3426
Sök

Byta blockpackning, hur många nm ska toppen dras

8 250 Inlägg
31 augusti 2010
#21
855t5r skrev:
Du sharky! vet du vart jag kan hitta hur många nm topp-fan ska dras på 855t5?? Jag har letat överallt men hittar inget!

20Nm - 60Nm - 130 grader om du kör med vanliga bultar.

855t5r skrev:
någon som vet hur man nollar motorn på en 855 R om vevstakshjulet står rätt efter markeringen och dom markeringarna på kamaxlarna står rätt men det knackar ändå.
Något tips på vad det kan vara?

Du har alltså ställt vevaxeln efter makeringen på oljepumpen och drevet till kamremmen på vevaxeln? Då har du gjort sätt så långt. Man kan inte nolla dessa motorer med ettan i topp som många tror. Och markeringarna på kammar..? Jag hoppas du menar spåren i bakänden, märkningarna på kamdreven är ointressanta och inget att gå efter som regel. Spåren ska vara paralella med delningsplanet mellan topphalvorna men insugskammens spår ska ligga högt och insugskammens spår ska ligga lågt, spåren är inte i centrum.


10 Inlägg
31 augusti 2010
#22
jag fattar ingenting om vad du menar nu. dax och sova snart känner jag.
Pratade med en på en verkstad och han sa att markeringarna skulle stå kl: 14 och kl: 10
Är inte det rätt då?

8 250 Inlägg
31 augusti 2010
#23
855t5r skrev:
jag fattar ingenting om vad du menar nu. dax och sova snart känner jag.
Pratade med en på en verkstad och han sa att markeringarna skulle stå kl: 14 och kl: 10
Är inte det rätt då?

Markeringar som ska stå 14 och 10..? Nej, det låter inte nå riktigt rätt alls. Utan veveaxel och kammar ska ställas in som jag beskrev ovan.


10 Inlägg
31 augusti 2010
#24
menar du spåren som sitter på baksidan av kamaxeldreven? veven har jag ställt in efter en markering på blocket innanför kamremsdrevet nere på veven! jag vet inte riktigt hur kamdreven ska ställas in!!

10 Inlägg
31 augusti 2010
#25
eller finns det någon markering innanför fördelarlocket och kamaxelgivaren??

8 250 Inlägg
31 augusti 2010
#26
I bakländen på kammarna, om du tar bort kampositionsgivare, rotor och plåten rotormn sitter i samt bländare till kamaxelpositionsgivaren så ser du spåren i bakänden på kammarna. Det är dem, endast dem, och absolut ingenting annat än spåren som kammarna ska nollas efter.

Markeringen på vevaxeln sitter på oljepumpen om man ska vara noga, men det låter ju i alla fall som om den skulel kunna stå rätt.


10 Inlägg
31 augusti 2010
#27
haha nu fattar jag hur du menar!! tack för hjälpen så länge! jag kanske behöver flera råd sen!! ha de!

12 086 Inlägg
1 september 2010
#28
jonTe skrev:
JapMax skrev:
jonTe skrev:

Kika här:
http://www.exx.se/techinfo/docs/bultens … andbok.pdf
.....på sidan 9.
Lite av Bibeln när det gäller skruvförband smile

Så en bult har inga gängor alltså?
Låter som en väldigt onödig grunka då vi har sprintar tongue

Precis smile
Kan vissa gånger vara svårt att lära om.......t.ex topplocksskruv....hjulskruv.....smile

Det känns som att "bult" är ett så pass välingrott ord för grövre skruv så de känns onödigt och jobbigt att ändra på det nu. Spec om man vill rätta alla som säger bult, vilket alla gör.

Lite som jag ifrågasatte vafan folk säger att en bil har diff för, när de menar diffbroms. Det gav mig bara huvudvärk och irriterade kompisar att försöka klargöra begreppen för folk.

5 710 Inlägg
1 september 2010
#29
JapMax skrev:
jonTe skrev:
JapMax skrev:

Så en bult har inga gängor alltså?
Låter som en väldigt onödig grunka då vi har sprintar tongue

Precis smile
Kan vissa gånger vara svårt att lära om.......t.ex topplocksskruv....hjulskruv.....smile

Det känns som att "bult" är ett så pass välingrott ord för grövre skruv så de känns onödigt och jobbigt att ändra på det nu. Spec om man vill rätta alla som säger bult, vilket alla gör.

Lite som jag ifrågasatte vafan folk säger att en bil har diff för, när de menar diffbroms. Det gav mig bara huvudvärk och irriterade kompisar att försöka klargöra begreppen för folk.

Got your point...men jag kommer fortsätta när andan faller på smile
Dock försöker jag inte alltid att rätta....det hade nog blivit jobbigt.

MVH Jonas
..............

10 Inlägg
1 september 2010
#30
nu har jag ställt om allt så men det knackar fortfarande.
Någon som vet vad det kan vara för fel?

8 250 Inlägg
2 september 2010
#31
855t5r skrev:
nu har jag ställt om allt så men det knackar fortfarande.
Någon som vet vad det kan vara för fel?

Det är inte så att du glömde att fylla lyftarna med olja och lägga lite olja på lagerlägena på kamaxlarna då? För i så fall kan det knacka länge. Sen kan det ju vara en sned vevstake med, kan låta rätt likt tickande lyftare.



Sök