3539
Sök

Toning av rutor.

19 Inlägg
10 maj 2006
Trådstartare
Tjena! Nu är det såhär att jag ska tona om rutorna på min bil, så jag undrar om man kan få lite bra tips för att göra det så lätt som möjliogt, själv är man helkass på att tona nämligen. MVH Marcus

Den Går Aldrig Loss!

Kejsare
547 Inlägg
10 maj 2006
Tvätta rutorna ordentligt till att börja med, så det är torrt när du är klar. Lägg filmen mot utsidan av rutan, och skär så gott det går efter rutan, om du förstår hur jag menar. Kom ihåg att ha klistret mot dig när du gör detta. När du har allt färdigskuret, börja dra av en liten bit av skyddsfilmen, och (med en sprayflaska med vatten och lite diskmedel) spruta blandningen på hela filmen, och även på insidan av rutan. Sätt dig i bilen och lägg på ena hörnet av toningsfilmen, och börja sen skrapa fast filmen med plastskrapan som följer med, och gör detta ordentligt så slipper du bubblor. Så tonar vi rutor här iallafall

Tighten it until you hear a crack, and then back off a quarter turn.

93 Inlägg
10 maj 2006
de e svårt att lyckas! ska du göra de själv?? rekomenderar att lämna in den för de... annars får du se till att ha en solfilm av bra kvalite, se till att rutorna e riktigt rena, och ha en varmluftspistol nära till hands! mycket klipp o trix!! Men som sagt de e RIKTIGT svårt att få de snyggt! lycka till...

TURBO -forever!

Mazda 3 MPS, bilder på gång!
1 852 Inlägg
10 maj 2006
Fernicus skrev:
Kom ihåg att ha klistret mot dig när du gör detta.

om han har klistersidan mot sig blir toningen spegelvänd. ska han skifta höger/vänster sen när han skurit klart?

man lever bara en gång så lev väl!

19 Inlägg
10 maj 2006
Trådstartare
Okej, tack så mycket, men är det någon som vet vad det kostar om en firma ska göra det?

Den Går Aldrig Loss!

1 852 Inlägg
10 maj 2006
Florre skrev:
Okej, tack så mycket, men är det någon som vet vad det kostar om en firma ska göra det?

jag har fått ett pris på 2300 för 3 rutor (bagage och bakrutor) det ligger i närheten av det. ring och fråga!

The one and only
1 091 Inlägg
10 maj 2006
D2-Jonsson skrev:
de e svårt att lyckas! ska du göra de själv?? rekomenderar att lämna in den för de... annars får du se till att ha en solfilm av bra kvalite, se till att rutorna e riktigt rena, och ha en varmluftspistol nära till hands! mycket klipp o trix!! Men som sagt de e RIKTIGT svårt att få de snyggt! lycka till...

Det är inte speciellt svårt att lyckas. Bara man är noggran när man skrapar bort vattnet. Själv har jag använt biltemas toning med bra resultat, man bör dock använda en mjukare skrapa än den som följer med för att undvika repor i filmen.

Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.

7 Inlägg
10 maj 2006
När sån här tråd kommer upp, Svarar många "lämna in den". Men jag tycker att man ska tona själv det handlar bara om tålamod för att få det bra. Jag köpte en ganska billig solfilm vid namn "Atlas Limo Black" och den är mörk men man ser ändå bra ut. När jag montera den blev det riktigt bra ! inga hörn bubblor eller nått. Så varför lägga ut 3000 kr när man kan få något nästan lika bra gjort för 300 kr typ.

Tipsen är att tvätta rutorna med fönsterputs och ha toalett papper eller en trasa runt skrapan
så det inte blir repor. Sen kan man ha en hårförn så man får det att torka snabbare hjälper lite också.

