3490
Sök

Steg startar i protect läge så fort det startar :/ ?

169 Inlägg
19 oktober 2009
Trådstartare
#1
Tja.


Jag använder mig utav ett Gas c2 steg och 2 st MDS 12 dubbla talspolar.
Allt är korekt kopplat och inga glapp men så fort jag startar steget så lyser det i protect läge och ström lampan lyser med .
Och sen en bas pulserar med korta intervaller,

alla säkringar är hela osv.

Förstår inte själva felet hmm

MYCKET MYCKET tacksam vid ALLA svar big_smile

Hade gött big_smile

Hemlig Agent
1 115 Inlägg
19 oktober 2009
#2
Det händer för att skydda steget.
Kolla så att inte + och - ligger ihop någonstans.
Kolla även lågnivå och kablarna från steget till basarna.

Det kan räcka att en tråd från ex. plus nuddar minus så blir det "protect".

MVH. Alex

7 274 Inlägg
19 oktober 2009
#3
Koppla ur allt förutom, ström, jord och remote.
Går den fortfarande in i protect?


169 Inlägg
19 oktober 2009
Trådstartare
#4
alexbenhard skrev:
Det händer för att skydda steget.
Kolla så att inte + och - ligger ihop någonstans.
Kolla även lågnivå och kablarna från steget till basarna.

Det kan räcka att en tråd från ex. plus nuddar minus så blir det "protect".

MVH. Alex

Okejokej nu ska jag ut i garaget och kolla upp det snabbt och se om det blir ngn skillnad återkommer inom kort  big_smile



TACK så mycket vid alla svar big_smile

169 Inlägg
19 oktober 2009
Trådstartare
#5
Brains skrev:
Koppla ur allt förutom, ström, jord och remote.
Går den fortfarande in i protect?

Var ute nyss och prövade att koppla ur alla kablar förutom +/- och Remote,
Även lågnivån var urkopplad ,

Och nu pulserar inte basen längre men däremot så pulserar lamporna ojämnt alltså POWER och PROTECT pulserar ojämnt ?


Tacksam ytterligare en gång vid svar big_smile

214 Inlägg
19 oktober 2009
#6
jepps en defekt slutsteg det är vad jag har och säga

169 Inlägg
19 oktober 2009
Trådstartare
#7
wayfinder skrev:
jepps en defekt slutsteg det är vad jag har och säga

Har provspelat det tidigare och då funkade det utmärkt !

6 851 Inlägg
19 oktober 2009
#8
burre91 skrev:
Tja.


Jag använder mig utav ett Gas c2 steg och 2 st MDS 12 dubbla talspolar.
Allt är korekt kopplat och inga glapp men så fort jag startar steget så lyser det i protect läge och ström lampan lyser med .
Och sen en bas pulserar med korta intervaller,

alla säkringar är hela osv.

Förstår inte själva felet hmm

MYCKET MYCKET tacksam vid ALLA svar big_smile

Hade gött big_smile

Du har dubbla spolar på MDS basen, vilka Ohm ligger dem på och hur är dem kopplade?
Steget är ett GAS C2, 2 kanals alltså..antar att du bryggat steget? När du bryggar steget så MÅSTE basen vara kopplad till LÄGST 4ohm.


767 Inlägg
19 oktober 2009
#9
burre91 skrev:
wayfinder skrev:
jepps en defekt slutsteg det är vad jag har och säga

Har provspelat det tidigare och då funkade det utmärkt !

Det kanske gick sönder efter att du provspelade det.

Har du mätt och kollat så det är tillräckligt med ström fram till steget. Hur är jorden ? Sitter den fast ordentligt? plåtrent där den sitter?


169 Inlägg
19 oktober 2009
Trådstartare
#10
Jiimpa skrev:
burre91 skrev:
wayfinder skrev:
jepps en defekt slutsteg det är vad jag har och säga

Har provspelat det tidigare och då funkade det utmärkt !

Det kanske gick sönder efter att du provspelade det.

Har du mätt och kollat så det är tillräckligt med ström fram till steget. Hur är jorden ? Sitter den fast ordentligt? plåtrent där den sitter?

Mätte allt nu och batteriet levererar 11,89 volt.
Och sedan bak till steget ger det 11,89 volt.

Är det för dåligt eller ska jag ha ett kraftigare ?
Batteriet är på 55AH

169 Inlägg
19 oktober 2009
Trådstartare
#11
TT-Avant skrev:
burre91 skrev:
Tja.


Jag använder mig utav ett Gas c2 steg och 2 st MDS 12 dubbla talspolar.
Allt är korekt kopplat och inga glapp men så fort jag startar steget så lyser det i protect läge och ström lampan lyser med .
Och sen en bas pulserar med korta intervaller,

alla säkringar är hela osv.

