3545
Sök

Stenkastning mot poliser i Rinkeby

underordnad allfixare
696 Inlägg
23 oktober 2009
Trådstartare
En polis skadades lindrigt när ungdomar kastade sten i samband med oroligheter i Rinkeby i västra Stockholm på fredagskvällen.

Händelserna på fredagskvällen började vid 20-tiden med en misstänkt anlagd brand i en container vid Rinkebyskolan. När brandkåren kom dit och började släcka elden började en grupp ungdomar krossa rutor på skolan.

- När vi kom dit blev det stenkastning mot poliser och en kollega fick en sten i ansiktet och skadades lindrigt, det var någon tand som hade gått av. Just nu är det relativt lugnt så vitt jag vet, men jag kan inte säga om det lugnat ned sig till hundra procent. Vi har en polisnärvaro på platsen i alla fall, säger Mats Brännlund, länsvakthavande befäl vid Stockholmspolisen, till Sveriges Nyheter.

En person har gripits hittills, inledningsvis misstänkt för våldsamt upplopp.

Jag förstår inte.. att när utryckningsfordon ska ut till dessa ställen så kastar dom sten på dom.
Sen blir det ett jäkla liv när det tar tid för dom att komma dit? jag förstår inte?

Jag hatar att förlora, det får någon annan hålla på med!

4 005 Inlägg
24 oktober 2009
Låt skiten brinna ner, sen bygger vi en mur av berlinmur-modell runt.

1 422 Inlägg
24 oktober 2009
Ge polisen fri eldgivning mot idioterna bara, sverige blir bättre utan dem ändå. Fan va less man blir!

KHRacing
24 oktober 2009
Samma skit i rosengård (M-ö) ju

Gréve
497 Inlägg
24 oktober 2009
Subw000fer--92 skrev:
linuslinje skrev:
Låt skiten brinna ner, sen bygger vi en mur av berlinmur-modell runt.

Håller med dig! smile

man ska ju inte behöva elda ner egen mark för att de är svinerier där, bättre att göra sig av med avskummet som håller på istället anser jag.

fängelse, tortyr, avvisning ur landet oavsett ursprung, ja vilket straff som helst bara det är hårt nog.

det är inte friskt folk som gör sådana saker det är bara minoritetsgrupper blir man av med dom så skulle det bli så otroligt mycket bättre i överlag, men rättsystemet tillåter inte det idag men man får väll hoppas och försöka hjälpa till att motverka det så mycket som möjligt om det händer saker i trakterna där man bor under tiden.

det är mina tankar smile

1 581 Inlägg
24 oktober 2009
Förstår inte vad problemet är!
Begår du brott som misshandel, våldtäkt, personrån, överfall av all dess slag och rattfylla så händer det oftast ingenting första gångerna. Du får böter och möjligen dömd till skyddstillsyn, men vem fan blir rädd för lite böter? Inte ett avskräckande straff.
Har man fängelsestraff på ett brott så fan 1 år är minimumvistelsen UTAN möjlighet till villkorligt. Ta USA, visst ett jävla stört land i allmänhet men mycket brottslighet har dem och samtidigt hårdare poliser.
Kollar man på Cops så ser man ju folk som blir stoppade med typ 10g marijuana eller crack och ingen snack om saken, fängelse blir det. Här hemma så blir det böter för en sådan företeelse.

Ordentliga straff från första brottstillfälle med höga bestraffningsskalor.

Exempel; http://www2.unt.se/article/1,,MC=77-AV_ … .html?f=10

Här fungerar inte systemet när knarkande idioter misshandlar en person och får 6 månaders fängelse?
Fan brott mot narkotikalagen och grov misshandel? 1+1 blir = 2, två år bör dem sitta inne UTAN besöksrätt, UTAN "roliga" aktiviteter på fängelserna. Fan ska dem få äta god mat?
Ge dem ärtsoppa och gammal ankbröd varje dag och låt dem sitta i cellerna 95% av dagen.
Avskräckning för att minska brott är ett krav.

Sen just brott mot person, synnerligen grova sådanna som våldtäkt, pedofileri osv bör straffas med 10 år rakt av. Mord, 15 år rakt av. INGA besök, INGENTING. Vad har dem fått för rätt att ha det någorlunda bra när dem förstött livet för en eller flera andra?

Lägg ner militären och satsa på en bättre utbildad poliskår med militär utbildning och ett bra inre försvar.
4-5 00 000 poliser är väl en vettig siffra att ha på 9 miljoner invånare?

