Vinkeldragning. Man drar först till ett angivet moment och sedan 90 grader extra.
Tittar du noga på topplockabultarna så ser du att dom har en liten midja under huvudet. Denna sträcks ut och förspänner när man drar med vinkeldragning. Sträckbult kallas dom för. Man kan bara dra ett par gånger innan man måste byta. Det finns ett minimimått för midjan men det kommer jag inte ihåg vad det var.
/Göran
Naddut skrev:
vad menas med 90 grader?
I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
är det någon som vet hur hårt jag ska dra toppen på min 855t5?? Vad kan hända om den läcker i toppen om jag startar den om inte toppen är dragen som den ska?? Jag har bytt topp-packningen för att det bubblade upp i expantionskärlet! Men sen satte jag ihop allt igen med ny packning men det bubblar upp i expantionskärlet nu med? Kan det ha och göra med att toppen inte är dragen som den ska???? Vad menas med nm?? på min momentnyckel så står det ju mkp och foot pounds???? tacksam för alla svar!!!
Du sharky! vet du vart jag kan hitta hur många nm topp-fan ska dras på 855t5?? Jag har letat överallt men hittar inget! Det brukar ju finnas med i förpackningen till packningen hur hårt det ska dras!! Men jag fick bara packningen av en kompis!!
någon som vet hur man nollar motorn på en 855 R om vevstakshjulet står rätt efter markeringen och dom markeringarna på kamaxlarna står rätt men det knackar ändå. Något tips på vad det kan vara?