KingOfTheRoad skrev:
AcesHigh666 skrev:
erixon89 skrev:
Det är en investering man gör..
Hahahahahahahaahahahaha, att styla en bil är just att kasta pengarna i sjön! en stylad bil är "aldrig" värd mer än en originalbil! så är det bara! vem fan vill betala typ 20 för en 740gl med fetaste kjolpaketet på t.ex? det är ju fortfarande en 740!
eller en opel astra med kjolpaket är just en opel astra...
visst kul att styla osv. men investering? INVESTERING?
Vill bara argumentera lite här. Visst, bilstyling och handlande med bilar överlag kanske inte ses som en investering, men att man per automatik slänger pengarna i sjön om man stylar/bygger om bilar är en lögn. Gör man det på ett vettigt sätt så går det faktiskt att tjäna på en försäljningen. Nyckeln är att knyta kontakter och använda sig av dem. Att köpa delar från marknader med fördelaktig växlingskurs är ett annat tips. Naturligtvis skall väl detta inte ses som det bästa sättet att tjäna pengar, men det är fullt möjligt att handla en bil billigt, modifiera den och efter ett år sälja den. Naturligtvis blir det svårare desto vanligare bilen är. En ovanligare bil, särskilt importerade, håller generellt värdet längre.
just my two cents...
Jo de e sant men du förstår vad jag menar? givetvis är det inte omöjligt att tjäna $$$ på att styla en bil... men i 99% sänker det värdet i stället.
Nu finns det ju vissa tillbehör t.ex m5 paket på en e34(och motsvarande för andra märken) som nog ökar värdet en del...
... men för att "hårddra" det hela lite, så tar vi några exempel
Exempel 1.
opel corsa -88, Kalle 17 köper den som 18 årsbil för 3000kr... han rostlagar lite och fixar till den, så den går igenom besiktning osv. Då kanske den är värd 5000kr, och kalle har inte lagt ut så mycket på bilen så han kan sälja den för vad den är värd utan att förlora pengar, han kanske t.o.m kan tjäna några hundralappar.
Exempel 2.
Kalle är inte nöjd med sin corsa utan vill också styla den(efter fixat till den som alt 1), han köper ett kjolpaket för 5000kr(det är billigt jag vet), ett par alufälgar för lika mycket... sen ska bilen lackas och vi säger att han fick det för 10 000kr ,och sen en stereo för 5000 till... sen köper han onödiga småsaker(neonljus, osv osv.) för lika mycket till.
Nu har kalles 5000 kroners corsa kostat 35000kr. Givetvis vill kalle inte förlora pengar på sin corsa när han ska sälja den, plus att han vill ha lite betalt för allt jobb han har lagt ner... så han sätter ut den på blocket för 40 000kr.
Vem betalar 40 000kr för en opel corsa -88? som annars kostar 5? han kanske hade kunnat få 10 000kr för den. Det är här mycket misslyckas... men en populär bil med populära modifikationer kan vara värd "lite" mer... men generellt sett så tror jag dem flesta hellre köper en bil som en äldre herre haft för en lite billigare peng och sen fixar till den, än att köpa kalles söndergasade corsa för 40 000kr.
Har jag rätt eller fel?