3828
Sök

Ska bygga ljud i sommar...

41 Inlägg
8 maj 2006
Trådstartare
Jag har en ford sierra 2,9 kombi coupe -89 (5 dörrar). Bilen ska få kjolar och lack nu men efter det hade jag tänkt ge mig på ljudet igen. Jag funderar på 1 eller 2 DLS UR12 basar. Och sedan ett steg som klarar av dom bestarna.

Vad tycker ni? Räcker det med 1 UR12 i min lilla bil?
Tror ni jag klarar mig på ett DLS D1000 Monoblock eller ett DLS A6 steg?

Mitt mål ska vara att det ska bli lite andnöd när man spelar högt. Det där trycket i bröstet som nästan blir lite smärtsamt. Jag är bassfreak och har alltid varit. Tunga beats och trance är vad som kommer spelas mest.

Tacksam för svar från de som vet lite mer än jag om hur ljud blir i olika bilar m.m.

mvh/Jonas

Komplettering:

Jag känner att jag nöjer mig med dubbla framsystem av medelklass. Inget våldsamt, men välljudande och klart. Jag måste säga att jag blivit lite kär i dessa UR12, vad rekommenderar ni för 12" om jag ska köpa 2st av ett annat märke annars?
Vilket steg klarar att driva 2st UR12 (hyffsat) om det nu skulle sluta med att jag bygger så?
Senast redigerat av qwalle (8 maj 2006)

1 631 Inlägg
8 maj 2006
För de flesta vanliga dödliga så räcker det med en bra 12:a och ett ordentligt steg. Just UR12 är inte en lättdriven pjäs vilket gör att det krävs mycket effekt. Den har dubbla talspolar så du kan driva den i 2 Ohm. Ska du ha två så behöver du ett steg som är stabilt i 1 Ohm för max effekt.

Där tappar A6 (max 1.33 Ohm) tyvärr. DLS D1000 funkar i 1 Ohm men är nog ändå inte tillräckligt för vad du är ute efter.

Generellt gillar jag inte att lasta ner steg så långt som till 1 Ohm. För dig skulle jag föreslagit ett steg som ger mycket effekt redan i två Ohm och så köpt två billigare basar på 4 Ohm styck. Jag skulle lagt ca 1500-2000 per bas och så ett steg för ca 8000.

Ska du spela trance med mycket midbas så måste du ha ett (helst två) par kraftiga midbasar fram för att få kicken/snärten i musiken.

Berätta gärna hur du tänkt resten av systemet så blir det lättare att rekommendera något.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

91 Inlägg
8 maj 2006
du lär ha 2 tolvor om du vill få ont i bröstet en tolva trötnar du nog på ganska fort. själv har jag två zachry tolvor och trötnat lite på dom redan.

201 6.77 174blås
402 10.53 213blås
nocontrol.se

41 Inlägg
8 maj 2006
Trådstartare
redigerat #1

1 631 Inlägg
8 maj 2006
qwalle skrev:
Jag känner att jag nöjer mig med dubbla framsystem av medelklass. Inget våldsamt, men välljudande och klart. Jag måste säga att jag blivit lite kär i dessa UR12, vad rekommenderar ni för 12" om jag ska köpa 2st av ett annat märke annars?
Vilket steg klarar att driva 2st UR12 (hyffsat) om det nu skulle sluta med att jag bygger så?

OK! Ska du ändå köra med UR12or så leta efter ett monoblock som levererar dryga 1.000 Watt och kostar iallafall 8.000 nytt. Det ska vara stabilt i 1 Ohm. Då har du matchat steget med basarna på ett bra sätt. Det kostar dig ca 15.000. Att snåla på steget är fel om du vill ha bra kontroll på basarna.

Möt upp med dubbla framsystem med bra effekt och du har ett system som möter dina krav.

