Har en fråga som jag undrar om någon kan hjälpa mig med.
Vilken hemsida med bilstyling man tittar på idag har på ett eller annat sätt Coilovers till salu. Det finns ju inte ett märke direkt
Det finns ju "budget" såsom TA Technix, Raceland. etc. Sen finns ju "värstingar" från HKS, H&R och många mer.
Till Jettan kan det tänkas bli en uppsättning TA i framtiden men om man har en nyare bil kanske man vill satsa lite, får man en bra uppsättning fr. 4500-6000kr idag?
Kanske finns fler som vill ha tips och hemsidor så du som vet skriv gärna, märken som rekommenderas? Vilka ska man passa sig för?
Såg en sida för kanske en månad sedan som hade ett mellanting var dock prissänkt till ca 6-7000. Som då hade så man kunde ställa in hårdheten i dämparna som man kan med "värsting" coilsen. Kommer fan inte på vart jag såg dom bara.
Jag kör själv med TA Technix men kan inte säga hur dom är då jag bara kört ca 10 mil med dom.
beror på vad du vill ha. vill du bara kunna ställa höjden så kan man ju köpa de billigaste. men vill du ha väghållning så får man oftast vad man betalar för
Många på rejsa är possitivt överraskade över sina k-sport/d2/xyz prylar. Då har dom givetvis räknat på vilka fjädrar dom skulle välja då man kan välja fjäderhårdhet i samband med köp av dessa. Dessa har både komp och retur justerbar, dock inte för sig utan båda justeras med samma ratt.
Är man däremot ute efter fin väghållning så bör man veta vad man vill ha och hur olika instänningar påverkar bilen samt föra logg över justeringar. Ju fler inställingamöjligheter desto större krav ställs på föraren.
Coilovers för 3-5k bör man se som nya fjädrar och dämpare
en sak är säker iaf och det är att många coilovers är exakt likadana bara annan färg. Bra exempel är ju Ksport/D2 säkert XYB oxå osv. alla vill ha sin hacka av marknaden
D2 & Ksport tillverkas väl i samma fabrik medans XYZ görs i en annan, jag tror inte det är så stora skillnader mellan dom.
Minna XYZ coilovers är iaf exakt samma som polarens Ksport. (samma bil osv). XYZ coiloverna görs även dom i samma fabrik.
Något intressant är att nyare k-sport/d2/xyz använder numera samma packningar som i HKS dämparna. (äldre ksport/d2 är kända för börja läcka olja).
Nyare versionen av dessa dämpare funkar riktigt bra.
Det man får tänka på som tidigare nämnt. Väghållningen kan bli bra mycket sämre om man inte vet hur man ställer in dessa grejjer. Väldigt viktigt är t.ex höjdskilnad mellan bak och framvagn. Vinklarna på länkarmar påverkar. Så en extrem sänkning kan ge väldigt negativa egensaker på vissa bilar.
Vet själv från min förra bil hur mycket 1cm i höjdskilnad mellan fram o bakaxel påverkade hur bilen understyurde/överstyrde (viktförflyttning mellan axlarna).