Ingen aning hur välformulerat detta är, nyvaken så ha lite hänsyn till detta.
Senast redigerat av Fellow (24 oktober 2009)

687 Inlägg
24 oktober 2009
Fellow skrev:
Förstår inte vad problemet är!
Begår du brott som misshandel, våldtäkt, personrån, överfall av all dess slag och rattfylla så händer det oftast ingenting första gångerna. Du får böter och möjligen dömd till skyddstillsyn, men vem fan blir rädd för lite böter? Inte ett avskräckande straff.
Har man fängelsestraff på ett brott så fan 1 år är minimumvistelsen UTAN möjlighet till villkorligt. Ta USA, visst ett jävla stört land i allmänhet men mycket brottslighet har dem och samtidigt hårdare poliser.
Kollar man på Cops så ser man ju folk som blir stoppade med typ 10g marijuana eller crack och ingen snack om saken, fängelse blir det. Här hemma så blir det böter för en sådan företeelse.

Ordentliga straff från första brottstillfälle med höga bestraffningsskalor.

Exempel; http://www2.unt.se/article/1,,MC=77-AV_ … .html?f=10

Här fungerar inte systemet när knarkande idioter misshandlar en person och får 6 månaders fängelse?
Fan brott mot narkotikalagen och grov misshandel? 1+1 blir = 2, två år bör dem sitta inne UTAN besöksrätt, UTAN "roliga" aktiviteter på fängelserna. Fan ska dem få äta god mat?
Ge dem ärtsoppa och gammal ankbröd varje dag och låt dem sitta i cellerna 95% av dagen.
Avskräckning för att minska brott är ett krav.

Sen just brott mot person, synnerligen grova sådanna som våldtäkt, pedofileri osv bör straffas med 10 år rakt av. Mord, 15 år rakt av. INGA besök, INGENTING. Vad har dem fått för rätt att ha det någorlunda bra när dem förstött livet för en eller flera andra?

Lägg ner militären och satsa på en bättre utbildad poliskår med militär utbildning och ett bra inre försvar.
4-5 00 000 poliser är väl en vettig siffra att ha på 9 miljoner invånare?

Ingen aning hur välformulerat detta är, nyvaken så ha lite hänsyn till detta.

Hur tror du en person är funtad efter fått ett 15årigt straff på det sättet du nämner när han väl kommer ut?..

Kolla på USA hur fungerar deras brottsförebyggande/återfallsförebyggande insatser under fängelsevistelsen? INTE ALLS. När de avtjänat sitt långa straff så kommer de ut farligare än de var innan de åkte in. Ett sådant samhälle kan man inte ha för då blir det som USA och jag tror inte att någon här vill uppleva: Att bli stannad för en körkortskontroll med pistol riktad mot sig och handfängsel innan frågan om körkort ens kommer.

Visst så tycker jag med att vissa straff döms ut i det minsta laget och att man kan ändra straffvärdet för flera brott men jag anser ändå att Sverige har en bra fängelse miljö som är rehabiliterande för fångarna vilket bidrar till mindre återfall.

För övrigt verkar det i artikeln ej ha varit en grov misshandel utan en misshandel men som sagt tidningarna vill ju krydda till artikeln lite. Då tycker jag att straffet är rimligt sen döms man ju för det svårare brottet då det oftast (inte alltid) "äter" upp det mindre allvarligare, så även om det i domen står för flera brott så går man efter det svårare brottets straffskala.

Att artikeln är lite tillkryddad med grovmisshandel kan man ju se på att i början nämns grov misshandel hela tiden medans i slutet skrivs det som misshandel. Nu vet jag ju inte så mycket för jag är varken insatt i domen eller i fallet men detta är vad jag tror iaf.
Senast redigerat av Nehe (24 oktober 2009)

21 761 Inlägg
24 oktober 2009
Angående stenkastning och annat våld mot polis/brandmän/ambulanspersonal så behövs en attitydsförändring i samhället rent allmänt, dessa yrkesgrupper ska inte behöva utsättas för såna saker med tanke på deras arbetsuppgifter. Det är en oskriven lag tycker jag.

Även krig har vissa "lagar", tex att inte angripa ambulanser och brandkår.

687 Inlägg
24 oktober 2009
Låt Erik Steen bli rikspolischef.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5750957.ab

1 581 Inlägg
24 oktober 2009
Nehe skrev:
Hur tror du en person är funtad efter fått ett 15årigt straff på det sättet du nämner när han väl kommer ut?..

