3319
Sök

Knäckt tändstift, gängpaj..

76 Inlägg
13 november 2009
Trådstartare
#1
Bil: Volvo 940 (B230FK)

Holy shit.. skulle göra en service på min bil och börjar lite lätt med tändstiften.
Börjar bakifrån och går framåt. allt går jätte bra tills jag kommer till sissta tändstiftet.

Som vanligt så börjar man ju med att skruva in stiftet med handen försiktigt för att inte fel gänga den eller nått och den glider in och jag börjar skruva med hylsan. Helt plötsligt går stiftet av på mitten, halvvägs in.
Skruvar ut den biten och lyser ner och ser att gängorna är helt kaputt.
Testar lite lätt med att skruva i det gammla stiftet med det nyper på en gång så skruvar ut det.

Hur gör jag nu?!
Gänga om ett tändstifts hål?

Tacksam för goda råd..hmm

23 Inlägg
13 november 2009
#2
Om gängorna är slut så räcker det nog inte med att bara gänga om, "hålet" är antagligen för stort men köp insatsgängor:)

http://www.biltema.se/products/product. … emId=81245
Senast redigerat av crypton4 (13 november 2009)

76 Inlägg
13 november 2009
Trådstartare
#3
tackar tackar! Vet du hur man monterar dom?
Jag menar, om man ska tvinga in den i det befintliga hålet eller om man måste borra ur hålet och sedan slå in den.

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
13 november 2009
#4
Insatsgängor är ett alternativ, problemet är att du ut spånen som blir kvar i cylindern. Går inte direkt med en magnetpenna för du har aluminiumtopp!


76 Inlägg
13 november 2009
Trådstartare
#5
Alternativ säger du, vad har jag mer för alternativ?
Måste jag plocka ner hela toppen för att pilla ur dom eventuella flisorna?

261 Inlägg
13 november 2009
#6
Enklaste är å byta topp!!!   Är det orginal så är det ju 530.. 
Sådant "skräp"  kastar man ju i skrotbingen för det mesta, så dom kan  ju inte va så värst dyra i inköp tongue

498 Inlägg
13 november 2009
#7
Passa på att släng på en 531 topp istället smile

Jag är född i en seriekrock. i en rondell, en kväll, me öppna spjäll.

76 Inlägg
13 november 2009
Trådstartare
#8
jo såklart det bara är att byta topp.
Men jag vill ha lite råd på vad jag kan göra för att reparera.
Någon som vet hur sånna där insatsgängor fungerar?

498 Inlägg
13 november 2009
#9
Insatsgänga heter på ett annat ord helicoil. Man borrar upp ytterst lite (står i papprena man får med osvosv) sen gängar man fast den alltså. ser ut som en fjäder, fast är ju en gänga såklart.

Jag är född i en seriekrock. i en rondell, en kväll, me öppna spjäll.

76 Inlägg
13 november 2009
Trådstartare
#10
Med andra ord så måste toppen ner. detta är ju inget man gör med toppen kvar i motorn.. Är det pålitligt? Att använda sånna där Helicoil?

325 Inlägg
261 Inlägg
13 november 2009
#12
ahlen_j skrev:
Är det pålitligt? Att använda sånna där Helicoil?

Till tändstift som skruvas ut och in?  Troligtvis inte hmm   Risken är att insatsgängan följer med nästa gång det ska bytas tändstift..

Som tillfällig lösning funkar säkert helicoil jättebra (jag har faktiskt aldrig provat)  En gängrenoverare, Tex den från jegs kan ju funka om det bara är lite skadat!   Är det riktigt jävligt är det enklast  (och det bästa) å byta topplock helt enkelt cool

Varenda jävel ska ju trimma sin gamla ft/fk motor nuförtiden, så det måste ju finnas en uppsjö av billiga orginal toppar till inga pengar alls?   Själv försökte jag sälja min, men slutade med att den planades 2mm och monterades på isbilen tongue

4 005 Inlägg
13 november 2009
#13
Arver Audi skruvade tändstiften snett Audi A8n när jag lämnade in den för några år sen på service.
Så ville de ha 28 000 kr betalt för återställningen.
Efter aningen mkt bråk så beodrade VAG att Arver skulle ta hand om räkningen. Men till frågan - det var alltså en helt ny topp som behövs om man gör detta misstag att skruva snett? Kan de vara så jäkla dyra? inkl arbete visserligen.



Sök