3292
Sök

Mercedes 420 SEL -87 dör under körning ?

1 Inlägg
28 september 2009
Trådstartare
Nu är det såhär att jag är trött på vår merca som bara står i garaget och glor..
När man kör den så går den finfint men ibland kan den bara lägga av, tillexpempel mitt i en rondell. Småjobbigt att putta en 2 ton tung bil till närmsta parkeringsficka:p

Vi fick lämnat in den till verkstad och dom kom fram till att det var tändspolen som hade gått sönder.

Fick bytat den, och körde glatt därifrån. Samma sak hände ungefär en månad senare, i ett ännu krisigare förhållande, nämligen i Mjölby mitt i snöstorm, påväg till Stockholm från Skåne (blev inte mycket med den vistelsen).

Fick bli bärgade till närmsta verstad (automatare), där mecken fick kollat på bilen och konstaterade samma sak som förra mekanikern. Tändspolen. Bytade den, gick väl på ungefär 1.500 som förra gången.

Efter den gången så köpte vi nya tändkablar och hattar och det gjorde väl inte så mycket skillnad egentligen, men kan tilläggas.

Den har dött på samma sätt 2 ggr efter det. Båda gånger köpt nya tändspolar på mekonomen för 1.3k med ständiga tankar på att det måste vara något som gör att tändspolen som går sönder på detta viset. Kanske inte ens har med tändspolen att göra över huvud taget?

Några tankar? Som sagt, väldigt trött på att den bara står och tar plats. tongue

Bilen har väl gått 30-33.000 mil ifall de gör någon skillnad.

Några kompisar har nämt Fördelarlocket, kanske något att fundera på?

Väldigt tacksam för svar. smile

1 Inlägg
9 oktober 2009
Jag har en Mercedes SL 500 1994.
Ett problem jag haft påminner om ditt: Bilen la av när motorn blev varm, ofta när man släppte gasen i en korsning. Sedan startade den inte förrän efter flera timmar.
Jag gissade på något dyrt relä som hade med motortemperaturen att göra.
Efter många mystiska stopp såg jag på nätet någon som tipsade om byte av fördelarlock.
Nu har jag bytt fördelarlock och bilen går bra.
Lycka till!

Sök