2966
Sök

Volvo V40 -01 - Bara värme och ingen kyla i kupén vissa dagar

4 Inlägg
14 november 2009
Trådstartare
Vissa dagar vägrar kupéfläkten att blåsa ut något annat än full värme. Jag har AC-kontrollpanel (jag anger temperatur i grader med ett vred, alt. full kyla/värme), men själva AC-systemet är paj pga. läckage.

Vissa dagar fungerar allt fine (förutom då att jag inte kan få lika kall luft som jag skulle fått med AC;n), men då och då vill fläkten bara skicka ut riktigt het luft. Även om jag ställer in den på full kyla och kopplar ur automatiken så blir det bara varmluft som kommer ut. Ganska jobbigt nr man siter påbylsad med vinterjacka...

Jag har funderat på olika orsaker och varit inne på termostaten. Då undrar jag - skiljer man på termostat för motor och termostat till kupé? Motortemperaturen är jämn och fin, så motorn verkar inte ha några termostatproblem. Om man vill byta kupétermostat, var sitter den och var hittar man en ny? Varken Biltema eller Skruvat verkar ha. Jag har också stött på begreppet temperaturkännare, men vet inte mycket mer om den än om termostaten.

Tacksam för hjälp med att reda ut det här...

Bussmekaniker
81 Inlägg
14 november 2009
Du kan ju alltid kolla felkoder och se var felet ligger. Om jag inte minns helt fel, kommer nu inte riktigt ihåg. Men på volvo 855 ovanför handtagen på förarsidan och passagerar sidan så sitter 2 stycken hål där. Där inne sitter någon typ av givare, ibland kan dom vara fulla av damm och känner då inte av temperaturen. Ta loss plasten som sitter för hålet och lys in med ficklampa där och se om det är dammigt. Om det är så kan du dammsuga ur det väldigt försiktigt för att få bort dammet och få det att fungera igen, men inte säkert. Sen om det är acc eller ecc i din bil har jag inte en susning om eller om systemet är olika uppbyggda. Men att kolla felkoder är det lättaste sättet att leta fel på.

4 Inlägg
15 november 2009
Trådstartare
Var hittar jag felkoderna? Instruktionsboken gjorde mig inte klokare...

Sök