Bilen har sått oanvänd och nu när jag kom hem och skulle köra en sväng för att motionera den så var den helt urladdad så gick till jula och skulle köpa batteriladdare men hitta en "starthjälp" ist för 300kr(extrapris). Laddade upp den under natten och testa idag och nu fick den ström men orkade bara puffa lite på startmotorn.
PS: JAG FRÅGADE SPECIELLT OM DENNA SKITSAK KUNDE FÅ LIV PÅ ETT DÖTT BATTERI, och det skulle det klara vilket jag också tycker då den kan leverara en startström på 400A max.
Har tagit in startbatteriet för att ladda upp det 6h till för ett sista försök men undrar nu vart felet sitter. Kortslutet batteri eller startmotorn månetro?
Bilen har sått oanvänd och nu när jag kom hem och skulle köra en sväng för att motionera den så var den helt urladdad så gick till jula och skulle köpa batteriladdare men hitta en "starthjälp" ist för 300kr(extrapris). Laddade upp den under natten och testa idag och nu fick den ström men orkade bara puffa lite på startmotorn.
PS: JAG FRÅGADE SPECIELLT OM DENNA SKITSAK KUNDE FÅ LIV PÅ ETT DÖTT BATTERI, och det skulle det klara vilket jag också tycker då den kan leverara en startström på 400A max.
Har tagit in startbatteriet för att ladda upp det 6h till för ett sista försök men undrar nu vart felet sitter. Kortslutet batteri eller startmotorn månetro?
Bilen har sått oanvänd och nu när jag kom hem och skulle köra en sväng för att motionera den så var den helt urladdad så gick till jula och skulle köpa batteriladdare men hitta en "starthjälp" ist för 300kr(extrapris). Laddade upp den under natten och testa idag och nu fick den ström men orkade bara puffa lite på startmotorn.
PS: JAG FRÅGADE SPECIELLT OM DENNA SKITSAK KUNDE FÅ LIV PÅ ETT DÖTT BATTERI, och det skulle det klara vilket jag också tycker då den kan leverara en startström på 400A max.
Har tagit in startbatteriet för att ladda upp det 6h till för ett sista försök men undrar nu vart felet sitter. Kortslutet batteri eller startmotorn månetro?
Mvh Besviken jula kund
har du laddat i 6 timmar med starthjälpen?
Nej jag laddade upp den i 14h, man skulle det första ggr sen räckte det med 7-10h men det är ju inte tomt så ska ha den på i 6h tänkte jag innan jag går ut med den och testar igen. Men tror inte det kommer funka för den borde ha orkat nu tkr jag.
Bilen har sått oanvänd och nu när jag kom hem och skulle köra en sväng för att motionera den så var den helt urladdad så gick till jula och skulle köpa batteriladdare men hitta en "starthjälp" ist för 300kr(extrapris). Laddade upp den under natten och testa idag och nu fick den ström men orkade bara puffa lite på startmotorn.
PS: JAG FRÅGADE SPECIELLT OM DENNA SKITSAK KUNDE FÅ LIV PÅ ETT DÖTT BATTERI, och det skulle det klara vilket jag också tycker då den kan leverara en startström på 400A max.
Har tagit in startbatteriet för att ladda upp det 6h till för ett sista försök men undrar nu vart felet sitter. Kortslutet batteri eller startmotorn månetro?
Mvh Besviken jula kund
har du laddat i 6 timmar med starthjälpen?
Nej jag laddade upp den i 14h, man skulle det första ggr sen räckte det med 7-10h men det är ju inte tomt så ska ha den på i 6h tänkte jag innan jag går ut med den och testar igen. Men tror inte det kommer funka för den borde ha orkat nu tkr jag.
Nej jag laddade upp den i 14h, man skulle det första ggr sen räckte det med 7-10h men det är ju inte tomt så ska ha den på i 6h tänkte jag innan jag går ut med den och testar igen. Men tror inte det kommer funka för den borde ha orkat nu tkr jag.
satte du laddaren på starthjälp??????????
hmm tror du tänker på något annat nu.
Starthjälpen är ju ett bärbart batteri som funkar som "annan bil" eller som elverk till ljus. Så ja jag laddade upp det och sen kopplade jag det till bilbatteriet. Men den orkade inte dra igång ändå så jag håller på att ladda det igen så jag vet att det finns ström för nötte väldigt mga ggr på startmotorn.
Nej jag laddade upp den i 14h, man skulle det första ggr sen räckte det med 7-10h men det är ju inte tomt så ska ha den på i 6h tänkte jag innan jag går ut med den och testar igen. Men tror inte det kommer funka för den borde ha orkat nu tkr jag.
satte du laddaren på starthjälp??????????
hmm tror du tänker på något annat nu.
Starthjälpen är ju ett bärbart batteri som funkar som "annan bil" eller som elverk till ljus. Så ja jag laddade upp det och sen kopplade jag det till bilbatteriet. Men den orkade inte dra igång ändå så jag håller på att ladda det igen så jag vet att det finns ström för nötte väldigt mga ggr på startmotorn.
det är väll just vad det heter "start hjälp" ingen laddare? det var det jag ville komma fram till...
det är väll just vad det heter "start hjälp" ingen laddare? det var det jag ville komma fram till...
jaha ja precis men jag måste ju ladda upp den.