Med lite mer lättdrivna basar så kan du köpa ett billigare steg. Kanske 1.500-2.000 per bas och ett steg för 6.000. Kostar dig 9-10.000 istället.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX

41 Inlägg
8 maj 2006
Trådstartare
Tack gurenius, mkt bra svar.

41 Inlägg
18 maj 2006
Trådstartare
Har nu kollat lite och hittat ett dls digital mono D1000 steg. Det är stabilt i 1 Ohm enligt Gurenius. Nu är bara frågan, vilka basar rekommenderas till detta för att det ska fylla mina behov? En ford sierra är ju väldigt liten och det kan väl inte krävas allt för mkt för att bli andfådd? smile
Jag tycker såklart det är roligt att köra 1 märke rakt igenom hela bilen, vilket då skulle bli dls. Men då är det ju UR12:an som jag vet mest om, har de andra basar som är likvärdiga?
Dubbla dls framsystem skulle inte sitta helt fel sen.

1 631 Inlägg
18 maj 2006
Ska du nu inte ha UR12or så finns det ju många andra alternativ till just det steget. Vill du använda det till max så ska du ha dubbla basar med dubbla talspolar på 4 ohm styck, tex UR12.

Ett DLS A6 och tre basar på 4 Ohm (enkel talspole) lastar steget till 1.33 Ohm vilket detta steg trivs med. För ditt behov hade jag hellre satsat på detta steg med lite billigare basar än UR12. Från DLS tex MW112 (ca 1900:-).

Har du bara ström så det räcker så kommer du få ont i bröstet.

// Gurra

41 Inlägg
18 maj 2006
Trådstartare
Hade ett dls A6-steg begagnat på gång men det såldes så snabbt sad 2900:- skulle han ha för det på blocket. Så nu har jag bara detta DLS Digital Mono D1000 på gång då. Men det verkar ju inte vara något större fel på det heller. Kanske inte kan driva dubbla UR12 fullt ut men dom lär väl trycka på bra nog vad jag förstår. Jag vet att du kanske tycker det är onödigt med sånna kraftiga basar om dom inte kan spelas till sitt yttersta men ändå manligt med 24kg basar i skuffen big_smile Ska tänka över den billigare modellen också, de verkar inte dumma alls.

Framsystem från dls då? Något prisvärt då jag tänker köra dubbla?

1 631 Inlägg
18 maj 2006
qwalle skrev:

Det är bara manligt om du har kraft nog att driva dem!

Du behöver bara dubbel midbas. Dubbla diskanter/mellanregister ställer till mer skada än nytta.

// Gurra

41 Inlägg
18 maj 2006
Trådstartare
gurenius skrev:
qwalle skrev:

Det är bara manligt om du har kraft nog att driva dem!

Du behöver bara dubbel midbas. Dubbla diskanter/mellanregister ställer till mer skada än nytta.

Okej, tack tack!

6 851 Inlägg
18 maj 2006
Varför inte satsa på en SPL 12"? där har du dubbla 2ohm spolar på en bas och kommer då kunna lasta ner steget till 1ohm med enbart 1 12". Sen att den är mera lättdriven än UR12" gör väl inget wink

41 Inlägg
29 maj 2006
Trådstartare
Nu har jag kollat runt lite och kommit fram till att det blir dubbla DLS R6A Reference 6,5" i varje dörr. Och ett DLS 2-kanals steg som jag ännu inte bestämt mig för. Men blir å koppla så jag kan köra allt på 2 kanaler i 2 Ohm för att få ut max. Antar att jag tänkt rätt då?
Sedan blir det antagligen en DLS UR12 till att börja med som jag tänker driva med ett DLS Digital Mono D-1000. Ett senare projekt får bli att bygga ut till dubbla 12or. Detta borde väl räcka till att ge kräm nog så det känns i kroppen.
Jag skulle vilja byta huvudenhet eftersom jag bara har 1 lågnivå på den jag har nu. Några bra tips då jag bara behöver Mp3 och 2xlågnivå? Inte så kräsen på design och effekt m.m.

1 631 Inlägg
29 maj 2006
Ja, du har tänkt rätt. Men en fyrkanalare är ett bättre val, du vill väl ha mellanregister och diskant också?

CD med TRE lågnivå-utgångar är det bästa valet. Kan inte skilja många tior i pris jämfört med två.