Kolla på USA hur fungerar deras brottsförebyggande/återfallsförebyggande insatser under fängelsevistelsen? INTE ALLS. När de avtjänat sitt långa straff så kommer de ut farligare än de var innan de åkte in. Ett sådant samhälle kan man inte ha för då blir det som USA och jag tror inte att någon här vill uppleva: Att bli stannad för en körkortskontroll med pistol riktad mot sig och handfängsel innan frågan om körkort ens kommer.

Visst så tycker jag med att vissa straff döms ut i det minsta laget och att man kan ändra straffvärdet för flera brott men jag anser ändå att Sverige har en bra fängelse miljö som är rehabiliterande för fångarna vilket bidrar till mindre återfall.

För övrigt verkar det i artikeln ej ha varit en grov misshandel utan en misshandel men som sagt tidningarna vill ju krydda till artikeln lite. Då tycker jag att straffet är rimligt sen döms man ju för det svårare brottet då det oftast (inte alltid) "äter" upp det mindre allvarligare, så även om det i domen står för flera brott så går man efter det svårare brottets straffskala.

Att artikeln är lite tillkryddad med grovmisshandel kan man ju se på att i början nämns grov misshandel hela tiden medans i slutet skrivs det som misshandel. Nu vet jag ju inte så mycket för jag är varken insatt i domen eller i fallet men detta är vad jag tror iaf.

Skrev inte att vi ska ha poliser som agerar som dem i USA utan att funktionen att begår du ett brott så åker du i fängelse punkt slut. Sen kanske du inte vet anledningen till att poliserna går fram med vapen draget från början? Polisen blir beskjutna för småsaker pga deras meth, pcp och crackstinnade idoter, säkerhetsåtgärd! Jag ska själv bli polis satt förstår när det landet har dessa säkerhetsåtgärder med dragen pistol för minsta koll. Hur ofta har du hört om att polisen blir beskjuten i Sverige? Vid fritagningar och bank/värdetransport -rån.

Om artikeln är tillkryddad spelar mindre roll. Misshandel = fängelse, narkotikabrott = fängelse. 6 månader avksräcker inte många som lever på kriminalitet kan jag lova. Har man en högt straffskala så är det inte lika värt längre för smågangstrar att bryta mot lagen.

Kan ju säga att poliser blir lagom trötta på den principen att småskurkar som kommer ut efter 1-6 månaders fängelse eller inte får ett ordentligt straff så dem måste plocka in samma idioter gång på gång för samma saker.
Senast redigerat av Fellow (24 oktober 2009)

687 Inlägg
24 oktober 2009
Fellow skrev:
Skrev inte att vi ska ha poliser som agerar som dem i USA utan att funktionen att begår du ett brott så åker du i fängelse punkt slut. Sen kanske du inte vet anledningen till att poliserna går fram med vapen draget från början? Polisen blir beskjutna för småsaker pga deras meth, pcp och crackstinnade idoter, säkerhetsåtgärd! Jag ska själv bli polis satt förstår när det landet har dessa säkerhetsåtgärder med dragen pistol för minsta koll. Hur ofta har du hört om att polisen blir beskjuten i Sverige? Vid fritagningar och bank/värdetransport -rån.

Om artikeln är tillkryddad spelar mindre roll. Misshandel = fängelse, narkotikabrott = fängelse. 6 månader avksräcker inte många som lever på kriminalitet kan jag lova. Har man en högt straffskala så är det inte lika värt längre för smågangstrar att bryta mot lagen.

Kan ju säga att poliser blir lagom trötta på den principen att småskurkar som kommer ut efter 1-6 månaders fängelse eller inte får ett ordentligt straff så dem måste plocka in samma idioter gång på gång för samma saker.

Ska du bli polis? Då vet jag iaf att du kommer ändra din uppfattning ganska snart när du börjat läsa på PHS och du börjar inse att allt inte är så svart och vitt som du kanske tror.

Längre fängelsestraff kanske avskräcker 10% av de kriminella för resterande 90% så är straffen av mindre vikt då det är andra saker som tvingar/gör att de begår brott. Detta kommer du också få lära dig och läsa om på PHS. Det spelar stor roll att artikeln är tillkryddad och du måste lära dig att ta allt media skriver med en stor portion salt. Ett ringa narkotikabrott skall dömas om det är en engångsförteelse(personen är ej dömd innan) till böter. Ett kombinerat ringa narkotikabrott och ej ringa misshandel skulle jag tro står i brottskonkurrans (stavning) till varandra och då konsumerar misshandeln narkotikabrottet, även detta kommer du få lära dig på PHS.

