2795
Sök

Sladda mer med en 745 gl

150 Inlägg
4 november 2009
Trådstartare
#1
Tjena, ja får förhoppnings vis mitt körkort i början av December om allt går som jag hoppas. Och vill såklart kunna sladda ordenkligt med bilen. Vist går de att åka på häng på grusvägar osv. Men alla talar om att svetsa bakaxeln? Har läst rätt mycket här inne på forumet och att vissa skriver att de inte är bra för både det ena å de andra. Bilen är i fråga en 745 Gl -90. Hur svetsar man den osv. Finns det någon guide? MVH Adam
Senast redigerat av BiddarN (4 november 2009)


Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
4 november 2009
#2
det dåliga med svetsad bakaxel är att hjulen vill alltid snurra lika mkt. Vilket skapar problem när man ska svänga då det inre hjulet går en kortare väg en det yttre. I klarspråk så betyder det att det nöter mera däck.
Annars ser jag ingen direkt nackdel med det, kanske pga att klockan är 01:40 och hjärnan inte riktigt är med.

Men det finns gott om bilder som visar hur man svetsar bakaxlen här på garaget. Är faktiskt förvånad av att du inte hittat en redan.

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

979 Inlägg
4 november 2009
#3
ta du ditt körkort o sen kan du alltid känna dig frammåt. Du tar väl endå inte körkort för att kunna sladda heller!?! isåfall kan du likaväl köra utan körkort ;D men det går att sladda med en gammal 745 utan att behöva svetsa diffen. Pröva på att. Funkar det inte så kan du alltid svetsa, men det blir dyrt att nöta däck hela tiden. som sagt du ska ha körkortet i december, då behöver du knappast vara orolig att de inte gå att sladda. Förmodligen massa snö då smile

Hpc

Webbutvecklare
2 369 Inlägg
4 november 2009
#4
AnderssonE30 skrev:
Förmodligen massa snö då smile

Massa snö? Vart bor du om man får fråga? Inte Sverige i alla fall? wink

Jag skulle också vänta och prova bilen original först innan jag svetsade. Har själv en GLT på 116 gamla hästar och det fungerar finfint utan att ha svetsat smile Det sliter som sagt en hel del däck att köra odiffad bakaxel så frågan är ju om det är värt det? Har även hört att bakaxeln kan slitas ut fortare om du inte har en väldigt frisk bakaxel som utångsobjekt (kanske någon vet mer om det?).

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087

Designer.
1 260 Inlägg
4 november 2009
#5
rickylicious skrev:
AnderssonE30 skrev:
Förmodligen massa snö då smile

Massa snö? Vart bor du om man får fråga? Inte Sverige i alla fall? wink

I min del av Sverige så är det då oftast "massa" snö i december wink
Senast redigerat av MIKK0 (4 november 2009)

Remember, remember the fifth of November, the gunpowder treason and plot,
i know of no reason why the gunpowder treason should ever be forgot

787 Inlägg
4 november 2009
#6
rickylicious skrev:
AnderssonE30 skrev:
Förmodligen massa snö då smile

Massa snö? Vart bor du om man får fråga? Inte Sverige i alla fall? wink

Jag skulle också vänta och prova bilen original först innan jag svetsade. Har själv en GLT på 116 gamla hästar och det fungerar finfint utan att ha svetsat smile Det sliter som sagt en hel del däck att köra odiffad bakaxel så frågan är ju om det är värt det? Har även hört att bakaxeln kan slitas ut fortare om du inte har en väldigt frisk bakaxel som utångsobjekt (kanske någon vet mer om det?).

Sliter väl mer däck att köra diffat tongue 100* roligare med diff, men inte så smidigt och praktiskt kanske.. beror ju lite på vad man ska ha bilen till. ska den va till bruks med så skulle jag nog Inte svetts diffa den.. Går att åka brett endå..