Jag har själv en sån där och man får ladda den väldigt länge första gången. Sen går startmotorn runt väldigt segt när man har det där tillkopplat. det är itne lika mycket kraft i den som ett vanligt startbatteri. så det gäller att det inte är en svårstartad bil eller en diesel för då går det aldrig igång.
det är väll just vad det heter "start hjälp" ingen laddare? det var det jag ville komma fram till...
jaha ja precis men jag måste ju ladda upp den.
Jag har själv en sån där och man får ladda den väldigt länge första gången. Sen går startmotorn runt väldigt segt när man har det där tillkopplat. det är itne lika mycket kraft i den som ett vanligt startbatteri. så det gäller att det inte är en svårstartad bil eller en diesel för då går det aldrig igång.
jaså okej Var inte en glad nyhet men nu vet jag att det inte kommer fungera så får gå tbx och klaga så byter jag till laddare ist. Testar ikv men ah det kommer inte funka då den inte är särskilt lättstartad
En sån där "starthjälp" är väl egentligen mest till för att hjälpa det ordinarie batteriet, dvs det ersätter inte det ordinarie batteriet. Det är nog därför som att startmotorn går relativt segt ifall det ordinarie batteriet är totalt slut. Så är min teori, men jag har inte testat en sån där starthjälp.
Köp en riktig batteriladdare och ladda upp det ordinarie batteriet istället, med tanke på att det var "helt urladdat" så måste nog laddaren vara igång minst ett helt dygn (kanske ännu längre) innan det är fulladdat.
En sån där "starthjälp" är väl egentligen mest till för att hjälpa det ordinarie batteriet, dvs det ersätter inte det ordinarie batteriet. Det är nog därför som att startmotorn går relativt segt ifall det ordinarie batteriet är totalt slut. Så är min teori, men jag har inte testat en sån där starthjälp.
Köp en riktig batteriladdare och ladda upp det ordinarie batteriet istället, med tanke på att det var "helt urladdat" så måste nog laddaren vara igång minst ett helt dygn (kanske ännu längre) innan det är fulladdat.
Vilken bil gäller det?
Tjenna mästarn Det var så att det var just så jag tänkte då jag skulle köpa laddarn men då frågade jag om denna sak och jag sa att det var heelt tomt men dom kallade på "en kille som kunde detta" och han sa att den skulle ork få igån men inte att ladda upp den vilket alla vet... Så jag var skeptisk till denna redan från början.
Det gäller en golf 2l.
Men när jag lämnade bilen nu så hade batteriet tagit emot ström för den drev faktiskt tändning och allt utan denna inkopplad så det jag drog som slutsats var att det kanskekanske kan gå om jag laddar upp denna epasak igen och testar på nytt för då finns det förhoppningsvis kvar ström i bilbatteriet sedan innan.
tänkte fuska men vågade inte då jag inte visste vad som skulle hända men tänkte sätta + direkt på startmotorn.
En startmotor till Golf bensinare borde den kunna orka med. Man får väl räkna med att den inte klarar att nöta på i tex 10 minuter eller så, men ett par korta starter bör fungera. Har man en dieselmotor och försöker starta den i vinterkyla utan motorvärmare så går det knappast alls.
Om du sätter pluskabeln direkt på startmotorn så kan du iof vara säker på att spänningen verkligen kommer fram dit, men det finns nog också en risk att kabeln kommer åt jord och kortsluter. Jag personligen skulle inte sätta pluskabeln direkt på startmotorn av just den anledningen.
En startmotor till Golf bensinare borde den kunna orka med. Man får väl räkna med att den inte klarar att nöta på i tex 10 minuter eller så, men ett par korta starter bör fungera. Har man en dieselmotor och försöker starta den i vinterkyla utan motorvärmare så går det knappast alls.
Om du sätter pluskabeln direkt på startmotorn så kan du iof vara säker på att spänningen verkligen kommer fram dit, men det finns nog också en risk att kabeln kommer åt jord och kortsluter. Jag personligen skulle inte sätta pluskabeln direkt på startmotorn av just den anledningen.
ahh okej men jag tvekar ändå för det var inte ens i närheten att den skulle orka driva igång när jag testade.
Lät såhär typ när jag kräma på: snurrsnurr.........snur.....
jämfört med om den startar: snurrsnurrsnurrsnurr
Den orkar alltså inte driva runt startmotorn konsant utan ger små tändningar.
I manualen står det att den är "avsedd att ge tillfälligt krafttillskott till 12-voltssystem vid låg batterispänning", då tolkar jag det som sagt att den inte ersätter ett helt tomt batteri.
Men du får väl göra som du vill, antingen behålla den eller lämna tillbaka den. Det viktigaste i nuläget är enligt mig att ladda upp det ordinarie batteriet och se om det tar emot laddning.
testade nu igen och var bättre nu men iaf långt ifrån.
snurrsnurr...snurrsnurr...snurr...snurrr...
Batteriet var helt urladdat nu igen så kan nog vara så att det är sönder.
Skitsamma trycker in denna värdelösa AAA batteri i kartongen igen och drar till jula imorn och skäller ut fanskapen, hade antagligen haft bilen igång nu om jag köpt laddarn vilket jag tänkte..
Sen på tisdag får jag riktig starthjälp så DÅ ska den igång annars rullar vi ut bilen på en järnväg så löser det sig.
Blir ett nytt batteri ist för laddning(den har faktiskt tagit mycket stryck senaste året så är nog kört). Men tänker använda det nya till start och så får jag se om den står tom igen innan jag byter.