3465
Sök

Köpt ny baslåda men en bas funkar bara .

169 Inlägg
23 oktober 2009
Trådstartare
Tja,
Jag använder mig nu då utav Dessa prylar,

2 stycken utav dessa: http://mds.se/?artnr=FR12W

Sedan detta steg: http://www.prisjakt.nu/bilder/bild.php? … p;size=140

Info om steg:Uteffekt: 1x300W RMS 4ohm, 1x500W RMS 2ohm. Klass AB. 2ohm stabil. RCA-in/utgång. Subsonicfilter 20-55Hz (12db/okt). LP-filter 30-300Hz (12dB/okt). Bass boost 0-18dB (45Hz). Känslighet 0,3-8V. Avsäkrad 60A. Mått: 246x55x383mm.

Och båda basarna är kopplade till 2x4ohm,
Sedan har jag mätt och dom får ut det oxå ,
men nu när jag startar själva steget så funkar bara en bas, Ena spelar på bra som fan men andra funkar inte sad
Och då är min fråga om dom är kopplade på 4 ohm basarna , och sedan vanligt kopplade på spolarna , funkar det ?
Så var det kopplat när den var ny ,

någon som kan  veta något som kommit på någon finurlig ide den ska vara tacksam om han lägger sin åsikt här och hjälper mig : D

GLAD VID SVAR big_smile

215 Inlägg
23 oktober 2009
vadå båda basarna är kopplade till 2x4 ohm? det är ju spolarna som ligger på 2x4 ohm....

Hur har du kopplat igentligen?

215 Inlägg
23 oktober 2009
om jag vore du skulle jag köra på en bas och koppla den i 2ohm eller köpt ett nytt slutsteg!

169 Inlägg
23 oktober 2009
Trådstartare
Punti skrev:
om jag vore du skulle jag köra på en bas och koppla den i 2ohm eller köpt ett nytt slutsteg!

Ja det var det jag menade okej då spolarna ligger på 2x4ohm,
Och sen är basarna kopplade så här utan på lådan:http://www.rockfordfosgate.com/rftech/woofer_wizard.asp?submitted=true&woofer_qty=2&woofer_imp=4

Och slutsteget är helt nytt, så tänker inte köpa ett nytt.
MEN EN BAS FUNKAR BARA hmm

251 Inlägg
23 oktober 2009
Om + är kopplat till + på bägge basarna och - med så skulle jag gissa på att byglingen inte är inkopplad på ena högtalaren...
/TiGgR.
Senast redigerat av TiGgR (23 oktober 2009)

169 Inlägg
23 oktober 2009
Trådstartare
TiGgR skrev:
Om + är kopplat till + på bägge basarna och - med så skulle jag gissa på att byglingen inte är inkopplad på ena högtalaren...
/TiGgR.

Okej . Då måste jag faktiskt fråga vad du menar med ena byglingen tongue??

Tacksam vid svar big_smile
Hade gött alla

4 693 Inlägg
23 oktober 2009
burre91 skrev:
TiGgR skrev:
/TiGgR.

Hade gött alla

Redigt OT på G här, men såg att du bor i Örebro så jag kan inte låta bli.

Det är rally i Odensbacken i morgon kl 10:00 om du är intresserad av sådant smile

Booyakasha!

251 Inlägg
24 oktober 2009
burre91 skrev:
TiGgR skrev:
/TiGgR.

Hade gött alla

Jo du kopplar ju in + på ena spolen och - på den andra spolen på högtalaren. Sen byglar du ju - och + mellan spolarna.... Om du fattar... big_smile

169 Inlägg
24 oktober 2009
Trådstartare
TiGgR skrev:
burre91 skrev:
TiGgR skrev:
/TiGgR.

Hade gött alla

Jo du kopplar ju in + på ena spolen och - på den andra spolen på högtalaren. Sen byglar du ju - och + mellan spolarna.... Om du fattar... big_smile

Jahaaa :Dokej då förstår jag faktiskt big_smile
Men jag har gjort så på utsidan på basen, men måste det vara så på spolarna med ?

GLAD VID SVAR :big_smilebig_smilebig_smile

stRaend
24 oktober 2009
du har nog förmodligen två plus på basen och två minus? smile då måste du bygla mellan en plus och en minus och sedan koppla in slutsteget på den andra plus och den andra minus

16 197 Inlägg
24 oktober 2009
burre91 skrev:
TiGgR skrev:
burre91 skrev:

Hade gött alla

Jahaaa :Dokej då förstår jag faktiskt big_smile
Men jag har gjort så på utsidan på basen, men måste det vara så på spolarna med ?

GLAD VID SVAR :big_smilebig_smilebig_smile

de kvittar vart du kopplar ihop +med+/-med- så länge dom e ihop kopplade-

samt om basarna har 2*4ohm spolar så kan du OMÖJLIGT köra de steget i 2ohm..

4ohm elle 1 ohm men steget e inte 1ohms stabilt.
Senast redigerat av evilaudio (24 oktober 2009)

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Hewi
571 Inlägg
24 oktober 2009
Du vet alltså inte hur basarna är kopplade inuti lådan utan har bara anslutit på kontakten utanpå lådan? Har du fyra anslutningar där eller bara två? Vilka och hur har du anslutit?

"Sound by Hewi"
Mitt projekt

169 Inlägg
24 oktober 2009
Trådstartare
stRaend skrev:
du har nog förmodligen två plus på basen och två minus? smile då måste du bygla mellan en plus och en minus och sedan koppla in slutsteget på den andra plus och den andra minus

Jag är osäker på om det är så där jag har kopplat men kan ta ett kort på hur det exagt är kopplat så får du se big_smile

Har en länk på hur det är kopplat big_smile
http://www.rockfordfosgate.com/rftech/w … ofer_imp=4
Jag har kopplat mina basar efter andra bilden, på utsidan exagt så där ,Alltså inte på spolarna men på baslådan,
funkar det ?Eller måste det vara likadant kopplat på spolarna som på utsidan ?
Är inte riktigt säker tongue

Men ytterst tacksam vid svar big_smile
Senast redigerat av burre91 (24 oktober 2009)

169 Inlägg
24 oktober 2009
Trådstartare
pwilhelm skrev:
Du vet alltså inte hur basarna är kopplade inuti lådan utan har bara anslutit på kontakten utanpå lådan? Har du fyra anslutningar där eller bara två? Vilka och hur har du anslutit?

Det är dubbla talspolar, 2x4ohm

Dom är vanligt kopplade på insidan plus till plus och minus till minus
Jag har 4 anslutningar utanpå lådan per högtalare så alltså 8 stycken tongue

Och det är kopplat precis enligt denna utanpå lådan, http://www.rockfordfosgate.com/rftech/w … ofer_imp=4
enligt bild nr 2

Tack för er dyrbara tid big_smile
Senast redigerat av burre91 (24 oktober 2009)

Sök