Edit: Ska du göra det iaf, så är det väl bara be någon folkraceförare att göra det, dom vet väl oftast hur man gör tongue
Senast redigerat av AlvereZ (4 november 2009)

Webbutvecklare
2 369 Inlägg
4 november 2009
#7
AlvereZ skrev:
rickylicious skrev:
AnderssonE30 skrev:
Förmodligen massa snö då smile

Massa snö? Vart bor du om man får fråga? Inte Sverige i alla fall? wink

Jag skulle också vänta och prova bilen original först innan jag svetsade. Har själv en GLT på 116 gamla hästar och det fungerar finfint utan att ha svetsat smile Det sliter som sagt en hel del däck att köra odiffad bakaxel så frågan är ju om det är värt det? Har även hört att bakaxeln kan slitas ut fortare om du inte har en väldigt frisk bakaxel som utångsobjekt (kanske någon vet mer om det?).

Sliter väl mer däck att köra diffat tongue 100* roligare med diff, men inte så smidigt och praktiskt kanske.. beror ju lite på vad man ska ha bilen till. ska den va till bruks med så skulle jag nog Inte svetts diffa den.. Går att åka brett endå..

Edit: Ska du göra det iaf, så är det väl bara be någon folkraceförare att göra det, dom vet väl oftast hur man gör tongue

Ska bara dubbelkolla så vi tänker samma nu. En orörd bakaxel = diffad, en svetsad = odiffad, right? Diff är ju när bakaxeln fungerar som den ska och låter hjulen snurra olika fort. Det är väl lite därför det heter differential? smile

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087

Rally Mupp
300 Inlägg
4 november 2009
#8
Jag körde rally i grupp E med en 740 för några år sedan, odiffad. Körde både grus och asfalt utan några bekymmer, det sladdar jävligt bra iaf!

Dubbla Webrar är ljuv musik i mina öron!!
Projekttråd! http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 69&p=1

1 Inlägg
4 november 2009
#9
Jaa det hjälper med massa med jävla snöö big_smile big_smile !!

Jävel
2 018 Inlägg
4 november 2009
#10
i mina ögon är diffad när de spinner på båda, o odiffad när de spinner på ena hjulet. Min bakaxel håller på o rasar så den diffar hela tiden nu smile De är oxå en ide, åk o sladda mycke så löser det sig själv lixom ;D

You got to risk it, to get the biscuit :)

supermikaela
4 november 2009
#11
rickylicious skrev:
Ska bara dubbelkolla så vi tänker samma nu. En orörd bakaxel = diffad, en svetsad = odiffad, right? Diff är ju när bakaxeln fungerar som den ska och låter hjulen snurra olika fort. Det är väl lite därför det heter differential? smile

Oftast när folk pratar om att det "diffar", eller att en bakaxel är diffad, så menar de istället motsatsen. Dvs, att båda hjulen snurrar lika mycket.

Och ingen vet varför det är så här egentligen.

150 Inlägg
4 november 2009
Trådstartare
#12
Har ju kört me bilen rätt mycket faktiskt redan. Men får väll hålla mig lite till då och testa mig fram wink


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
4 november 2009
#13
rickylicious skrev:
AlvereZ skrev:
rickylicious skrev:

Massa snö? Vart bor du om man får fråga? Inte Sverige i alla fall? wink

Jag skulle också vänta och prova bilen original först innan jag svetsade. Har själv en GLT på 116 gamla hästar och det fungerar finfint utan att ha svetsat smile Det sliter som sagt en hel del däck att köra odiffad bakaxel så frågan är ju om det är värt det? Har även hört att bakaxeln kan slitas ut fortare om du inte har en väldigt frisk bakaxel som utångsobjekt (kanske någon vet mer om det?).

Sliter väl mer däck att köra diffat tongue 100* roligare med diff, men inte så smidigt och praktiskt kanske.. beror ju lite på vad man ska ha bilen till. ska den va till bruks med så skulle jag nog Inte svetts diffa den.. Går att åka brett endå..

