Der renner kör på stand-alone den elektriska versionen annars kan man köra men manuell "ventil" på klumpen...
Eftersom du ska köra motronic skulle jag säga att den vanliga "uppgraderingen" funkar bäst den är inte ställbar men den håller ditt motronic system intakt till gen 2 finns en "sort-of" controller men äkta 50/50 controllers finns bara till haldex bilar som kör eftermarknads sprut eftersom haldexen inte får nån signal alls annars..
Det ska ju va stor skillnad på performance controllern som du linka till, och competition controllern som är på bilden. Men bägge är säkert bra, tack för svar.
Det ska ju va stor skillnad på performance controllern som du linka till, och competition controllern som är på bilden. Men bägge är säkert bra, tack för svar.
Skillnaden är 0.2sekunder i respons i stort sett inget annat med chip (ej ställbar "controller") så är din bil fortfarande en "fwd" i flesta lägen men den blir mycket mer agresiv på bakändan om framhjulen släpper kör du stand-alone låser du ju pumpen dvs konstant 50/50 eller vad man nu vill men det sliter mer på delarna och soppaförbrukningen ökar väsentligt vet inte alls hur motronicen reagerar om du låser awd förmodligen kommer du få en motorlampa som löser rött
Det ska ju va stor skillnad på performance controllern som du linka till, och competition controllern som är på bilden. Men bägge är säkert bra, tack för svar.
Skillnaden är 0.2sekunder i respons i stort sett inget annat med chip (ej ställbar "controller") så är din bil fortfarande en "fwd" i flesta lägen men den blir mycket mer agresiv på bakändan om framhjulen släpper kör du stand-alone låser du ju pumpen dvs konstant 50/50 eller vad man nu vill men det sliter mer på delarna och soppaförbrukningen ökar väsentligt vet inte alls hur motronicen reagerar om du låser awd förmodligen kommer du få en motorlampa som löser rött
Hei:) Nu hänger jag inte med här. Skillnaden på orginal Haldex controller och en Performance controller(HPP) är ju att reagerar snabbare men annars fungerar dom likt. Competition controllern kopplar aldrig ut bakhjulen som orginal och HPP gör så fort du släpper gasen. För mig verkar det vara en stor skillnad, men kan återkomma till detta när jag har provat den.
Gen 1 Competition Controller:
Developed by racers for racers; the Competition Controller, now in a stealthly look, identified with an engraved "Competition" marking, transforms the Haldex equipped 4-Motion platform into a weapon on the track. Similar in principle to the standard performance Haldex upgrade, the Competition Controller features one MAJOR difference.
Back in the ’80s the Audi Quattros dominated the race track with their unbelievable ability to brake late when entering the corners. This ability was a result of the rear axle staying engaged under full braking allowing for a combined mechanical and frictional stopping force to be applied across all 4 wheels. The Competition Haldex Controller offered from HPA mimics this by keeping the rear axle fully engaged while under braking. Where the stock Haldex and HPP units release the rear axle into a free wheel situation as the brakes are applied, the Competition unit keeps the rear axle engaged, generating additional mechanical force to assist in slow down and maintain dynamic chassis balance.
The Competition Controller is best suited to FI applications with high torque outputs. The experienced driver will benefit from the additional chassis control afforded by the equal deceleration rates of the front and rear axle. This allows the driver’s input to dictate the vehicle dynamics under braking, corner entry and exit rather than falling victim to the abrupt disengagement of the rear axle. This added stability and control translates directly to faster lap times; making the Competition Controller a must for the competitive driver.
Hei:) Nu hänger jag inte med här. Skillnaden på orginal Haldex controller och en Performance controller(HPP) är ju att reagerar snabbare men annars fungerar dom likt. Competition controllern kopplar aldrig ut bakhjulen som orginal och HPP gör så fort du släpper gasen. För mig verkar det vara en stor skillnad, men kan återkomma till detta när jag har provat den. .
Jag som var fumlig du tänker på HPA Competition Haldex Controller? det är ju skillnad på banan när du kan bromsa senare osv jag tänkte mer på "riktig" controller där du faktiskt låser drivningen med pumpen vart lite rörigt
Jag åker A3 quattro som ska ha likadan bottenplatta i stort sett? Likadan haldex osv.
Jag har precis fått hem mina Koni coils och undrar om du behövde de ställbara camberstagen i bak eller om du kände att du behövde det för bankörningen?
enl koni skall jag kunna slänga på coilsen utan att få för stor camber bak. men har läst om folk som fått skitkonstiga fel när dem monterat coils utan att kunna ställa cambern bak.
Jag ska byta alla bussningar o skit innan jag monterar coilsen så det blir o vänta ett litet tag till.
Jag åker A3 quattro som ska ha likadan bottenplatta i stort sett? Likadan haldex osv.
Jag har precis fått hem mina Koni coils och undrar om du behövde de ställbara camberstagen i bak eller om du kände att du behövde det för bankörningen?
enl koni skall jag kunna slänga på coilsen utan att få för stor camber bak. men har läst om folk som fått skitkonstiga fel när dem monterat coils utan att kunna ställa cambern bak.
Jag ska byta alla bussningar o skit innan jag monterar coilsen så det blir o vänta ett litet tag till.
Mvh
Om du sänker bilen så får du massa negativ camber.Vill du inte slita ut massa däck måste du justera cambern.
sicken go projekttråd! de här ska följas har läst igenom allt och blev besviken när den tog slut dessutom hatar jag att vänta så ser verkligen framemot bilder å klipp samt nya inlägg:D
sicken go projekttråd! de här ska följas har läst igenom allt och blev besviken när den tog slut dessutom hatar jag att vänta så ser verkligen framemot bilder å klipp samt nya inlägg:D
Haha... detta välkända tålamod känner jag allt till! Men jag är faktiskt beredd att hålla med! Är mycket nyfiken på att höra den vråla!
Tålamod ja:) Dök upp lite småproblem som jag har fixat med i dagarna. Inget spec, men så är det bara med att bygga bil. Bland annat så va det en "bung" till orginal lambda som skapa problem. Rev ner DP, turbo för att kapa och svetsa dit en ny i grenröret. Imorgon ska jag koppla bensinpump och svetsa oljereturen i oljetråget. Får jag tag i en 90 graders siliconslang från 2.75 till 3 tum fort,så får jag på MAF huset. Och då kan vi provstarta. Håll ut folks:D
ECU från C2motorsport med 550 filen och 4" MAF hus
En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D