3066
Sök

Hjälp med svetsdiff!

446 Inlägg
28 oktober 2009
Trådstartare
#1
tjena håller just nu på att svetsa diffen på bilen men undrar om man ska svetsa på båda sidorna där dreven går ihop?

alltså först på ena sidan sen snurrar man "diffen" ett halft varv till andra sidan tongue

hoppas ni förstår var svårt att förklara hmm


1 291 Inlägg
28 oktober 2009
#2
Ja, du ska alltså svetsa totalt åtta ställen.
Fyll inte hela klumpen med svets som man sett ett par skräckexempel på

Så här ser det ut på min RC-corsa, svetsat även på "andra" sidan också såklart
http://holmgrenmotorsport.blogg.se/design/images/2009/img_2023_55042879.jpg


Volvoskadad
6 017 Inlägg
28 oktober 2009
#3
Tänk på att försöka få ur alla svetsloppor som blir kvar.

https://www1.garaget.org/archive/22/21005/168217/168217-1600486.jpg
Senast redigerat av Volvo_Mannen (28 oktober 2009)

Jonas

Offroad Racing
3 122 Inlägg
28 oktober 2009
#4
Volvo_Mannen skrev:
Tänk på att försöka få ur alla svetsloppor som blir kvar.

http://www1.garaget.org/archive/22/21005/168217/168217-1600486.jpg

Hmm ser inte så värst välgjort ut...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

4 001 Inlägg
28 oktober 2009
#5
henke_99 skrev:
Volvo_Mannen skrev:
Tänk på att försöka få ur alla svetsloppor som blir kvar.

http://www1.garaget.org/archive/22/21005/168217/168217-1600486.jpg

Hmm ser inte så värst välgjort ut...

Nä, men det är iaf. bättre än den här:
http://inlinethumb11.webshots.com/43978/2059412130104836601S425x425Q85.jpglol

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
28 oktober 2009
#6
MattiasH skrev:
Ja, du ska alltså svetsa totalt åtta ställen.
Fyll inte hela klumpen med svets som man sett ett par skräckexempel på

Så här ser det ut på min RC-corsa, svetsat även på "andra" sidan också såklart
http://holmgrenmotorsport.blogg.se/desi … 042879.jpg

å var för skulle man inte svetsa hela? har kört ett antal bilar med lite svets å det har inte hållt.
nu svetsar jag typ hela å har inte haft några problem med rasade axlar eller nått annat

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
28 oktober 2009
#7
kolvas skrev:
henke_99 skrev:
Volvo_Mannen skrev:
Tänk på att försöka få ur alla svetsloppor som blir kvar.

http://www1.garaget.org/archive/22/21005/168217/168217-1600486.jpg

Hmm ser inte så värst välgjort ut...

Nä, men det är iaf. bättre än den här:
http://inlinethumb11.webshots.com/43978 … 425Q85.jpglol

Haha, den här är så jävla snygg big_smile

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

1 291 Inlägg
28 oktober 2009
#8
turboforssen skrev:
MattiasH skrev:
Ja, du ska alltså svetsa totalt åtta ställen.
Fyll inte hela klumpen med svets som man sett ett par skräckexempel på

Så här ser det ut på min RC-corsa, svetsat även på "andra" sidan också såklart
http://holmgrenmotorsport.blogg.se/desi … 042879.jpg

å var för skulle man inte svetsa hela? har kört ett antal bilar med lite svets å det har inte hållt.
nu svetsar jag typ hela å har inte haft några problem med rasade axlar eller nått annat

Det är MIN erfarenhet, har åkt i 4 år med diffen på bild.
Andra bilar jag haft har varit svetsade på samma sätt medans många bekanta haft problem med diffar som varit igensmetade med svets.
Min högst ovetenskapliga teori är att det kanske kan flexa lite med en diff som bara är svetsad mellan dreven på samma sätt som att drivaxlar inte ska vara så grova.
För hårt och styft så spricker det.
Tilläggas bör väl att jag bara haft FWD bilar.


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
28 oktober 2009
#9
MattiasH skrev:
turboforssen skrev:
MattiasH skrev:
Ja, du ska alltså svetsa totalt åtta ställen.
Fyll inte hela klumpen med svets som man sett ett par skräckexempel på

Så här ser det ut på min RC-corsa, svetsat även på "andra" sidan också såklart
http://holmgrenmotorsport.blogg.se/desi … 042879.jpg

å var för skulle man inte svetsa hela? har kört ett antal bilar med lite svets å det har inte hållt.
nu svetsar jag typ hela å har inte haft några problem med rasade axlar eller nått annat

Det är MIN erfarenhet, har åkt i 4 år med diffen på bild.
Andra bilar jag haft har varit svetsade på samma sätt medans många bekanta haft problem med diffar som varit igensmetade med svets.
Min högst ovetenskapliga teori är att det kanske kan flexa lite med en diff som bara är svetsad mellan dreven på samma sätt som att drivaxlar inte ska vara så grova.
För hårt och styft så spricker det.
Tilläggas bör väl att jag bara haft FWD bilar.

vad har dom haft för problem då? att helsvetsa kräver ju att man tänker efter lite
det finns ju lager å drivaxlar som kan ta stryk av värmen

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

1 291 Inlägg
29 oktober 2009
#10
turboforssen skrev:
MattiasH skrev:
turboforssen skrev:

