3439
Sök

Rekommenderad koppling till 850 T5-R?

402 Inlägg
10 oktober 2009
Trådstartare
#1
Hoj! Var och skulle bänka 850:in idag men kopplingen gav upp vid 310hk/350nm/0.75bar
så jag behöver en ny som iaf klarar lite mer effekt utan att vara för "tungtrampad" lite lagom
så att säga. Gissningsvis 350hk/500nm? Nån som provat nåt bra? och isf vart har ni fått tag i den?
Pris? osv. mvh/Micke


Reservdansk
6 271 Inlägg
10 oktober 2009
#2
Jag köpte min koppling begagnad av Turbo-Fredde; http://www.garaget.org/Turbo-Fredde

Det är en förstärkt variant av originalkopplingen och kommer från Sam's Bilmode, dock kan jag inte exakt vilken av dem det är på sidan.

Kopplingen var använd tillsammans med 19T-setup och 340hk utan tendens till slirande - men jämfört med en Sachs 707 är den lättrampad. wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

402 Inlägg
10 oktober 2009
Trådstartare
#3
TurbOla skrev:
Jag köpte min koppling begagnad av Turbo-Fredde; http://www.garaget.org/Turbo-Fredde

Det är en förstärkt variant av originalkopplingen och kommer från Sam's Bilmode, dock kan jag inte exakt vilken av dem det är på sidan.

Kopplingen var använd tillsammans med 19T-setup och 340hk utan tendens till slirande - men jämfört med en Sachs 707 är den lättrampad. wink

Alltså... jag har inte märkt att kopplingen slirat när jag kört eller så. Men... så fort han riggat bilen
och började första svepet från 2000varv så släppte kopplingen direkt, så han prova från 3000...
och 4000varv, men det släppte ändå så han provade att "smyga" upp den och lyckades få en liten
uppfattning om effekten då var laddet uppe i 0.75 innan det släppte igen då var det som sagt uppe
i 310 häst vid ca:6000 varv så jag vet inte alls va de kan bli för effekt, men betydligt mer med fullgas
och fullt ladd vid maxvarv, så det är ju dumt att kränga i en koppling som är på gränsen, kanske
707:ans är att föredra om det inte finns nåt däremellan? Nån som har en bra hemsida med kopplingar?


Reservdansk
6 271 Inlägg
11 oktober 2009
#4
Har du ens känt på en Sachs 707a? wink

Det är ungefär som att flytta bromspedalen till kopplingen och försöka trycka den igenom golvet.
Speciellt om du har utvändig slavcylinder.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Ointresserad.
936 Inlägg
11 oktober 2009
#5
Fanns det inte en sachs 712/612? Som enligt uppgift skulle vara lite mjukare än 707:an.

Teabag appreciation club.

Reservdansk
6 271 Inlägg
12 oktober 2009
#6
BlackBetty skrev:
Kör med sachs 707 och utvändig slavcylinder, det är inga problem att koppla om man inte lider av någon mycket allvarlig muskelsjukdom... tongue finns helix tryckplatta och r-lamell som passar direkt på, klarar av upp till 350hk och mer därtill. www.peansweden.se tror jag adressen är.

Kul att köra i stan eller stå i en bilkö i en timme med den kopplingen, eller hur? wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

4 822 Inlägg
12 oktober 2009
#7
TurbOla skrev:
Har du ens känt på en Sachs 707a? wink

Det är ungefär som att flytta bromspedalen till kopplingen och försöka trycka den igenom golvet.
Speciellt om du har utvändig slavcylinder.

nu tycker jag att du överdriver lite big_smile
sitter ju 707 tryckplatta och utvändig slavcylinder på V70:n jag hade och så jätte farlig tyckte jag inte att den va hmm , visst det är ju en vanesak och man la ju ur växeln vid rödljus om man visste att det kommer vara rött en stund och när man körde i köer så la man ju också ur växeln så ofta man kunde men annars va det absulot inga problem att köra den, tycker faktiskt att den va riktigt go att köra då den är välldigt distinkt och jag tycker man känner dragläget på ett helt annat sätt än med en orginalkoppling.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

139 Inlägg
13 oktober 2009
#8
TurbOla skrev:
Har du ens känt på en Sachs 707a? wink

Det är ungefär som att flytta bromspedalen till kopplingen och försöka trycka den igenom golvet.
Speciellt om du har utvändig slavcylinder.

De två alternativen är ju att sänka laddet så att originalkopplingen fungerar, annars kan man träna vader. Jag tror förövrigt att medelsvensson klar av en 707a tongue Speciellt om han själv valt att trimma sin bil!

Reservdansk
6 271 Inlägg
13 oktober 2009
#9
Christian S skrev:
nu tycker jag att du överdriver lite big_smile
sitter ju 707 tryckplatta och utvändig slavcylinder på V70:n jag hade och så jätte farlig tyckte jag inte att den va hmm , visst det är ju en vanesak och man la ju ur växeln vid rödljus om man visste att det kommer vara rött en stund och när man körde i köer så la man ju också ur växeln så ofta man kunde men annars va det absulot inga problem att köra den, tycker faktiskt att den va riktigt go att köra då den är välldigt distinkt och jag tycker man känner dragläget på ett helt annat sätt än med en orginalkoppling.