Förstår inte själva felet hmm

MYCKET MYCKET tacksam vid ALLA svar big_smile

Hade gött big_smile

Du har dubbla spolar på MDS basen, vilka Ohm ligger dem på och hur är dem kopplade?
Steget är ett GAS C2, 2 kanals alltså..antar att du bryggat steget? När du bryggar steget så MÅSTE basen vara kopplad till LÄGST 4ohm.

Info:
Och steget är bryggat med och även basen ,
Alltså ja är inte jätte erfaren utav allt detta med ohm osv .
Om ja nu måste koppla med 4ohm hur gör jag det på bästa möjliga sätt big_smile?
Jag använder ju då innan 2 andra steg med Ett Lightning audio och ett mds, kan det göra ngn skillnad på om jag har flera steg på samma batteri ?



Info om basen fast jag har ju då dubbla:)

Monteringshål: 294 mm
Monteringsdjup: 160 mm
Ytterdiameter: 315
Uppmätt maxeffekt: 1200 WMAX
Effekt RMS: 600 WRMS
Frekvensomfång: 22 - 2000Hz
SPL dB 1W/1m: 92,7dB
Impedans: 2 x 40hm
Xmax +/- mm: 14mm (0,55")
Fs Hz: 31,7643
Qts: 0,3174 1,7 ohm. 0,3925 6,3 ohm.
Vas liter: 50,1022
REVC Ohm: 1,7. och 6,3
SD msgm: 0,0511 kvadratmeter
BL tm: 13,5144 1,7 ohm 23,4169 6,3 ohm
Qms: 4,9833 1,7 ohm 6,3161 6,3 ohm
Qes: 0,3390 1,7 ohm 0,4185 6,3 ohm
Cms um/n: 0,1376 mm/N
Mms g: 183,4919 g
Senast redigerat av burre91 (19 oktober 2009)

1 854 Inlägg
19 oktober 2009
#12
Byt ställe på jorden, den brukar alltid strula.

Vart sitter steget monterat?

169 Inlägg
19 oktober 2009
Trådstartare
#13
onej84 skrev:
Byt ställe på jorden, den brukar alltid strula.

Vart sitter steget monterat?

Okej,I bagaget


:big_smilebig_smilebig_smile:HADE

1 854 Inlägg
19 oktober 2009
#14
burre91 skrev:
onej84 skrev:
Byt ställe på jorden, den brukar alltid strula.

Vart sitter steget monterat?

Okej,I bagaget


:big_smilebig_smilebig_smile:HADE

Mot ryggstödet?

767 Inlägg
19 oktober 2009
#15
burre91 skrev:
Jiimpa skrev:
burre91 skrev:

Har provspelat det tidigare och då funkade det utmärkt !

Det kanske gick sönder efter att du provspelade det.

Har du mätt och kollat så det är tillräckligt med ström fram till steget. Hur är jorden ? Sitter den fast ordentligt? plåtrent där den sitter?

Mätte allt nu och batteriet levererar 11,89 volt.
Och sedan bak till steget ger det 11,89 volt.

Är det för dåligt eller ska jag ha ett kraftigare ?
Batteriet är på 55AH

Oj det är lågt. du borde nog ladda upp ditt batteri. ett batteri i borde ligga över 12.5V när bilen är avslagen och mellan 13.7-14.4 när bilen är påslagen.
Går steget i protect även när bilen är påslagen?
Batteriets AH har inget med hur kraftigt batteriet är. Ah=amperetimmar= hur många timmar något som drar 1ampere kan vara på.


För att koppla dina basar till 4 ohm kan få fram ett kopplings schema på http://www.rockfordfosgate.com/rftech/w … ofer_imp=4
Där står det beskrivet med bild hur sladdarna ska dras:)


169 Inlägg
19 oktober 2009
Trådstartare
#16
Jiimpa skrev:
burre91 skrev:
Jiimpa skrev:

Det kanske gick sönder efter att du provspelade det.

Har du mätt och kollat så det är tillräckligt med ström fram till steget. Hur är jorden ? Sitter den fast ordentligt? plåtrent där den sitter?

Mätte allt nu och batteriet levererar 11,89 volt.
Och sedan bak till steget ger det 11,89 volt.

Är det för dåligt eller ska jag ha ett kraftigare ?
Batteriet är på 55AH

Oj det är lågt. du borde nog ladda upp ditt batteri. ett batteri i borde ligga över 12.5V när bilen är avslagen och mellan 13.7-14.4 när bilen är påslagen.
Går steget i protect även när bilen är påslagen?
Batteriets AH har inget med hur kraftigt batteriet är. Ah=amperetimmar= hur många timmar något som drar 1ampere kan vara på.