En fyrkanalare med två utgångar till midbas, de andra till mellanreg/diskant. Då kan du enkelt justera delningar och nivåer.

// Gurra

41 Inlägg
29 maj 2006
Trådstartare
gurenius skrev:
Ja, du har tänkt rätt. Men en fyrkanalare är ett bättre val, du vill väl ha mellanregister och diskant också?

CD med TRE lågnivå-utgångar är det bästa valet. Kan inte skilja många tior i pris jämfört med två.

En fyrkanalare med två utgångar till midbas, de andra till mellanreg/diskant. Då kan du enkelt justera delningar och nivåer.

Okej, vad behöver jag för diskant för att få en fin harmoni med midbasarna då? Räcker det med sånna små skrikare fram på panelen lr måste jag in med fler i dörrarna?
För om jag köper ett kitsystem R6A följer det med små diskanter.

Jag kör nu med en billigare kenwood, kanske dom har någon dyrare modell som skulle passa mig bra då. Ska kolla på det.

1 631 Inlägg
29 maj 2006
Mitt fel, jag har blandat ihop några inlägg här. Fick för mig att du skulle köpa en ny cd och hade länkat till en. Sorry.  Ska du upp i "rätt" nivå så kostar en sådan cd cirka 4.000 ny. Går självklart att hitta billigare begagnat.

Jag trodde tanken var att du köper lösa R6A-midbasar, utan filter och diskanter för att köra dem som ren midbas. Midbasarna lösa borde kosta max 500 kronor styck.

...och sen körde tex R4-kittet som mellanreg och diskant, helst monterat på brädan. Är det inte plats där så går det ju i dörren med, men monteringen blir besvärlig eftersom de inte ska spela i samma utrymme. Då kan det vara bättre att enbart köra med R6A.

// Gurra

41 Inlägg
29 maj 2006
Trådstartare
heh det är lugnt. Okej då vet jag vad jag ska göra ungefär iaf smile

41 Inlägg
31 maj 2006
Trådstartare
Nu har jag äntligen fått tag på ett DLS Digital Mono D-1000 som jag sedan tänker driva min DLS UR-12 med. Jag funderar på att bygga en basreflex-låda för att få maximalt tryck i bilen. Någon som har något bättre förslag annars? Och ska basen monteras åt rätt håll lr inverterad med magneten utåt? Har inte någon koll på vad det gör för skillnad faktiskt.

Jag funderar på att bygga enkelt med basen mitt i skuffen och sedan försänka ner 2 st steg i golvet samt en konding.

Midbasarna byggs som jag har förstått det med separata lådor i dörrarna. Antagligen kommer det även krävas en del dämpmaterial i dörrarna.

Diskanterna kommer jag troligtvis montera i A-stolparna lr på instumentbrädan. Kommer det behövas fler än 1 par diskanter och isåfall har någon något bra tips på hur de ska monteras?

Denna bil kommer att vara DLS rakt igenom förutom huvudenheten som troligtvis blir alpine.

Har räknat på att jag kommer hamna omkring 8000:- i slutpris. Men då är inte huvudenheten inräknad eftersom jag ska försöka bli av med min Kenwood-enhet först.

Detta är mitt första riktiga ljudbygge och det kommer väl ta tid men så fort jag börjar så ska jag följa upp med byggbilder m.m. Tack för alla tips och all hjälp såhär långt.
Senast redigerat av qwalle (31 maj 2006)

41 Inlägg
1 juni 2006
Trådstartare
En helt ny DLS UR-12 inhandlad igår. Det tar sig smile

Här är lite länkar till andras byggen som jag kommer att försöka efterlikna lite med reservation för vissa ändringar så som synliga steg+konding i skuffen. Sedan kommer jag använda mig utav en basreflexlåda med antinge 1 eller 2 portar upp genom hatthyllan. Förslag eller tips uppskattas.

Dörrarna: http://www.ljudibil.de/era/theo_dorrar.htm

A-stolparna: http://www.ljudibil.de/era/turbosanta.htm

Baslådan: http://www.ljudibil.de/era/fredrik_p.htm

Sök