Edit: Ska du göra det iaf, så är det väl bara be någon folkraceförare att göra det, dom vet väl oftast hur man gör tongue

Ska bara dubbelkolla så vi tänker samma nu. En orörd bakaxel = diffad, en svetsad = odiffad, right? Diff är ju när bakaxeln fungerar som den ska och låter hjulen snurra olika fort. Det är väl lite därför det heter differential? smile

om man ska va så noga med orden så heter det faktiskt Differentialväxel
Differential är en term inom matematisk analys

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

4 005 Inlägg
4 november 2009
#14
Köp en Detroit-Locker!

Håller lite bättre. smile

För övrigt helt rätt tid att börja öva!
Blir så mkt billigare vid denna tid på året..


761 Inlägg
10 november 2009
#15
linuslinje skrev:
Köp en Detroit-Locker!

Håller lite bättre. smile

För övrigt helt rätt tid att börja öva!
Blir så mkt billigare vid denna tid på året..

nja, det vet jag ju inte;)
Men i en hyfsat standard bil så håller det nog bra, mycket smidig lösning för dom pengarna.
Jag har en hel locker axel till rätt pengar smile


huh?
10 427 Inlägg
10 november 2009
#16
Kolla om du har en krängningshämmare bak, har du inte det så kan du ju
kanske börja leta efter en 19mm + fästen. Blir styvare där bak och antagligen
lite mera lättsladdat/kontrollerat.


Med lem
1 127 Inlägg
11 november 2009
#17
steifan skrev:
Kolla om du har en krängningshämmare bak, har du inte det så kan du ju
kanske börja leta efter en 19mm + fästen. Blir styvare där bak och antagligen
lite mera lättsladdat/kontrollerat.

Men med öppen diff kommer bilen bete sig så fel med hårdare kränghämmare. Kommer bara innerhjula ännu mera. tongue


huh?
10 427 Inlägg
11 november 2009
#18
H3dlund skrev:
steifan skrev:
Kolla om du har en krängningshämmare bak, har du inte det så kan du ju
kanske börja leta efter en 19mm + fästen. Blir styvare där bak och antagligen
lite mera lättsladdat/kontrollerat.

Men med öppen diff kommer bilen bete sig så fel med hårdare kränghämmare. Kommer bara innerhjula ännu mera. tongue

Eftersom bilmodellen lider av stor understyrning så skadar det inte att minska understyrningen
med att montera en krängningshämmare där bak om dej finns någon från början.


Med lem
1 127 Inlägg
11 november 2009
#19
steifan skrev:
H3dlund skrev:
steifan skrev:
Kolla om du har en krängningshämmare bak, har du inte det så kan du ju
kanske börja leta efter en 19mm + fästen. Blir styvare där bak och antagligen
lite mera lättsladdat/kontrollerat.

Men med öppen diff kommer bilen bete sig så fel med hårdare kränghämmare. Kommer bara innerhjula ännu mera. tongue

Eftersom bilmodellen lider av stor understyrning så skadar det inte att minska understyrningen
med att montera en krängningshämmare där bak om dej finns någon från början.

Nej det är sant, men eftersom han var ute efter få sladda bättre så kommer ju inte kränghämmaren göra så stor skillnad.

Nån sorts diffbroms är viktigare.


Fri fart för ett fritt folk!
14 149 Inlägg
11 november 2009
#20
vintertid finns det inte många fördelar med diff..betydligt farligare när man inte vill sladda och inte så roligt att stå vid ett stoppljus och det lutar lite och halt som tusan sen är man skyldig gubben brevid sig en helt ny bakskärm till sin nya bil smile

körde slungdiff på min 745glt 16v och det fungerade perfekt var aldrig problem att åka på sladd med den
gick att göra ringar på asfalt på2:an så det låste tillräckligt för lite lek
på vintern var det hur lätt som hälst att hänga ut den på sladd på 3:ans växel utan innerhjulsspinn
allt hänger på hur väl man känner till sin bil

Kör fort så hinner inget hända...


Sök