Nej har inte komptestat, köper man en sats för att göra detta lr hur fungerar det? Och var kan man såfall köpa?
Killen på bilprovningen sa att värdena var så höga att de inte kunde läsas av, men i pappret står det CO 1,2(0,5) , CO2500 1,2 (0,3), HC 999(100), lambda 1,12(0,97-1,03)
Kan det ha något med lambdan att göra? Vet inte riktigt vad den gör?
Är det bara på tomgång den går på 3 eller även när du varvar?
Jag vet inte säkert faktiskt ! motorn låter ju bättre när man varvar men får pröva dra ur stiftet samtidigt, kommer göras idag.
Ska kolla så där säkert är komp med.
Från vänster sett om man står och kollar ner på motorn är det cylinder nr 3 som inte går, och den tändkabeln är väll ca 20 cm. Dock är där som sagt en fin gnista på alla kablar!
Komp finns där, exakt samma som i de andra cyllarna:O Gnistan är lika fin som tidigare.
När ja startade bilen idag och drog ut ett tändstift i taget för att lyssna på ljudet tyckte jag för en kort stund att den gick på alla 4, dvs började hacka och gå ner i varv när ja drog ut dem. Dödade sedan bilen och när jag prövade igen kvarstod problemet med en cylinder, motorn gick samma med eller utan tändstiftet för cylinder tre. Är inte helt säker på detta, men ett glapp kanske skulle kunna vara tänkbart?
Insugspackningen kan jag kolla om jag inte får fler förslag men är tveksam eftersom det bara är en cylinder som är fel och de andra går som en klocka, när det tydligen endast finns en insprutningventil? (eller har jag fel)
Vad tror ni kan vara fel? Känns för mig som om något blockar blandningen att komma in i denna cyllen, kanske en död fågel eller sot? nej men har faktiskt ingen koll på vad som kan vara fel nu
Kommer inte ihåg hur det ser ut på dom där men kolla slangen som går mellan insug och bromservon så det inte är hål i den! Och är inte förgasarfoten i gummi på dom där eller är det bara på dom med förgasare? annars är ju det ett vanligt fel! Mvh
Som rubriken säger så går min golf på endast tre cylindrar, vilket gjorde att den inte gick igenom besiktningen med bra avgasvärden.
Har bara hunnit pröva att byta tändstift och det är inte detta som spökar, komp bör där vara... Hur kan man gå vidare? vad kan vara fel?
Finns det givare eller liknande som styr insprutningen och blandningen, ex lambdasonden?
Tjenare , hörrdu jag måste fråga om din bil har samma epidemi som min har : att underfärd så tvärdör bilen och går inte att få igång mer än på nån huttrande cylle? och ibland efter några försöks startande då startar den upp på alla cylindrar men helt plötsligt så går den bara på 1 cylle eller liknande ? om du förstår vad jag menar ? men jag upptäckte även att vrider jag på fördelaren så får jag bilen att gå på alla cyllar , så bytte ut den men utan resultat och har där efter bytt all elektronik i motorrum men till en besvikelse. Mvh
lampann: Golf 2an från -91 har väll inget bromsservo om jag inte har fel? Vet inte riktigt vilken slang du menar, var ute och kollade nuss. Hittade en slang som går från insprutaren till både ventillocket och till motorblocket bredvid oljefiltret. Den andra jag hittade gick från insprutningsgrenröret(eller vad denna del nu heter) till trumman som sitter på huvudbromscylindern. Någon av dessa du menar? Den ena ser ut att ha blivit skadad av en kniv men tror inte det är hål igenom den.
Är inte säker men verkar som insprutaren har en gummifot, vad kan det innebära för fel?
JMY_309sx: Tror nog inte vi har samma fel. Min bil har faktiskt aldrig problem att starta och går 99% på 3 cylindrar kanske 100%, fick bara för mig att den under någon kort stund gick på alla 4.
Jag tycker du har fått en del bra tips så se till att kolla tipsen först och återkom om dom visar sig vara fel. Bromservor fanns på golfarna sen dom började tillverkas och det KAN va hål på den slangen men den sitter på 4an cyl och inte 3ans så då borde den gå dåligt på 4an men även där gäller det bara på tomgång när man kör märks det inte......