En person som är påtänd på narkotika eller annat berusningsmedel tänker sällan likadant som en ickepåtänd person och du kan omöjligt tro att ett längre straff skulle avskräcka från brott då jag kan säga att det sista en narkotikapåverkad person tänker på är konsekvenser av sitt agerande då de oftast är i en annan värld, samma sak med psykisk sjuka människor.

Eftersom det brottsförebyggnade och återfallsarbetet mot ungdomar är jättebra (iaf där jag jobbar) så har jag ännu idag inte stött på någon förstagångsförbrytare. Däremot så visst tröttnar man på de som är återfallsförbrytare, men man får ju se till bakgrundsfaktorerna till varför de alltid faller tillbaka. Oftast så är det ju pga hemförhållanden och liknande och då måste hjälpen rikta in sig där för att det kriminella beteendet ska försvinna och inte att straffa personen ännu mer.

Du kan ju orimligt tro att ett långt fängelsestraff för en förstagångs förbrytare skulle avskräcka han/hon för att begå fler brott, rimligtvis så bygger det ju bara upp ett grövre kriminellt beteende när de umgås med andra kriminella på vårdanstalten alternativt ett hat mot myndigheter.

Svensk polis avlossar årligen ca 30skott varav 8 av skotten är sårande eller dödande. Så nej jag tror inte att svensk polis är involverad i så många skottlossningar men kan du inte tro att det är ett resultat av hur vårat system är uppbyggt? Tror du inte att fler skottlossningar sker vid ingripanden i USA pga att personen vet att åker han in nu så är det i 20år för att han stal en bil och väl i fängelset så fnns det ingen hjälp att få?. Utan han är utlämnad till de andra intagna och efter avtjänad tid så får han/hon en klapp på axeln och någon hundralapp i fickan. Eftersom ingen annan hjälp fås och inget startkapital finns så finns det ju oftast ingen annan utväg för de personerna än att fortsätta på den kriminella banan.

Ursäkta detta OT men ville bara skriva av mig lite, vill du skriva mer så kan vi ta det på PM så vi inte förstör tråden. Och angående stenkastningen så anser jag det vara förjävligt rent ut sagt.
Senast redigerat av Nehe (24 oktober 2009)

blacken
24 oktober 2009
Nehe skrev:

Nej jag röstar på Herr Nehe som länsmansboss smile
Till och med jag tycker att det är för jävligt det som hände, någon gräns och måtta får det vara. Men problemets lösning är inte att låta länsman få tillstånd till verkanseld  (även om tanken är lockande, och i vissa fall vara nödvändigt). Utan dels så har diverse politiker ett stort ansvar i vad som har hänt på grund av många års idiotiska beslut och åtgärder som har applicerats som lag och kutym inom rättssväsende och övrigt inom samhällets ramar. Dels så har vi allmänheten ett visst ansvar i det hela, som inte heller agerar "kraftfullt" i ärendet..

Svensk polis avlossar årligen ca 30skott varav 8 av skotten är sårande eller dödande.

Ni skjuter 30 bulor, och bara 8 träffar, för faan! gå med i en skjutklubb och få lite adekvat träning..tongue
Senast redigerat av blacken (24 oktober 2009)

687 Inlägg
24 oktober 2009
blacken skrev:
Nehe skrev:

Nej jag röstar på Herr Nehe som länsmansboss smile
Till och med jag tycker att det är för jävligt det som hände, någon gräns och måtta får det vara. Men problemets lösning är inte att låta länsman få tillstånd till verkanseld  (även om tanken är lockande, och i vissa fall vara nödvändigt). Utan dels så har diverse politiker ett stort ansvar i vad som har hänt på grund av många års idiotiska beslut och åtgärder som har applicerats som lag och kutym inom rättssväsende och övrigt inom samhällets ramar. Dels så har vi allmänheten ett visst ansvar i det hela, som inte heller agerar "kraftfullt" i ärendet..

Svensk polis avlossar årligen ca 30skott varav 8 av skotten är sårande eller dödande.

Ni skjuter 30 bulor, och bara 8 träffar, för faan! gå med i en skjutklubb och få lite adekvat träning..tongue

Tänka sig att jag håller med i ditt inlägg förutom att jag skulle passa som högsta hönset wink (men väldigt rörande dock)..

