3268
Sök

Vanligt spänningsfall vid basdunk?

Fisketokig
2 997 Inlägg
16 maj 2006
Trådstartare
#1
Hej.

Undrar ifall jag verkligen behöver kondensator nu, har kollat med multimeter modell bättre under spelning av tunga baslåtar på hög volym. Precis under de tyngsta basdunken går inkommande strömmen ner från 12.91 till 12.80-12.82 Volt. och efter spelade några minuter så försvinner inte strömmen utan den håller sig alltid över 12.80V.

Det måste ju betyda att jag har ström som räcker till och spänningsfallet på 0.1 Volt precis på basdunk kan väl knappast vara något som ska behöva åtgärda med Kondning?

Eller kommer det bli hörbar skillnad i mitt fall utifrån de fakta jag skrivit. Vad tror ni?

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

Servicetekniker
300 Inlägg
16 maj 2006
#2
Nej, du behöver ingen konding. Ett spänningsfall på ca: 0,1v är knappast hörbart.

//Erik

Go hard or Go home!

10 287 Inlägg
16 maj 2006
#3
Problemet är att du inte kan mäta tranisenta förlopp med din multimeter utan bara likspänning. Mätte du med en transientrecorder så skulle du se att du har djupare dippar än 0.1V.

Tanken med en konding är att hjälpa upp dessa djupa - kortvariga - dippar. En konding har så liten energikapacitet att den inte kan hålla upp spänningen.

Dock finns det en del problem runt huruvida en yttre konding gör nytta eller inte. Det går att konstruera hypoteser att den inte gör någon nytta och det skulle vara roligt att kunna göra ett riktigt A-B test och kolla.
Problemet med en sådan test är dock att den inte blir allmängiltig utan bara visar vad som händer i just den installationen.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

21 761 Inlägg
16 maj 2006
#4
En dum fråga kanske men har du motorn på när du mäter dessa värden?

Fisketokig
2 997 Inlägg
16 maj 2006
Trådstartare
#5
Drönirettab skrev:
En dum fråga kanske men har du motorn på när du mäter dessa värden?

hehe nä det har jag inte, bara skiljerelä är på så den spelar på 3 batterier.

Hade jag haft motorn på så är det närmare 15 V på optimorna

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

21 761 Inlägg
16 maj 2006
#6
Jag tänkte väl det.

Ja, om spänningen bara sjunker med ca 0,1V med motorn av och vid hög volym så har du kräm så in i helsike, det behövs ingen konding alls.
Vad har du för sorts generator som ger så hög spänning?

Fisketokig
2 997 Inlägg
16 maj 2006
Trådstartare
#7
Drönirettab skrev:
Jag tänkte väl det.

Ja, om spänningen bara sjunker med ca 0,1V med motorn av och vid hög volym så har du kräm så in i helsike, det behövs ingen konding alls.
Vad har du för sorts generator som ger så hög spänning?

Det är saabs som satt original. vet inget om den bara att den ligger på 140A
Senast redigerat av Martin 9-3 (16 maj 2006)

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

21 761 Inlägg
16 maj 2006
#8
Jaha. Undrar om det är så hög spänning på de flesta nya bilar, kanske det är så.
Men helt klart är att med den strömförsörjning som du har så ska det väldigt mycket till för att systemet ska börja svikta.

17 Inlägg
16 maj 2006
#9
rolig fakta kanske..

kör ford escort som går ner 50-150 rpm på tomgång när basen slår om man dunkar upp stereon lite grann..

ingen aning why..

4 554 Inlägg
16 maj 2006
#10
va de ett analogt eller digitalt instrument?

21 761 Inlägg
16 maj 2006
#11
Johan_vunit skrev:
rolig fakta kanske..

kör ford escort som går ner 50-150 rpm på tomgång när basen slår om man dunkar upp stereon lite grann..

ingen aning why..

Jag tror att det beror på att generatorn laddar för fullt och därmed går tungt, då sjunker tomgången ordentligt. Någon annan som har en annan teori?


Sök