4 oktober 2009
Nu har ju vi endast sålt Michelin, Nokia och Continental,(som bästa märkena) Men min personliga åsikt är att det finns inte mycket som slår Michelin X-Ice North på snö och is, folk gnäller på att dom låter mycket, ja självklart men det är ju för att dubbarna går i backen och det är väl det som är meningen med dubbarna antar jag?smile Ett bra dubbdäck väsnas oftast endel, vill man slippa det så åk på dubbfritt! Men räkna med att ha fasiken så mycket sämre bromssträcka på is! Så är det bara oavsett hur bra folk tycker det är med dubbfritt! Dubbfritt funkar hur bra som helst så länge det är snö men blir det blank-is då är dubbat helt outstanding!

Favorit nummer 2 är Nokias dubbade! Jäkligt bra betta i snö på dom med men personligen så har jag fått för mig att dom är steget efter Michelin ändå... Men det är ju min personliga åsikt!smile

Men ska man jämföra dom absolut största däckmärkena så tror jag skillnaderna på dom i verkligheten är markant.. Allt beror på vilken situation man har tvingats in i att verkligen sätta däckena på prov i och hur dom upplevs just vid det ögonblicket, sen har man ju hört vissa intelligenta påståenden som "michelin är skit, min 740 var skithal bak med dom" "ChingPongPangdäck är jätte bra dom körde jag med på min 08:ans V70 och dom greppade bättre än michelinena på min 740" Det jag menar är att allt är relativt och att det beror på många faktorer hur bra ett däck fungerar och hur bra det uppfattas fungera...

Så att gå på vad tex grannen säger är bäst är inget som jag tror på för jag tvivlar starkt på att han har haft möjlighet att prova helt nya michelin, helt nya conti, helt nya hakka, osv på samma bil i samma situationer.. Det är ju där däcktesterna ska komma in o räta ut allting.. men tyvärr så är ju dom "köpta" av nåt däckmärke eller så förekommer det däck med mjukare gummiblandingar eller värre dubbar osv osv osv..(det var MYCKET vanligt för 5-10år sedan med specialgjorda däck till däcktester)

Sen så är det ju en massa gnäll jämt om att "jäkla skitdäck dom är livsfarliga på blöt asfalt" Ja alla vinterdäck blir hala så fort det blir några varmgrader! Det är ingen nyhet och för att däcket ska vara så bra som möjligt vid mycket kallgrader och snö så kan dom inte vara som ett bra sommardäck på blöt asfalt, och är det dessutom dubbat så rider ju däcket på dubbarna litegrann och känns också halare vid barmark än ett sommardäck...

Mitt slutgiltiga tips: Köp ett dyrt dubbat märkesdäck på en seriös och känd däckfirma så har du inget att oroa dig för! 

Eller så köper du nya skitdäck för 300kr på nån internetbutik och riskerar o köra ihjäl dig själv o dina medtrafikanter , men det bästa är ju att du tjänar 1500kr som du köper stylingbaklysen för istället.. Du avgör själv vad som är viktigast! 1500kr eller 10meter kortare bromssträcka och bättre styrförmåga vid möte med en lastbil som kommit över i ditt körfält, front mot front!

MVH/Jon
Senast redigerat av JonR (4 oktober 2009)

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:

huh?
10 427 Inlägg
4 oktober 2009
Trådstartare
Vissa tidningar brukar ta bort däck som presterar "för" bra i tester.
Har för mig att Vi Bilägare har gjort detta ett par gånger.
Så visst mygel kommer ju fram, men säkert en del som döljs också..

Ofta tycker jag att man läser att de köper däcken "privat" från olika
källor för att slippa extremeperformancelaboratorydeveloped-versioner av däcken tongue

133 Inlägg
4 oktober 2009
JonR skrev:
Nu har ju vi endast sålt Michelin, Nokia och Continental,(som bästa märkena) Men min personliga åsikt är att det finns inte mycket som slår Michelin X-Ice North på snö och is, folk gnäller på att dom låter mycket, ja självklart men det är ju för att dubbarna går i backen och det är väl det som är meningen med dubbarna antar jag?smile Ett bra dubbdäck väsnas oftast endel, vill man slippa det så åk på dubbfritt! Men räkna med att ha fasiken så mycket sämre bromssträcka på is! Så är det bara oavsett hur bra folk tycker det är med dubbfritt! Dubbfritt funkar hur bra som helst så länge det är snö men blir det blank-is då är dubbat helt outstanding!

Favorit nummer 2 är Nokias dubbade! Jäkligt bra betta i snö på dom med men personligen så har jag fått för mig att dom är steget efter Michelin ändå... Men det är ju min personliga åsikt!smile

Men ska man jämföra dom absolut största däckmärkena så tror jag skillnaderna på dom i verkligheten är markant.. Allt beror på vilken situation man har tvingats in i att verkligen sätta däckena på prov i och hur dom upplevs just vid det ögonblicket, sen har man ju hört vissa intelligenta påståenden som "michelin är skit, min 740 var skithal bak med dom" "ChingPongPangdäck är jätte bra dom körde jag med på min 08:ans V70 och dom greppade bättre än michelinena på min 740" Det jag menar är att allt är relativt och att det beror på många faktorer hur bra ett däck fungerar och hur bra det uppfattas fungera...

Så att gå på vad tex grannen säger är bäst är inget som jag tror på för jag tvivlar starkt på att han har haft möjlighet att prova helt nya michelin, helt nya conti, helt nya hakka, osv på samma bil i samma situationer.. Det är ju där däcktesterna ska komma in o räta ut allting.. men tyvärr så är ju dom "köpta" av nåt däckmärke eller så förekommer det däck med mjukare gummiblandingar eller värre dubbar osv osv osv..(det var MYCKET vanligt för 5-10år sedan med specialgjorda däck till däcktester)

Sen så är det ju en massa gnäll jämt om att "jäkla skitdäck dom är livsfarliga på blöt asfalt" Ja alla vinterdäck blir hala så fort det blir några varmgrader! Det är ingen nyhet och för att däcket ska vara så bra som möjligt vid mycket kallgrader och snö så kan dom inte vara som ett bra sommardäck på blöt asfalt, och är det dessutom dubbat så rider ju däcket på dubbarna litegrann och känns också halare vid barmark än ett sommardäck...

Mitt slutgiltiga tips: Köp ett dyrt dubbat märkesdäck på en seriös och känd däckfirma så har du inget att oroa dig för! 

Eller så köper du nya skitdäck för 300kr på nån internetbutik och riskerar o köra ihjäl dig själv o dina medtrafikanter , men det bästa är ju att du tjänar 1500kr som du köper stylingbaklysen för istället.. Du avgör själv vad som är viktigast! 1500kr eller 10meter kortare bromssträcka och bättre styrförmåga vid möte med en lastbil som kommit över i ditt körfält, front mot front!

MVH/Jon

Tackar för dina tips. som nybliven pappa blir det nog Michelin X-Ice North på våran voyager.

mvh

3 259 Inlägg
4 oktober 2009
dumpis skrev:
Tackar för dina tips. som nybliven pappa blir det nog Michelin X-Ice North på våran voyager.

mvh

Det låter som ett mycket klokt val! Hoppas du blir nöjd!

MVH/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:

10 Inlägg
5 oktober 2009
Vilket odubbat är bäst ??

Sök