Min första turbo-bil som hängt med sen 2004. Tanken är att göra en rolig bil som fungerar både på gata och för en del konbana/Superstage. Framförallt: Jag bygger för min egen skull, inte någon annans!
Jo garage behöver jag. Men där är andra saker som får gå före. Har ev garageplats på gång. Bra folk också som jag kommer att dela med så jag hoppas på det.
Har kommit på ett färgschema till proben.. Men vi får se
Lokalt? Jag letar också, eller ja, inte permanent, men det hade varit sjukligt bra att ha en polarlyft eller nått 'till hands' ett par gånger om året. Och verktyg.
Men färgschema? Smakprov? Blev nyfiken...
Kommande Event: Error... Alldeles för många inbokade att lista här... ;)
Tackar Nja det blir inget i år heller Har inte kunnat jobba med den på ett par månader nu. Tappat mycket värdefull tid.
MrJAM skrev:
Lokalt? Jag letar också, eller ja, inte permanent, men det hade varit sjukligt bra att ha en polarlyft eller nått 'till hands' ett par gånger om året. Och verktyg. roll
Men färgschema? Smakprov? Blev nyfiken... lol
Nä detta är i Trelleborg. Hade varit skönt med pelarlyft eller smörjgrop. ALltid roligare att vara några stycken när man mekar.
Har väl itne hänt så mycket här heller. Håller på med köks-renovering men snart ska jag fortsätta lite med Proben. Vädret har inte varit till sin belåtenhet heller. Jag fick iaf flyttat på bilen och parkerade den på gräsmattan då nån skulle backa in med släp på min uppfart. Det tråkiga är att jag har fått kortis i batteriet så det blir till att köpa ett nytt batteri
Har inte gjort så mycket förutom att sno bakdäcken och slänga på kombin. Det är ju synd att låta fina Toyo Proxes T1R bara stå och torka bort.
Har börjat borra bort punktsvetsarna till baljan men måste skaffa bättre borr. Dock verkar det relativt enkelt att få bort baljan.
Även fronten har fått sig en lite modifiering. Har kapat bort original delarna. Jag hade ju kvar hela original fronten som jag sen har plastat fast den nya fronten på. Ungefär som ett add-on kit. Men för att spara lite vikt så kapade jag bort originalet. Den är bara grovkapad. Slangen i bakgrunden är från min extra ST200 front
Tackar Det är mest tänkt som en gatbil/lekbil. Vet ingen som gjort nått seriöst med en Probe Turbo. En massa som börjat men antingen har dom fuckat upp det eller så har dom aldrig blivit klara. Primärmålet är bilsport Superstage Har kört en SS-kopia när jag hade original chassi men med "trim". Det enda som höll mig kvar när det svängde var Toyo däcken!
Påbörjat demonteringen av reservhjulsbaljan. Fick låna ett punktsvetsborr av min kollega. Så jäkla smidigt det är! Dock är där vissa ställen som ajg itne kommer åt. Så det får bli kapskiva!
På söndag ska jag hämta mitt fjäderbensstag och en kompis kollar upp bästa pris på ett Snap Off nav. (ett äkta, itne nått quickrelease nav)
Var och hämtade mitt fjäderbenstag bak till Proben. Inte många bilar som har det original och fortfarande lagerhåller som reservdel! Tack Stickan för special beställningen! (och för att du sabbade tv mottagningen )
' Inför ett större gjutningsprojekt passade jag på att prova/träna på att göra gjutmallar. Mitt första offer blev en täckkåpa för dimljusen till STn. Den var ändå trasig så då kan man ju prova.
Blev rätt bra avgjutning. Nu har jag även gjutit i mallen. Så i morgonbitti får vi se hur det gick.
Min kollega Ulf hjälpte mig med att svetsa fast nya fina fästen till fronten. Snodde ju Sandras fina huvlås till min front! Dom passade mig perfekt då jag inte ville ha huvlås med sprint.
Det var bara till sätta kon-borret i min front och fälla in dom fina låskolvarna. Tänkte först sätta pinnen i plåten men det var för långt avstånd. Så med hjälp av min kollega, som har en grymt fin verkstad hemma, så tillverkades det egna fästen som svetsades fast i framskärmarna. Att ta av skärmarna var en historia helt för sig.. Jag har haft av dom innan men glömde bort att modifiera dom. Det är nämligen så att i framkant så sitter skärmarna med 2 bultar samt en genomgående bult som är till motorn för lamphuset! Jävligt korkat!! Så nu när jag har dom av ska jag kapa bort styrhålet så skärmen inte sitter i den bulten mer.
Nu är det bara till att komma på om jag ska ha sprintar eller dzus-lås inne i motorrummet.
Tackar. Ja du.. tanken är nästa sommar. Olackad såklart. Ska ev riva ur motor och låda nästa vinter och då är det dumt att ha den lackad. Tappade 3 månader i våras pga snö då jag inte har något garage. Så jag får stå ute och skruva. Det som eg är kvar är att resten av baljan ska ut och avgas ska byggas.
I dag har jag rensat kabelhärva! Eftersom jag inte kör med original elektroniskt ställbara dämpare mer så är det ingen mening med att ha kvar kablage och databox för PRC. Även högtalarkablar har rensats bort.
Det går lite kablar in i både styrservo boxen och abs boxen men förhoppningsvis ska det fungera normalt. PRC fungerar så att när NORM eller SPORT läge är aktiverat så känner databoxen av både rattvinkel och bromskraft samt acceleration och ställer därefter in varje dämpare individuellt. Inte illa för en bil från 89
Vill eg ha bort el-bältena också (onödig vikt) men vi får se.. Original fästena som icke GT modeller har saknas.
Det kommer troligen bli ett Oddessy batteri under passagerarstolen. Där är bra med plats nu.