För att koppla dina basar till 4 ohm kan få fram ett kopplings schema på http://www.rockfordfosgate.com/rftech/w … ofer_imp=4
Där står det beskrivet med bild hur sladdarna ska dras:)

Jag börjar med att säga att ja är evigt tacksam för alla generösa svar:)
Okej då är mitt lågt alltså mitt ligger på typ 12,2-3 ca när bilen är på och när den är avstängd ca 11.8V
Då är det för dåligt alltså.
JA det går i protect när bilen är på och det pulserar oxå då med, lamporna alltså ,

Har funderingar på att köpa mig ett till batteri och sätta in i bagaget men isf hur ska det kopplas in så det laddas upp det med ?
Är inte så jätte erfaren så därför alla dessa frågor :tongue



Hade skit bra nu big_smile

21 761 Inlägg
19 oktober 2009
#17
Hur gammalt är ditt nuvarande batteri?
Hur stor generator har du, 55 A?
Senast redigerat av Drönirettab (19 oktober 2009)

6 851 Inlägg
19 oktober 2009
#18
Då dina basar har dubbla 4ohm spolar, så kopplar du som i figur 2 i länken ovan. Alltså, varje bas måste ligga kopplade till 8ohm styck, för att sedan paralellt kopplas till 4ohm.

Om du missade länken, kolla på bild 2:
http://www.rockfordfosgate.com/rftech/w … ofer_imp=4

Om du bryggar steget så koppla på detta sätt, då bör steget iaf. funka när du har bilen igång. Men se även över varför ditt batteri är så dåligt och varför du har så låg spänning.


767 Inlägg
19 oktober 2009
#19
burre91 skrev:
Jiimpa skrev:
burre91 skrev:
Mätte allt nu och batteriet levererar 11,89 volt.
Och sedan bak till steget ger det 11,89 volt.

Är det för dåligt eller ska jag ha ett kraftigare ?
Batteriet är på 55AH

Oj det är lågt. du borde nog ladda upp ditt batteri. ett batteri i borde ligga över 12.5V när bilen är avslagen och mellan 13.7-14.4 när bilen är påslagen.
Går steget i protect även när bilen är påslagen?
Batteriets AH har inget med hur kraftigt batteriet är. Ah=amperetimmar= hur många timmar något som drar 1ampere kan vara på.


För att koppla dina basar till 4 ohm kan få fram ett kopplings schema på http://www.rockfordfosgate.com/rftech/w … ofer_imp=4
Där står det beskrivet med bild hur sladdarna ska dras:)

Jag börjar med att säga att ja är evigt tacksam för alla generösa svar:)
Okej då är mitt lågt alltså mitt ligger på typ 12,2-3 ca när bilen är på och när den är avstängd ca 11.8V
Då är det för dåligt alltså.
JA det går i protect när bilen är på och det pulserar oxå då med, lamporna alltså ,

Har funderingar på att köpa mig ett till batteri och sätta in i bagaget men isf hur ska det kopplas in så det laddas upp det med ?
Är inte så jätte erfaren så därför alla dessa frågor :tongue



Hade skit bra nu big_smile

Om du har ett gammalt batteri är det nog på sin tid att byta ut det fram till att börja med.

men till frågan om hur man kopplar in ett extra batteri så drar man helt enkelt bara en plus kabel från det främre batteriets pluspol till det bakre batteriets pluspol och sedan jordar man det bakre batteriet i chassit på ett bra jord ställe:) och man måste sätta säkringar max 30 cm från varje batteri. alltså säkra av både fram och bak. och storleken på säkringen bestäms utav kabeltjockleken.

Bara att fråga på vettu, alla är vi ju barn i början tongue
Senast redigerat av Jiimpa (19 oktober 2009)


169 Inlägg
20 oktober 2009
Trådstartare
#20
TT-Avant skrev:
Då dina basar har dubbla 4ohm spolar, så kopplar du som i figur 2 i länken ovan. Alltså, varje bas måste ligga kopplade till 8ohm styck, för att sedan paralellt kopplas till 4ohm.

Om du missade länken, kolla på bild 2:
http://www.rockfordfosgate.com/rftech/w … ofer_imp=4

Om du bryggar steget så koppla på detta sätt, då bör steget iaf. funka när du har bilen igång. Men se även över varför ditt batteri är så dåligt och varför du har så låg spänning.

Okejokej big_smile
Det ska ut och prövas ikväll:D
Så återkommer jag och ser om det ger resultat , nu har ju batteriet suttit på laddning över natten med så får se om det givit ngt resultat:D


Hade gött


Sök