3129
Sök

Bilen startar inte. Batterifel?

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
11 oktober 2009
#21
Du har ingen kompis med bil och startkablar?

Brukar ju funka smidigt och man kan starta på efter 1 min laddning.

Mät gärna på batteriet och se om det laddar ur sig själv. (mät några gånger under dagen och kom ihåg siffrorna.)

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

39 Inlägg
11 oktober 2009
Trådstartare
#22
ToTTeN skrev:
Du har ingen kompis med bil och startkablar?

Brukar ju funka smidigt och man kan starta på efter 1 min laddning.

Mät gärna på batteriet och se om det laddar ur sig själv. (mät några gånger under dagen och kom ihåg siffrorna.)

jo men han som har ett extra batteri som jag kunde få låna kommer inte hem först på tisdag och just nu känns det ganska onödigt att plocka någon annans hjälp då det är rätt säkert att den är sönder.

Hade 12.3v igår vid kl 1 då jag lämnade bilen men sen 1.7v vid kl8 då jag skulle testa med nyladdat startbatteri så det är rätt uppenbart att det är dött.

Men har varit och bytt nu till ett batteri så ska se lite senare då jag orkar smile Men går den inte igång med detta batteri + startgas så vettefan om det är ngt kvar av bilen efter utbråttet jag kommer få isf

39 Inlägg
11 oktober 2009
Trådstartare
#23
Nu lever den så får se ikv runt 12 om det finns batteri kvar i den annars får jag nog byta.

21 761 Inlägg
11 oktober 2009
#24
Menar du att du fortfarande använder batteriet som hade 1,7 V spänning klockan 8 igår?

39 Inlägg
11 oktober 2009
Trådstartare
#25
Drönirettab skrev:
Menar du att du fortfarande använder batteriet som hade 1,7 V spänning klockan 8 igår?

haha jaa det gör jag big_smile Lär nog dö ut igen men kan ju testa cool

Följ strömmen..
233 Inlägg
12 oktober 2009
#26
Tanken med en starthjälp är att den ska "fylla upp" ditt befintliga batteri. Med andra ord kopplar man på starthjälpen på det befintliga batteriet, låter det stå i ca 5 minuter så strömmen hinner "rinna" över till ordinarie batteri och sedan ska man starta. Har du ett trasigt batteri funkar det inte med en starthjälp. Är du nere på 1.7V är det bara att byta batteri annars kommer generatorn att gå sönder på sikt.

39 Inlägg
12 oktober 2009
Trådstartare
#27
Startmotorpunktse skrev:
Tanken med en starthjälp är att den ska "fylla upp" ditt befintliga batteri. Med andra ord kopplar man på starthjälpen på det befintliga batteriet, låter det stå i ca 5 minuter så strömmen hinner "rinna" över till ordinarie batteri och sedan ska man starta. Har du ett trasigt batteri funkar det inte med en starthjälp. Är du nere på 1.7V är det bara att byta batteri annars kommer generatorn att gå sönder på sikt.

Alltså vadå fylla över? När startmotorn eller vilken belastning som helst drar så dras ju strömmen ifrån starthjälpen oavsätt om strömmen ligger i ordinarie eller i starthjälpen då det är parrallellkopplat så vänta 5min lär man ju inte behöva vänta wink Ska nog kolla om skiten lever idag annars får jag byta batteri.

Följ strömmen..
233 Inlägg
12 oktober 2009
#28
Ett startbatteri är alltid bättre än en starthjälp så tanken med en starthjälp är att du "laddar" upp ditt befintliga startbatteri med hjälp av starthjälpen. När dessa har hamnat på samma nivå ska man starta och då hjälper starthjälpen ditt startbatteri med en extra startström.

I ditt fall kommer det nog inte att fungera då batteriet troligtvis har sulfaterat.

21 761 Inlägg
12 oktober 2009
#29
Du ska ha bra med tur om detta batteri fungerar någorlunda eftersom spänningen har sjunkit så där lågt, med tanke på att spänningen sjönk så pass fort så verkar det helt klart vara i dåligt skick och ska bytas ut. smile

39 Inlägg
12 oktober 2009
Trådstartare
#30
Drönirettab skrev:
Du ska ha bra med tur om detta batteri fungerar någorlunda eftersom spänningen har sjunkit så där lågt, med tanke på att spänningen sjönk så pass fort så verkar det helt klart vara i dåligt skick och ska bytas ut. smile

Och turen fanns inte hlr. trodde faktiskt jag hade tur för gick förbi och mäta runt 4 idag och då var det fortfarande full spänning och sen när jag kom hem runt 7 så testade jag men då orkade den inte dra motorn så det är väckt tyvär.

