3132
Sök

Rådfrågning ang motorval

gillar en riktig burnout
1 174 Inlägg
7 november 2009
Trådstartare
#1
Tja

sitter och funderar på vad jag ska välja för motor i min 164:a,Valet står mellan v8 eller turbo.
Först var jag helt inne på v8 (manligare hehe) känns som om det är lättare att kräma ur en 300-400 hk ur en v8 än en turbomotor???

så hur hade ni gjort????smilesmile


566 Inlägg
7 november 2009
#2
Svårt val, v8 är ju inte fel, fast tror den stiger mer i värde med en turbo motor, särskillt om du skulle lägga i en 5a.


gillar en riktig burnout
1 174 Inlägg
7 november 2009
Trådstartare
#3
jo har funderat på en 5:a men tror att billigast blir en v8:a hade tänkt köpa en cheva van för då får jag ju allt jag behöver...och så trimmar man sen när den är bes.


4 682 Inlägg
7 november 2009
#4
varför inte v8 och turbo?

Allmänt envis
12 512 Inlägg
7 november 2009
#5
Bland dina alternativ så en V8a, utan tvivel.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

gillar en riktig burnout
1 174 Inlägg
7 november 2009
Trådstartare
#6
Moparboy440 skrev:
varför inte v8 och turbo?

har funderat på det men har ingen aning om hur man turbokonverterar en motor??annars vore det brutalt:)smilesmile


Forummoderator
9 299 Inlägg
7 november 2009
#7
Bilen är ju byggd med rak sexa. Varför inte en tolva? smile doit-doit-doit.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

gillar en riktig burnout
1 174 Inlägg
7 november 2009
Trådstartare
#8
för att slippa bessa bilen som ombyggt fordon så måste jag hålla mig innanför 200hk och 275 nm så ge mig motorval som ligger inom dom kraven


Allmänt envis
12 512 Inlägg
7 november 2009
#9
turbonova skrev:
för att slippa bessa bilen som ombyggt fordon så måste jag hålla mig innanför 200hk och 275 nm så ge mig motorval som ligger inom dom kraven

Bmws M50 sexa, 2.5L och 192hp/245Nm.
Alfas V6a, 2.5L 190h2hp/222Nm.

Två underbara motorer. Vem behöver en turbo wink

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

4 682 Inlägg
7 november 2009
#10
dom gränserna sållar ju bort dom flesta v8:orna.
de återstående:
-rover 215
-cheva 262
-cheva 267
-pontiac 265
-lancia(ferrari dino) 3.0
+ytterliggare några motorer som är dyra och svåra att få tag på och så finns det ju gammla sidventils V8:or förstås tongue .
det bästa allternativet är ju att börja bygga på cheva 262 eller 267. går att ta vevaxel+stakar och kolvar från en 400 å lägga i dom blocken om du borrar upp blocken och vipps så har du 6.6 liter härlig V8 cool . finns ju en hel del delar till cheva smallblock motorerna så dom e lätt trimmade.
Senast redigerat av Moparboy440 (7 november 2009)

gillar en riktig burnout
1 174 Inlägg
8 november 2009
Trådstartare
#11
men vissa 305 motorer ligger ju inanför gränsen och vissa 350 också enligt denna sidan
http://hem.passagen.se/munken111/chevrolet_motorer.htm

tänkte ju köpa en cheva van med 305:a.


17 Inlägg
8 november 2009
#12
volvo t5 2.0 200hk


956 Inlägg
8 november 2009
#13
rottweiler_saga skrev:
volvo t5 2.0 200hk

Rätta mig om jag har fel men t5 kom väl bara i 2.3 eller om det var 2.5l utförande?

Måste vara t4 du tänker på.

hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas

3 354 Inlägg
8 november 2009
#14
luunggan skrev:
rottweiler_saga skrev:
volvo t5 2.0 200hk

Rätta mig om jag har fel men t5 kom väl bara i 2.3 eller om det var 2.5l utförande?

Måste vara t4 du tänker på.

italienska T5 är oftast bara 2,0

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

956 Inlägg
8 november 2009
#15
Seth skrev:
luunggan skrev:
rottweiler_saga skrev:
volvo t5 2.0 200hk

Rätta mig om jag har fel men t5 kom väl bara i 2.3 eller om det var 2.5l utförande?

Måste vara t4 du tänker på.

italienska T5 är oftast bara 2,0

Mitt fel, är tydligen 2.0 och 2.3 dom finns.

hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas

gillar en riktig burnout
1 174 Inlägg
9 november 2009
Trådstartare
#16
luunggan skrev:
Seth skrev:
luunggan skrev:

Rätta mig om jag har fel men t5 kom väl bara i 2.3 eller om det var 2.5l utförande?

Måste vara t4 du tänker på.

italienska T5 är oftast bara 2,0

Mitt fel, är tydligen 2.0 och 2.3 dom finns.

har funderat på en 5:a men det känns som om det blir dyrare att sätta i en sån motor än en v8:ahmm först ska du hitta en sån motor/bil sen måste du hitta en vxl-låda som passar.

sen har jag fått för mig att det är lättare att trimma en v8: än en turbomotor???mer rejäla grejer från början i en v8:a eller???eller är jag ute och cyklar nu:/


orginal är för gubbjävlar
296 Inlägg
9 november 2009
#17
är bara att slänga i en 8a de...inget att fundera på ens ju...

hellre pallbocks kung än trailer queen

-utan 940
1 728 Inlägg
9 november 2009
#18
turbonova skrev:
för att slippa bessa bilen som ombyggt fordon så måste jag hålla mig innanför 200hk och 275 nm så ge mig motorval som ligger inom dom kraven

B230FK: 136hk, 230Nm. Trimmas lätt till 300hk, 400Nm.

4 682 Inlägg
9 november 2009
#19
turbonova skrev:
men vissa 305 motorer ligger ju inanför gränsen och vissa 350 också enligt denna sidan
http://hem.passagen.se/munken111/chevrolet_motorer.htm

nej, för vridet på den där sidan är angivet i lb-ft (1lb-ft  motsvarar 1.356 nm)

gillar en riktig burnout
1 174 Inlägg
10 november 2009
Trådstartare
#20
Moparboy440 skrev:
turbonova skrev:
men vissa 305 motorer ligger ju inanför gränsen och vissa 350 också enligt denna sidan
http://hem.passagen.se/munken111/chevrolet_motorer.htm

nej, för vridet på den där sidan är angivet i lb-ft (1lb-ft  motsvarar 1.356 nm)

jaha ok då har man lärt sig nått nytt:) då får det bli en turbo då tyvärr om jag inte bygger om den och bessar den som ombyggt fordon ändå.



Sök