2859
Sök

B-20, tempen stiger otroligt fort.

Bilplåtslagare
324 Inlägg
18 oktober 2009
Trådstartare
#1
Är det termostaten som är kass eller kan det vara något annat? Tänker inte handla en del på biltema mer då inget passar. Det får bli på Volvo imorgon eftersom de har stängt idag. Han på Volvo pratade om någon kulventil till något returslang, vet någon vad han menade med detta? Jag har inte fått koll på det riktigt. Bilen är en 142:a 70-års modell. Tack på förhand. Mvh//Erik

21 761 Inlägg
18 oktober 2009
#2
Du kan ju prova att byta termostaten iaf, har den suttit länge så kan den vara i dåligt skick och igensatt med sörja. Den enda ventil jag kan komma på just nu är övertrycksventilen i locket på expansionskärlet, men det kanske finns någon annan ventil också. smile

Andra får svara på det i så fall, det var länge sedan jag skruvade i en 140.

Bilplåtslagare
324 Inlägg
19 oktober 2009
Trådstartare
#3
Drönirettab skrev:
Du kan ju prova att byta termostaten iaf, har den suttit länge så kan den vara i dåligt skick och igensatt med sörja. Den enda ventil jag kan komma på just nu är övertrycksventilen i locket på expansionskärlet, men det kanske finns någon annan ventil också. smile

Andra får svara på det i så fall, det var länge sedan jag skruvade i en 140.

Jag satte i ett nytt termostat idag, dock utan framgång. Idag tog det dock lite längre tid för tempmätaren att börja stiga. När den väl hade nått toppen på det röda fältet så började nålen pendla som fan, från rött till grönt, fram och tillbaka, hela tiden, mellan varven så stannade den på normal temp, för att sedan dra upp till det röda fältet och stanna där. Den övre kylarslangen blir varm, men det känns inte som om där är något vatten i den, kanske inte ska vara något speciellt tryck i den heller. Den går trots symptomen väldigt jämn och fint, svarar fint på gasen. Vad kan nu detta bero på? Vore perhört tacksam för hjälp, planerar att köra bilen till jobbet en dag i veckan, den resan är 3 mil ungefär. Ska man våga, eller ska man konstatera felet först? Finns det någon tempgivare till tempmätaren som kan vara kass? Mvh//Erik

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
19 oktober 2009
#4
hur hser kylar vattnet ut då ? kan ju va topplockspackningen sad testa att spola rent sytemet, då det lägger sig massa skit i kylkanalerna med åren .
öppna kranen nere till vänster på grenrörssidan när du gör det smile

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Bilplåtslagare
324 Inlägg
19 oktober 2009
Trådstartare
#5
Smedhult skrev:
FordEsci skrev:
Drönirettab skrev:
Du kan ju prova att byta termostaten iaf, har den suttit länge så kan den vara i dåligt skick och igensatt med sörja. Den enda ventil jag kan komma på just nu är övertrycksventilen i locket på expansionskärlet, men det kanske finns någon annan ventil också. smile

Andra får svara på det i så fall, det var länge sedan jag skruvade i en 140.

Jag satte i ett nytt termostat idag, dock utan framgång. Idag tog det dock lite längre tid för tempmätaren att börja stiga. När den väl hade nått toppen på det röda fältet så började nålen pendla som fan, från rött till grönt, fram och tillbaka, hela tiden, mellan varven så stannade den på normal temp, för att sedan dra upp till det röda fältet och stanna där. Den övre kylarslangen blir varm, men det känns inte som om där är något vatten i den, kanske inte ska vara något speciellt tryck i den heller. Den går trots symptomen väldigt jämn och fint, svarar fint på gasen. Vad kan nu detta bero på? Vore perhört tacksam för hjälp, planerar att köra bilen till jobbet en dag i veckan, den resan är 3 mil ungefär. Ska man våga, eller ska man konstatera felet först? Finns det någon tempgivare till tempmätaren som kan vara kass? Mvh//Erik

har du kollat vattenpumpen? den kanske inte orkar skicka runt vattnet?

Fick höra det med, men varför går tempmätaren så ojämnt hela tiden, den liksom pendlar som fan fram och tillbaka.

Bilplåtslagare
324 Inlägg
19 oktober 2009
Trådstartare
#6
turboforssen skrev:
hur hser kylar vattnet ut då ? kan ju va topplockspackningen sad testa att spola rent sytemet, då det lägger sig massa skit i kylkanalerna med åren .
öppna kranen nere till vänster på grenrörssidan när du gör det smile

Okej, sitter kranen på själva kylaren? Så jag ska öppna kranen och spola rent kylaren? Är det rätt uppfattat?

Öss
24 Inlägg
19 oktober 2009
#7
kan inte vara mätaren som har flippat ut då?


268 Inlägg
19 oktober 2009
#8
var köpte du termostaten?  den ska se ut på det viset att det är en liten fjäderbelastad tallrik längst ner på den, biltemas termostater saknar denna och då stänger den inte överströmningsröret och motorn kokar..  känn på den nedre kylarslangen om den också är varm, om den inte är det är det fel på termostaten.  i annat fall kan det vara givaren till mätaren som har flippat och glappar när den är varm.

Jag har inte trimmat sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet...