Men lite varningsskott osv är ju inräknat i de där 30 skotten.. Men överlag så skadar det inte med mer skytteträning, jag håller fullständigt med.

-utan 940
1 728 Inlägg
24 oktober 2009
Fellow skrev:

Eller ännu bättre; ge militären polisens befogenheter.
En skyddsvakt med hjälm, skyddsväst och en AK5:a med två ihoptejpade magasin skulle inte springa iväg om några började kasta sten mot honom/henne. smile

4 005 Inlägg
24 oktober 2009
Andreas 940 skrev:
Fellow skrev:

En skyddsvakt med hjälm, skyddsväst och en AK5:a med två ihoptejpade magasin skulle inte springa iväg om några började kasta sten mot honom/henne. smile

För vi vill ju verkligen se en 18årig unge, full med adrenalin som har tittat på alla amerikanska krigsfilmer, med polismans befogenhet to "protect and serve"

mmm.. Inga marinkårssoldater direkt. smile

Däremot så kan vi väl utöka S.S.G och ge dom polismans befogenhet. Då jävlar blir det nog tyst. smile

1 062 Inlägg
24 oktober 2009
Svenska politiker är de sämsta och fegaste i världen, och det kommer avspegla sig i valet nästa år.....Sverige har blivit paradiset för kriminella, och dessa är de synd om och skall daltas med tycker våra pampar.

"You Go, we go!"

Byggd för metaldecibel o kärnkraftsmäll
661 Inlägg
24 oktober 2009
Låt polisen kasta tillbaka. själv hade jag viljat jämföra en en sten = en handgranat beroende på tyngd båda två kan vara dödliga. Däremot förstår jag inte att brandkåren inte för använda sin brandvattenslang mot dessa idioter.

Consider the god we could be without the grace
Once and for all
Diminish the sub principle and leave it's toxic trace
Once and for all !

Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
24 oktober 2009
Andreas 940 skrev:
Fellow skrev:

hoppas du är medveten om anledningen till att inte militären i sverige lägger sig i sånna grej

vet du inte det borde du ta reda på det
det finns nämligen en väldigt bra orsak
http://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%85dalsh%C3%A4ndelserna
http://www.youtube.com/watch?v=zYhsPx10Kls

men visst inte fan ska polisen stå och titta på plocka ungjävlarna och ge dom fett med stryk och skräm skiten ur dom så är nog problemet ur världen

eftersom dom inte verkar fatta något så är det nog enda sättet att dom får lite respekt för en polis
är väll när dom fått smaka på batongen från 10st arga poliser
då är man inte så j-vla kaxig nästa gång man ser en polis

ogillar poliser men kasta sten på dom det är förbannat lågt
Senast redigerat av Growe (24 oktober 2009)

Kör fort så hinner inget hända...

Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
24 oktober 2009
TLO skrev:
Svenska politiker är de sämsta och fegaste i världen, och det kommer avspegla sig i valet nästa år.....Sverige har blivit paradiset för kriminella, och dessa är de synd om och skall daltas med tycker våra pampar.

ett stort problem med fångarna är fångvården..den finns inte ingen blir bättre

en av mina närmaste vänner sitter på kumla sen några år tillbaka

inte 1sec vård har han fått bara inlåst bland en massa instabila personer

att hamna på ett sånt ställe gör INGEN bättre utan det blir bara sämre
dessutom ska han stanna där tills den dagen han muckar

vet du vad han har när han sätter sin fot i friheten? inte ett skit
han är ärligt talat lite nervös över det hela

vad har han för framtid här ute?
visst nu har han bra vänner och bekanta som ställer upp till 2000% och kommer förhoppningsvis löst allt till den dagen att han har ett ställe att bo på
men det finns mängder med folk som möter samma öde fast utan en enda bekant på utsidan
det är dagar det handlar om innan den personen är tillbaka

det är där dom största problemen ligger inte straffets hårdhet utan hur man hjälper fångarna till ett lagligt liv på utsidan

Kör fort så hinner inget hända...

blacken
24 oktober 2009
Däremot så kan vi väl utöka S.S.G och ge dom polismans befogenhet. Då jävlar blir det nog tyst.

ingen dum idé, skulle vilja se dom huliganer av valfri kvalisort som vill starta kravaller eller upplopp när dom konfronteras med sådana snubbar. Fast till nöds så går det nog bra även med vilket Jägarförband som helst..smile

Sök