3436
Sök

Mx-3 2,5l V6 KL-ZE

59 Inlägg
19 november 2009
Trådstartare
#1
Då var det äntligen dags att stoppa i en ny spis i Mx3an. Motorn är importerad från Holland och ger 200 hk original. Det bör bli lite skillnad mot original 1.8 V6 på 133 hk ca. Målet är att göra hela swapet i helgen och eftersom den passar rakt i bör det vara rimligt. Det skall även monteras extraktorgrenrör, ny koppling från Exedy och så ska svänghjulet flyttas över från den gamla motorn då det är lättare. Tyvärr har jag inte fått mitt Probinator-chip (anpassat till KL-ZE) ännu så får helt enkelt köra med original styrbox och LMM (kommer dock underprestera kraftigt roll). Brukar bilen till vardags just nu men blir nog en avställning när det blir krav på vinterdäck sen. Ja, detta är det som är tänkt att ske i helgen.

Lite längre fram blir det lite grövre avgassystem. Är riktigt nära på att beställa ett set med Ksport coilovers också, då det är kampanj denna månaden ut. Men får se hur man får ihop det ekonomiskt med julklappar osv.. tongue

Utvändigt blir det modell cleant är det tänkt. Har fått hem tillräckligt med kolfiber för att tillverka en huv. Bör ej bli några konstigheter då jag jobbar med plast/glasfiber till vardags. Måste svetsa dit nya skärmkanter bak (klassiskt mazda-symptom) också, då de ser för jävliga ut. Väntar på en ny front- och bak från Erebuni, inget överdrivet utan snarare uppiffat originalstuk.  Bilen skall sedan lackas vit och kompletteras med de svarta fälgarna jag har på nu. Sen får vi se hur pass mycket energi och tid man har att lägga på det svarta guldet. Problem 1 är att jag är en lat jävel och problem 2 är att garaget ej är färdigbyggt än och att det ligger 2 mil härifrån. Men det löser väl sig.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/58636/804287_jkwz6x.jpg
Traktorhög.. neutral

https://www1.garaget.org/gallery/archive/58636/804286_auxwd1.jpg
Nya hjärtat, 2,5L V6

Hoppas kunna få upp lite bilder här i helgen...
Senast redigerat av farbrorgreg (30 mars 2011)

59 Inlägg
21 november 2009
Trådstartare
#2
Lite bilder från dagens arbete. Motorn är ur bilen iallafall. Har monterat headers på den nya motorn samt flyttat över generator,ac samt fördelare ifrån den lilla. Imorn skall svänghjulet från 1.8an monteras på den nya och så ska Exedy-kopplingen dit också. Sen blir det till att lyfta ner den nya. Mer och lite bättre bilder imorn hoppas jag.. smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/58636/805243_ymb2cg.jpg



https://www1.garaget.org/gallery/archive/58636/805245_pcppn6.jpg





https://www1.garaget.org/gallery/archive/58636/805246_aef2wj.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/archive/58636/805247_1n3sv9.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/archive/58636/805248_dji8sn.jpg

293 Inlägg
28 november 2009
#3
hur går det fått igång bilen än big_smile

59 Inlägg
30 mars 2011
Trådstartare
#4
Jahopp. Lite dåligt uppdaterat kanske? big_smile

Har väl hänt lite sen senast kan man väl påstå. Motorbytet gick fint, KL-ZE sitter på plats och går som en klocka. Lite skillnad mot original så att säga, men tyvärr vänjer man sig snabbt. Bilen är besiktad två ggr med denna motor och det har inte varit några problem någon gång. Till saken hör också att bilen är importerad från USA som flyttgods och har inte alls samma avgaskrav som de som såldes i Europa. De mäter endast CO-halten, vilket förstås är tacksamt (katt?). Däremot har jag ett annat problem vid bilprovningen och det är att mellanljuddämparen på avgassystemet är aningens stor och hänger ner lite vilket gör att jag fastnar big time om jag inte tar det lugnt. Senaste gången fastnade en avgasklämma och avgaset gick i två delar. Lagom irriterande. smile

Fick åtta tvåor senast, men många var lampfel. Fel färg på lyserna osv. Den gick tillslut igenom i alla fall. En annan fördel med import är att jag inte har några sidoblinkers samt kan ha vita parkeringsljus/blinkers fram med vita lampor i.

Bilen har fått lite färg på sig också och det var väl rätt välbehövligt. Till skillnad från min förra MX-3a där lackeringen gick på cirka 14k gjordes detta betydligt billigare i ett garage. Och resultatet är helt okej faktiskt, förvånansvärt bra till och med. Dessutom är bilen till för att användas så jag är mer än nöjd.

Det som händer den närmaste framtiden är att montera Mazdaspeed-kjolarna samt byta drivknut vänster fram. Drivknuten är rätt akut då det knakar obarmhärtigt när jag svänger samt skakar. Sidokjolarna hade oturen att hamna under en ofantligt stor hög med snö, men skall nog kunna grävas fram denna veckan. Så de ska monteras och lackas, och kanske fixar jag då till huven också då det blev en del ojämnheter i den p.g.a lite stressat schema.

Om ni är intresserade får ni väl hålla utkik här, kan väl försöka bättra mig lite med uppdateringarna framöver.. big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/59/58636/58636-c3d2ff4d74cf972b0c6244c8d796ab58.jpg
Här lossnade avgassystemet på väg hem från bilprovningen och det blev lite improviserat mekande vid vägkanten smile


Sök