3551
Sök

Opel Kadett C 1200 s -79

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
24 oktober 2009
Trådstartare
Har fått ett bra erbjudande om en gammal Kadett, men jag har inte provkört den än, någon som har erfarenheter? Kan det va en kul bil eller bara gammal och slö?

Den är i väldigt fint skick, helrenoverad med lack och allt.
2 ägare på bilen innan, låga mil och väl servad, första ägaren köpte den som ny och hade den tills för ett par år sen bara.
Senast redigerat av marwin_of_sweden (2 november 2009)

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

gillar en riktig burnout
1 174 Inlägg
25 oktober 2009
jag hade en ascona b med 1200 motor i och visst det är ju ingen fartraket precis men den tar dig mellan a och b och drar halv litern. gjorde min iaf. vad får du ge för den????om du vill skriva det smile

2 021 Inlägg
25 oktober 2009
kan säga att dom är rätt luriga på vintern, extremt lätta i arslet = du får ratta som fan om du ska ut o sladda annars snurrar du direkt, dessutom är framkomligheten rätt usel när det är halt ute, du kan glömma bort o ta dej upp för branta backar om du har taskiga vinterdäck tongue

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
25 oktober 2009
Trådstartare
okej, jag bytte mot min 525a med trasiga drivaxlar och hjul lager bak, och det var bara grund färg på den också för jag hann inte lacka den innan axlarna gav upp. Och jag fick lägga några tusen lappar mellan, tror att jag gjorde en bra affär om man kollar på vad kadetterna ligger på i pris:)
Men borde man inte kunna skrämma upp den lite med weber förgasare och slipa till kammen lite:P?

Mr Roy
86 Inlägg
25 oktober 2009
Inga som helst problem å köra dom på vintern hur goa som helst. å kommer fram duktigt både på is å djup snö om man kan hantera bilen så kan man köra duktigt brett å kontrollerat med dom... visst inte mycket fart i motorerna men ricktigt skoj bilar å köra:-)

:lol

5 111 Inlägg
25 oktober 2009
Kadett är ju piggare än Ascona, den är ju lättare.
För övrigt är det en mycket rolig och lätthanterlig bil på vintern med bra däck, mycket få bilar som är trevligare att ligga brett med. Med taskiga däck är ju ingen bil bra i snön.

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
25 oktober 2009
Trådstartare
Men 1200cc och 56 ponnysar är inte mycket att hänga i granen:P Vet nån vad man kan sätta på för weber förgasare? och var man får tag i insug mm?

5 111 Inlägg
26 oktober 2009
marwin_of_sweden skrev:
Men 1200cc och 56 ponnysar är inte mycket att hänga i granen:P Vet nån vad man kan sätta på för weber förgasare? och var man får tag i insug mm?

Då ska du tänka på att bilen också väger som en skiva frigolit... Det är ju inte direkt att jämföra med om du haft 56 hk i en Volvo 740.

Det är ont om trimdelar till 1,2an tyvärr.

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
26 oktober 2009
Trådstartare
Jo ja vet, den är ju hyffsat pigg ändå, och det som finns räcker ju i vinter, men till nästa sommar skulle de va kul o skrämma upp den lite;) Men någon pratade om att det gick att pilla i en 1.9 från ascona B tror jag det var, utan för mycket problem:P

5 111 Inlägg
26 oktober 2009
En 1900 går i utan gigantiska bekymmer då den fanns i rallyversionen Kadett GT/E. smile
http://farm4.static.flickr.com/3013/2717525426_f6c58089d0.jpg
Inga 1,2 liter och 56 hk där direkt.

2, 2,2 och 2,4 liters motorerna passar också för ännu mer att köra med... Riktigt bolt on i en 1,2a är det ju inte, men ett mycket vanligt motorbyte i alla fall.

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
30 oktober 2009
Trådstartare
det skulle ju kunna vara ett projekt efter vintern:) bara att hålla ögonen öppna efter en liknande motor under vintern då:)

Meister
6 763 Inlägg
30 oktober 2009
Volvo544special65 skrev:
En 1900 går i utan gigantiska bekymmer då den fanns i rallyversionen Kadett GT/E. smile
http://farm4.static.flickr.com/3013/271 … 8089d0.jpg
Inga 1,2 liter och 56 hk där direkt.

2, 2,2 och 2,4 liters motorerna passar också för ännu mer att köra med... Riktigt bolt on i en 1,2a är det ju inte, men ett mycket vanligt motorbyte i alla fall.

De där har samma block som 1900. 2.2liters rekord-maskin med webrar är hårigt! Finns ett par på garaget som du kan kika på. Men gör inget dumt som att stoppa volvomotor i den.

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
30 oktober 2009
Trådstartare
Härligt:) nej du, det finns nog ingen bil som förtjänar ett sånt öde..

9 Inlägg
30 oktober 2009
Opel Kadett = Hur kul som helst. Titta gärna på min sida för film osv. Kom dock ihåg att den är mer än lovligt slö...

Men det räcker ruskigt bra till vintern. Även till regn i nödfall...

Så pass bra att jag till och med fått tidningsrubriker och TV inslag denna vecka.
http://www.corren.se/ostergotland/linko … p;menuids=

http://www.corren.se/24corren/#category … tTime=0m0s

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
1 november 2009
Trådstartare
Hittade en 1.9s på blocket, kan det vara en trevligare maskin att stoppa i eller ska man försöka hitta en 2.2 istället?

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
1 november 2009
Trådstartare
MrPalms skrev:
Opel Kadett = Hur kul som helst. Titta gärna på min sida för film osv. Kom dock ihåg att den är mer än lovligt slö...

Men det räcker ruskigt bra till vintern. Även till regn i nödfall...

Så pass bra att jag till och med fått tidningsrubriker och TV inslag denna vecka.
http://www.corren.se/ostergotland/linko … p;menuids=

http://www.corren.se/24corren/#category … tTime=0m0s

haha va skojigt för dej att få vara med på tv:)
jo visst har jag märkt att den duger till blöt asfalt och bör funka över vintern:) men till sommaren skulle det va kul att stoppa i något större med webrar:)

blacken
2 november 2009
marwin_of_sweden skrev:

Jag skulle nog hellre smacka dit en Volvospis i stället för originalskit 1900. Den är ju inte speciellt känd för att hålla bra eller vara särskilt lätt att skruva med heller..

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
2 november 2009
Trådstartare
blacken skrev:
marwin_of_sweden skrev:

Jag skulle nog hellre smacka dit en Volvospis i stället för originalskit 1900. Den är ju inte speciellt känd för att hålla bra eller vara särskilt lätt att skruva med heller..

Haha nej du, någonting från en volvo kommer aldrig komma i närheten av mina bilar, inte ens en wunderbaum som hängt i en volvo skulle få komma närmare än 50 meter!

Gréve
497 Inlägg
2 november 2009
1900 tycker iallafall jag skulle duga alldeles utmärkt, och 2,2 är ju något svårare att hitta på eftersom att 1900 blocket tillverkades i bra många flera år.

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
2 november 2009
Trådstartare
Någon som vet hur många hk 1900an ligger på:)?

Sök