Av och på. lol
Jo, det är nog mångt och mycket en vanesak, men att komma från min gamla originalkoppling till en Sachs 707 var ungefär som att som att skicka in en kvinna iförd bikini i en moské.
Dvs en jäkla chock. tongue

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

402 Inlägg
19 oktober 2009
Trådstartare
#10
Det bär av till TM-racing nu på fredag för montering av deras racekoppling och quaife-diff
23500:- monterat och färdigt på bilen! Får käka nudlar i en månad nu.tongue


"Bilskadetekniker"
276 Inlägg
19 oktober 2009
#11
Pinnenpabacken skrev:
Det bär av till TM-racing nu på fredag för montering av deras racekoppling och quaife-diff
23500:- monterat och färdigt på bilen! Får käka nudlar i en månad nu.tongue

det e en riktigt go koppling faktiskt:)
du får nog en smärre chock första gången du trampar, och kankse andra oxå, men sen jäklar va go den e!
Och massor av effekt klarar den oxå..

MVH/ Jerker

Reservdansk
6 271 Inlägg
19 oktober 2009
#12
High-Octane skrev:
det e en riktigt go koppling faktiskt:)
du får nog en smärre chock första gången du trampar, och kankse andra oxå, men sen jäklar va go den e!
Och massor av effekt klarar den oxå..

MVH/ Jerker

Åh, Lars på NordicR har provat på sin 855 T-5R, vid 585hk så sa kopplingen ifrån, Sachs 707 med S60R lamell. wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Reservdansk
6 271 Inlägg
21 oktober 2009
#13
BlackBetty skrev:
Ska vara 850 r-lamell, många som kör upp till 700nm

850R-lamellen passar inte till 23-splines ingående axel från växellådan.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Reservdansk
6 271 Inlägg
22 oktober 2009
#14
BlackBetty skrev:
Det är väl m56H vi pratar? Endast muppar kör med annnan låda till 850. Även m59 passar ju med r-lamell. Vad pratar du om?

"lars har provat på sin 855"

Yes, det är M56H med quaife diff.

Då är jag väl en mupp då. wink
Jag kör med en V70N -01 låda, sista lådmodellen med 20-splines axel.
Enligt ryktet ska de lådorna ha bäst innanmäte av den äldre varianten M56or.
LeifH använder det nyare innanmätet från en -01låda i en äldre M56-låda för att få utvändig slavcylinder, till sin 1140hk 850, för kopplingens skull.

-02 fick lådorna grövre ingående axel och blev 23-splines, och då passar inte 850R-lamellerna längre.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Reservdansk
6 271 Inlägg
23 oktober 2009
#15
BlackBetty skrev:
Men säg det då, helt annan sak, du skriver om en 855 t5 och då ska man förutsätta att de bytt till en nyare låda... hehe aaa orkar inte ens.

Jag tycker det är ganska självklart, passar inte 23-splineslameller så har man äldre låda, passar inte 20-splineslameller har man en nyare låda. wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Reservdansk
6 271 Inlägg
23 oktober 2009
#16
BlackBetty skrev:
Jo var nog lite seg, ganska ovanligt folk kör med annat en standard lådor på 850 när de håller så bra ändå så tänkte mig väl inte för smile

Lådorna efter -96 sägs ju vara förstärkta en hel del jämfört med föregående modeller, många som vill ha invändig slavcylinder också. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

402 Inlägg
23 oktober 2009
Trådstartare
#17
Nu har jag iaf fått i den nya kopplingen, och quaife-diffen!big_smile Oj, vilken skillnad! Blev som
en helt annan bil.smile Och, jo den var vesäntligt mer "hårdtrampad" men man vänjer sej
rätt snabbt.wink


Reservdansk
6 271 Inlägg
24 oktober 2009
#18
Pinnenpabacken skrev:
Nu har jag iaf fått i den nya kopplingen, och quaife-diffen!big_smile Oj, vilken skillnad! Blev som
en helt annan bil.smile Och, jo den var vesäntligt mer "hårdtrampad" men man vänjer sej
rätt snabbt.wink

Något jag har märkt på polarens S60 T5 är att bilen har större risk att gå rakt fram om du svänger och gasar och det spinner, så han har svårare i kurvorna än en annan. smile

Det sitter quaife i hans då alltså. smile
Senast redigerat av TurbOla (24 oktober 2009)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

402 Inlägg
24 oktober 2009
Trådstartare
#19
Något som jag märkte var att de blev mycke lättare att svänga samtidigt som man gasar
ex vid en omkörning då man gjorde en sidoförflyttning samtidigt som man "öste på" utan diff
brukade ratten "flaxa" fram o tebaks så man fick hålla i med bägge nävarna, men de fenomenet
försvann med diffen.smilesmile


1 688 Inlägg
24 oktober 2009
#20
Va e de för snurra du kör me? På bilinfon står bara "större turbo" och 1.45b vid 2500 varv, kan ju inte va nån stor grejj. smile

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!


Sök