Är så att jag har en ford sierra 2.0 insprutare av årgång 88 undra om det går att eller om en 16ventilars topp kan passa på min motor som bara har 8v orginal?
Hej, ni kan ju börja med att kolla om topplockspackningarna är lika... är de inte det så får ni byta motor men det borde vara samma för de orkar nog inte bygga olika block....
Hej, ni kan ju börja med att kolla om topplockspackningarna är lika... är de inte det så får ni byta motor men det borde vara samma för de orkar nog inte bygga olika block....
ok, tackar. Jag tror inte heller att blocken är olika. Det är därför jag blev lite nyfiken. Vad jag frågar mig är bara hur många andra motorkomponenter behöver jag byta? kammar? o.s.v
If you dont take the turn, you aint never gonn'a learn.
Vad jag frågar mig är bara hur många andra motorkomponenter behöver jag byta? kammar? o.s.v
Kamremsbyte är ju givet vad det nu kan föra med sig med spännare, drev osv. Kammar får du förhoppningsvis med om du skaffar en 16V-topp, sedan får man ju undersöka likheten på grenrör,insug, mm. Är bottendelen med kolvar likadant eller är det urtag i kolvarna på 16V motorerna?
Blir några frågetecken att reda ut.....men ofta är det lättare att lyfta ned en hel spis istället för att krångla med konverteringar.
Kamremsbyte är ju givet vad det nu kan föra med sig med spännare, drev osv. Kammar får du förhoppningsvis med om du skaffar en 16V-topp, sedan får man ju undersöka likheten på grenrör,insug, mm. Är bottendelen med kolvar likadant eller är det urtag i kolvarna på 16V motorerna?
Blir några frågetecken att reda ut.....men ofta är det lättare att lyfta ned en hel spis istället för att krångla med konverteringar.
Daniel skrev:
Har inte 16v motorn kamkjedja och 8v kamrem? Jag tror det enklaste och billigaste är att byta hela bilen till en 16v.
edit: Fast nu kollade jag på din bil och den ser ut att vara i lite för bra skick för att bytas ut.
Tack för svaren! Jag tror att jag lägger ner dom planerna ett tag. haha.. Tack ska ni ha!
If you dont take the turn, you aint never gonn'a learn.
Är så att jag har en ford sierra 2.0 insprutare av årgång 88 undra om det går att eller om en 16ventilars topp kan passa på min motor som bara har 8v orginal?
mvh fredrik
Cosworth toppen passar på ditt block som är 16v....men om du tänkte på vanliga 2.0 DOHC så passar det inte och den är annors 8v
Är så att jag har en ford sierra 2.0 insprutare av årgång 88 undra om det går att eller om en 16ventilars topp kan passa på min motor som bara har 8v orginal?
mvh fredrik
Om du har Pinto (ohc), så passar det från cosworth ett topplock, som föregående skrev... Men varför inte sätta dit en hel cosworth motor??
För att svara på frågan om det går att använda en topp från en FE3N motor (16 dohc mazda) på en vanlig FE (8 sohc) är nej. 16 v toppen har 3 separata oljereturer medan 8v har en enda och dom sitter inte på samma ställe, sedan är det lite mer som skiljer motorerna åt. Är alltså inte värt besväret och jobbet att byta topp, byt isåfall hela motorn. Är dock inte klar på hurvida fästen är desamma.