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
19 oktober 2009
#9
FordEsci skrev:
turboforssen skrev:
hur hser kylar vattnet ut då ? kan ju va topplockspackningen sad testa att spola rent sytemet, då det lägger sig massa skit i kylkanalerna med åren .
öppna kranen nere till vänster på grenrörssidan när du gör det smile

Okej, sitter kranen på själva kylaren? Så jag ska öppna kranen och spola rent kylaren? Är det rätt uppfattat?

nej den sitter på motorn under grenröret:) ta bort hela kranen
det brukar samlas massa skit just vid den å då kan det hända att det blir stopp där å motorn kokar

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Bilplåtslagare
324 Inlägg
19 oktober 2009
Trådstartare
#10
Freddy_Fish skrev:
var köpte du termostaten?  den ska se ut på det viset att det är en liten fjäderbelastad tallrik längst ner på den, biltemas termostater saknar denna och då stänger den inte överströmningsröret och motorn kokar..  känn på den nedre kylarslangen om den också är varm, om den inte är det är det fel på termostaten.  i annat fall kan det vara givaren till mätaren som har flippat och glappar när den är varm.

Köpte först ett termostat på Biltema, men det lämnade jag tillbaka för det såg ut så som du beskriver det, alltså inte alls lik originalet. Köpte ett nytt idag på Mekonomen som såg exakt likadant ut. Var sitter givaren som du nämner? Frö den övre kylarslangen blir varm, men det känns inte som om där är något särskilt högt tryck, men det ska de kanskeinte vara heller. Vatten är där iallafall och den förlorar inget. Får känna på den undre kylarslangen imorgon då. Men den lär väl inte vara kall eftersom jag har hängt i ett helt nytt termostat idag? Tack för all hjälp grabbar, uppskattas oerhört mycket.

Rycketofta Racing
292 Inlägg
19 oktober 2009
#11
Troligtvis behöver du bara lufta din kyl system, hjälper inte detta så plocka ner vatten pumpen och ta dig en titt smile

//Rycketofta Racing

268 Inlägg
19 oktober 2009
#12
Tab skrev:
Troligtvis behöver du bara lufta din kyl system, hjälper inte detta så plocka ner vatten pumpen och ta dig en titt smile

man behöver inte lufta på B20, det är bara att fylla på vatten och varmköra.  kanske man behöver fylla på en skvätt när den blivit varm men lufta behöver man inte.

Jag har inte trimmat sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet...

Bilplåtslagare
324 Inlägg
21 oktober 2009
Trådstartare
#13
Freddy_Fish skrev:
var köpte du termostaten?  den ska se ut på det viset att det är en liten fjäderbelastad tallrik längst ner på den, biltemas termostater saknar denna och då stänger den inte överströmningsröret och motorn kokar..  känn på den nedre kylarslangen om den också är varm, om den inte är det är det fel på termostaten.  i annat fall kan det vara givaren till mätaren som har flippat och glappar när den är varm.

Den undre slangen var iskall efter en stunds körning. Den övre slangen och kylaren var däremot varma. Lossnade den nedre slangen för att se om kylaren var igensatt, men vattnet flödade på fint. Det var slltå inte tempgivaren, jag lägger min sista chansning på att vattenpumpen är kass. Ska beställa en ny imorgon och byta den på fredag.

Rycketofta Racing
292 Inlägg
22 oktober 2009
#14
om nedre e kall så är det mycket mycket troligt att den har gett upp.

//Rycketofta Racing

Avstängd
512 Inlägg
22 oktober 2009
#15
Går bilen varm då? Eller är det fel på instrumentet eller tempgivare? Känn på övre och undre kylarslang, bägge skall bli varma när teromstaten öppnar.

/A.

Avstängd
512 Inlägg
22 oktober 2009
#16
Provkoka termostaten med en termometer..

Bilplåtslagare
324 Inlägg
22 oktober 2009
Trådstartare
#17
Tab skrev:
om nedre e kall så är det mycket mycket troligt att den har gett upp.

Ja, det tor jag med att den har.

Bilplåtslagare
324 Inlägg
22 oktober 2009
Trådstartare
#18
Crozzfire skrev:
Går bilen varm då? Eller är det fel på instrumentet eller tempgivare? Känn på övre och undre kylarslang, bägge skall bli varma när teromstaten öppnar.

/A.

Ja, bilen blir varm, tempmätaren går upp i topp efter typ 2km´s körning. Innan jag bytte tempgivaren så fladdrade nålen på mätaren upp och ner mellan halvtemp och det högsta. Bytte tempgivare igår och sen dess går nålen stabilt i jämn fart upp i topp. Så det måste vara vattenpumpen. Termostatet som sitter i är helt nytt och inte köpt på Biltema, det det inte vara fel på.

Rycketofta Racing
292 Inlägg
23 oktober 2009
#19
min vatten pump gav också upp på min 850, tempen stiger grymt fort!  jag provade det genom att lossa på slangen på pumpens trycksida och ha vatten i den, om vatten pumpen då fungerar så ska den ju pumpa ut vatten där, står det still somd et gjorde i mitt fall så har du lokaliserat felet smile

//Rycketofta Racing

Bilplåtslagare
324 Inlägg
24 oktober 2009
Trådstartare
#20
Tab skrev:
min vatten pump gav också upp på min 850, tempen stiger grymt fort!  jag provade det genom att lossa på slangen på pumpens trycksida och ha vatten i den, om vatten pumpen då fungerar så ska den ju pumpa ut vatten där, står det still somd et gjorde i mitt fall så har du lokaliserat felet smile

Ja, jag tror också det är den det är fel på. Det msåte det fan vara, kan ju inte vara något annat nu tycker jag. Har ju fan bytt allt det andra.


Sök