93 Inlägg
10 maj 2006
bara de att köper man skräp film från tex biltema, så har man inte svarta rutor efter sommaren utan 80-tals "lila" pga solblekning

TURBO -forever!

airbrush rookie
136 Inlägg
10 maj 2006
många använder biltema, går bra att värma och trixa, tålamod, och en extra rulle med film så går det wink

förut va jag schitzofren, men nu mår vi bra!
airbrush rookie.. (målat t.ex min avatar)

fritidsprofessor
1 197 Inlägg
10 maj 2006
Ja köpte cheap film på mekonomen... fortfarande svart å fin efter 2,5år...

Va trött man blir på alla som jämt säger lämna in den hit, lämna in den dit... för nån liten sketsak... faan stadsbor, tummen mitt i arslet

Bigge
11 maj 2006
Det är inte ens svårt ju, Och man behöver ingen bra film för att lyckas! Jag hade aldrig nånsin tonat innan jag tonade mina rutor med biltemas "skitfilm". Mina rutor är helt perfekta!! Så antingen har jag en fallenhet för det eller så är det bara å lägga mankeln till så blir det bra..

LillNaisarn
11 maj 2006
Fernicus skrev:
Lägg filmen mot utsidan av rutan, och skär så gott det går efter rutan, om du förstår hur jag menar. Kom ihåg att ha klistret mot dig när du gör detta.

glöm bara INTE att du ska ta 1-2 cm till goda åt varje håll , det gör jag alltid ! sen då det torkar skär du lätt löst den överflödiga solfilmen,

ett tips börja uppifrån och gå neråt, och gör inte tvärt om för då blir det bara massa vatten där man redan " skrapat " solfilmen och det blir fula bubblor som kan vara ett helvetes att få skrapat bort .

84 Inlägg
11 maj 2006
en fråga här !!!
ska man ta ut rutorna ?

eller bara sätta fast dom på rutorna utan o "öppna hela innehållet på dörren" ? ??

355 Inlägg
11 maj 2006
Det är inte svårt  att tona rutor  Men  det som är lite knivigt är bakrutan på rn  4 dörras bil

Sidorutor och smårutor bakomdörrar är inga problem

Bästa resultatet  om man gör det själv är doc att ta bort  rutorna
för att få toningen  ända ned och upp
För om man inte  lägger enda ner så kan  man råka ut flr att när man vevar ner rutan så skrapas toningen bort av tätningslisten

Men på fasta rutor som inte  ska eller gå vevas ned kan man  lätt  skära ut på ett ungefär först och sedan följa beskrivningen på rad 2 i denna tråd

Och den lättaste  fimlen man kan lägga som nybörjare är den tjoka tonogsfilmen
Har för mig att Biltema  sälger den enu

Men va du en gör  dra inte bort  för mycket av skyddsfilmen
Då är det lätt att klistersidorna kommer i kontakt med varandra och  då blir det  väck på filmen  och eller filmen  skadas så att du inte vill ha den så ta en desimeter i taget så går det bra och ha filmen riktigt blöt...   Lycka till ! smile

Kejsare
547 Inlägg
15 maj 2006
Bullo skrev:
Fernicus skrev:

om han har klistersidan mot sig blir toningen spegelvänd. ska han skifta höger/vänster sen när han skurit klart?

När man står på UTsidan av bilen, så vänder man toningen så att klistret är MOT sig och skär. Förstår du?

Tighten it until you hear a crack, and then back off a quarter turn.

125 Inlägg
15 maj 2006
filmen sperar inte så mkt roll.l köpe en film ifrån micro Atlas Limo Black har ja för mig.. och hade tolamod o det gick fin fint

MVH /// Grundberg

1 852 Inlägg
15 maj 2006
Fernicus skrev:
Bullo skrev:
Fernicus skrev:

När man står på UTsidan av bilen, så vänder man toningen så att klistret är MOT sig och skär. Förstår du?

jo jag förstår, dock framgick inte detta i beskrivningen du gav wink

MVH Andreas

2 594 Inlägg
16 maj 2006
tjena köpte fördig skurna på volvo för 250kr till min v70 funkade asbra

2 Inlägg
17 maj 2006
ett annat tips e att köpa biltemas tillfälliga toning som man kan ta bort när man inte e nöjd

Sök