å var för skulle man inte svetsa hela? har kört ett antal bilar med lite svets å det har inte hållt.
nu svetsar jag typ hela å har inte haft några problem med rasade axlar eller nått annat

Det är MIN erfarenhet, har åkt i 4 år med diffen på bild.
Andra bilar jag haft har varit svetsade på samma sätt medans många bekanta haft problem med diffar som varit igensmetade med svets.
Min högst ovetenskapliga teori är att det kanske kan flexa lite med en diff som bara är svetsad mellan dreven på samma sätt som att drivaxlar inte ska vara så grova.
För hårt och styft så spricker det.
Tilläggas bör väl att jag bara haft FWD bilar.

vad har dom haft för problem då? att helsvetsa kräver ju att man tänker efter lite
det finns ju lager å drivaxlar som kan ta stryk av värmen

Att själva diffen har rasat ihop.
Men du har rätt i det du säger och inget jag kan svara på HUR noga dom varit.
Värmen ska man vara rädd för, det gäller att bänna en sträng i taget och kyla mellan.
Noggrannhet betalar sig alltid smile


446 Inlägg
29 oktober 2009
Trådstartare
#11
svetsade lite mitt emellan det ni visa smile men nu är det provkört funkar som det ska bara att vänta och se hur länge det håller tongue


med lem
1 925 Inlägg
29 oktober 2009
#12
turboforssen skrev:
MattiasH skrev:
Ja, du ska alltså svetsa totalt åtta ställen.
Fyll inte hela klumpen med svets som man sett ett par skräckexempel på

Så här ser det ut på min RC-corsa, svetsat även på "andra" sidan också såklart
http://holmgrenmotorsport.blogg.se/desi … 042879.jpg

å var för skulle man inte svetsa hela? har kört ett antal bilar med lite svets å det har inte hållt.
nu svetsar jag typ hela å har inte haft några problem med rasade axlar eller nått annat

man ska inte svetsa hela.. inte på volvo iaf.. blir bara jobbigt NÄR drivaxlarna går sönder och man ska ha ut dom. svetsa i hörnen och ut i godset ( diffklumpen ) så håller det för några hundra hk.. väl beprövat wink

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !

Aktiv Medlem
1 303 Inlägg
1 november 2009
#13
Japp på båda sidorna så gjorde vi på min 945:a fyllde satan big_smile

Mvh Christian

761 Inlägg
10 november 2009
#14
Bilden på volvodiffen är helt fel tänkt, det ska vara tvärt om, mycket svets på drivaxeldreven gör ingen nytta, ska man mura på så är det dom andra 2 dreven.

Helt enkelt för att det är axeln i mitten som tar all stryk och sliter upp huset.
Ren hävarmsprincip, svetsa så långt ifrån roterings centrum som möjligt, då får man mest hållbarhet i svetsen.

Plus att huset är i gjutjärn så svetsen i sig håller egentligen inte någonting eftersom man inte kan svetsa i gjutjärn så enkelt, men när man svetsar dom dreven jag pratar om så lägger man så mycket å dreven i princip kilas fast mer än svetsas fast.


En gång till nu
760 Inlägg
10 november 2009
#15
dannnej skrev:
Plus att huset är i gjutjärn så svetsen i sig håller egentligen inte någonting eftersom man inte kan svetsa i gjutjärn så enkelt, men när man svetsar dom dreven jag pratar om så lägger man så mycket å dreven i princip kilas fast mer än svetsas fast.

ett tips är att värma upp gjutgärnet innan svetsning (så de inte spricker), finns speciella tillsatsmaterial men har inget nummer på det i huvet.
Cheers

Jag tror att alla mår gott av att unna sej en Nissan av och tillS14a

761 Inlägg
11 november 2009
#16
Men då är det tig eller pinne som gäller, och det är välldigt svårt att svetsa gjutjärn, även med rätt grejer


4 001 Inlägg
11 november 2009
#17
OK 48.15 brukar vi använda, funkar mkt bra

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
11 november 2009
#18
Då det inte står vad du har för bil så beskriver jag för en bmw e36 klump

Fyll hela skiten och fast med dreven i sidorna med. På båda sidor

Drivaxlarna sitter bultade utanför så att man smidigt kan byta dem.

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

761 Inlägg
14 november 2009
#19
Jag har svetsat många e36 e30 och e28 med, man gör precis samma som jag beskrev ovan. Än så länge har ingen lyckats knäcka en svetsad axel jag tagit mig på smile

Glöm aldrig att ta ut drivaxlarna när ni svetsar, annars ryker dom av illa kvickt sen när härdningen gått ur.
Alltså punkta upp sen dra ur drivaxlarna innan helsvetsning


76 Inlägg
2 december 2009
#20
ingen som kan svetsa min 740 i. för har haft lite problem med svets diff.. först så gick en drivaxel av sen så gick den andra bara nån timme efter.. ett dyngn efter skulle jag ställa fast henne då small de till så låg alla dreven på botten av klumpen villket inte va så kul den va ju svetsad på 8ställen som nån nämde tidigare att man ska göra men de ser ut som att de get sig emmelan svetsarna alltså drevet svårt att beskriva. så blev bytte av bakaxel,, men är ju förbannat tråkigt att köra runt med enhjulare:)



Sök