21 761 Inlägg
12 oktober 2009
#31
När du fixar ett nytt batteri så kan du också göra en "tjuvströmsmätning" för säkerhets skull så att det inte finns såna saker som spökar i bakgrunden. smile

39 Inlägg
12 oktober 2009
Trådstartare
#32
Drönirettab skrev:
När du fixar ett nytt batteri så kan du också göra en "tjuvströmsmätning" för säkerhets skull så att det inte finns såna saker som spökar i bakgrunden. smile

jo har tänkt på det men vet inte om jag orkar det för även om det är något så kommer jag inte hitta källan till elakingen som snor ström på detta fula sätt. Men visst kan ju bara sätta multimetern mellan polen innan jag skruvar fast och se.

Vad händer om man låter bilen stå med batteriet Ej inkopplat? Är väl inget som händer nu i kylan?(snackar inte veckor nu)
Senast redigerat av Alpine19 (12 oktober 2009)

21 761 Inlägg
13 oktober 2009
#33
Om batteriet är fulladdat så kommer ingenting att hända när det är kallt, under förutsättning att batteriet inte är så dåligt att det laddar ur sig själv nästan direkt. I så fall kan det frysa inuti batteriet om temperaturen sjunker under 7-8 minusgrader. smile

39 Inlägg
14 oktober 2009
Trådstartare
#34
Drönirettab skrev:
Om batteriet är fulladdat så kommer ingenting att hända när det är kallt, under förutsättning att batteriet inte är så dåligt att det laddar ur sig själv nästan direkt. I så fall kan det frysa inuti batteriet om temperaturen sjunker under 7-8 minusgrader. smile

Okej smile Tack för supporten!

Byte igår och såg då att ena cellen var halvfull och jag fyllde på i juli för det var dött då med. Vet du vad det kan bero på? BBara nyfiken för batteriet är kastat i brännbart nu så ser inte av det igen big_smile

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
14 oktober 2009
#35
Alpine19 skrev:
Drönirettab skrev:
Om batteriet är fulladdat så kommer ingenting att hända när det är kallt, under förutsättning att batteriet inte är så dåligt att det laddar ur sig själv nästan direkt. I så fall kan det frysa inuti batteriet om temperaturen sjunker under 7-8 minusgrader. smile

Okej smile Tack för supporten!

Byte igår och såg då att ena cellen var halvfull och jag fyllde på i juli för det var dött då med. Vet du vad det kan bero på? BBara nyfiken för batteriet är kastat i brännbart nu så ser inte av det igen big_smile

Idiot.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

39 Inlägg
14 oktober 2009
Trådstartare
#36
discokapten skrev:
Alpine19 skrev:
Drönirettab skrev:
Om batteriet är fulladdat så kommer ingenting att hända när det är kallt, under förutsättning att batteriet inte är så dåligt att det laddar ur sig själv nästan direkt. I så fall kan det frysa inuti batteriet om temperaturen sjunker under 7-8 minusgrader. smile

Okej smile Tack för supporten!

Byte igår och såg då att ena cellen var halvfull och jag fyllde på i juli för det var dött då med. Vet du vad det kan bero på? BBara nyfiken för batteriet är kastat i brännbart nu så ser inte av det igen big_smile

Idiot.

Och såklart kom det in en fordonare som som vanligt inte begriper skämt! HAHA

21 761 Inlägg
14 oktober 2009
#37
Alpine19 skrev:
Byte igår och såg då att ena cellen var halvfull och jag fyllde på i juli för det var dött då med.

När batterier börjar bli dåligt så kan det försvinna onormalt mycket syra, det börjar "koka" i cellerna så att en massa gas bildas och åker ut via korkarna. Det kan också finnas små sprickor i batterihöljet som gör att det läcker litegrann.

När ett batteri gör på detta sätt så betyder det kassering. smile

39 Inlägg
14 oktober 2009
Trådstartare
#38
Drönirettab skrev:
Alpine19 skrev:
Byte igår och såg då att ena cellen var halvfull och jag fyllde på i juli för det var dött då med.

När batterier börjar bli dåligt så kan det försvinna onormalt mycket syra, det börjar "koka" i cellerna så att en massa gas bildas och åker ut via korkarna. Det kan också finnas små sprickor i batterihöljet som gör att det läcker litegrann.

När ett batteri gör på detta sätt så betyder det kassering. smile

jaha okej men det läckte inte är jag rätt säker på för kollade rätt noga runtom smile Men den har nog hittat rätt nu i batteriboxen med sina döda vänner.


Sök