Tänkt en del på detta att lastbilsyrket verkar plågas av en handfull problem som aldrig riktigt försvinner, även om man är bra eller dålig samt/eller får en bra eller dålig körning. Tänkte fråga vad ni anser yrket har för problem som nästan aldrig försvinner eller är onödiga; allt från stress till felbedömningar till riktiga skitkörningar kvalificierar bl.a.
Sådant som stör mig riktigt illa är hur en stor pålastning går obemärkt förbi vissa transportledares kritik, visst, jag tänker som så att man skall inte dra bena efter sig men lasten spelar in på hur en lastning går och ser ut. Som idag då jag blev uppringd runt 08:00, fick jobb på Schenker i spånga. Timman senare anlände jag vid depån och för de som vet hur det är att jobba som inhyrd för Schenker vet att man kan sparka på dörrarna upp till en kvart innan någon märker av en. Man får nämnligen inte kort med magnetremsa av säkerhetsskäl, enligt dem för man är inhyrd samt att depån är en säkerhetsdepå, tydligen.
In på radiokontoret, trixa med papper, ned till rätt område för nycklar och följesedlar/transportpapper. Prata med en transportledare som behandlade mig med klappar på huvudet, sen ut för att, som jag kallar det för, leasa bilen. Ytterligare mer frustration över tid som spills även om just detta moment är viktigt då man skall göra säkerhetskontroll.
Så när jag står mot kaj är klockan runt 10:00, tvingas slå på dörren i 10 min innan jag blir insläppt; börjar lasta cirka 17-18 stopp för inner. Problem direkt. Det första stoppet har för hög tyngdpunkt så det välter nästan direkt man skall flytta på det, men det går. Långsamt. Tvingas splita kollin, tvingas lasta kolling på kollin, tvingas lyfta nästan 60 kg flera gånger för att de långa kollin måste få plats osv. Flera kollin med samma namn, adress, antal samt avsändare blandas med kollin som inte har följesedel men samma transportspecifikationer. Någon har lagt fel kollin bland körningen som jag påpekar fast transportledaren trilskas att den skall med; plötsligt kommer någon för att hämta bort paketet som jag lastade i onödan.
Blir klar runt 11:50, 1h 40min total lasttid, nästan 6 min per stopp med eller utan flera kollin, och transportledaren verkar irriterad, något som hans kollega verkar dela som så. Tycker det gick dåligt och segt, även jag själv anser det tillvisso men man är trots allt människa och kan bara göra så mycket i situationen. Men det är ingen ursäkt för att undvika göra saker i tempo, tycker jag.
Ungefär så kan en av de få saker jag kan störa mig på se ut. Kan tänka mig att dem har ganska mycket problem att ta itu med själva men knappast samma problem som hinna i tid innan kund stänger eller kriga mot andra bilister på gatorna eller att den trafikmiljö samt trafiksituation just under körningen kan vara ett stort problem. De slipper dessutom sparka på dörrar och leasa ut en lastbil som tar sin tid.
Så vad har ni att berätta om irritationer i yrket?
Let off some steam but be nice.
Sådant som stör mig riktigt illa är hur en stor pålastning går obemärkt förbi vissa transportledares kritik, visst, jag tänker som så att man skall inte dra bena efter sig men lasten spelar in på hur en lastning går och ser ut. Som idag då jag blev uppringd runt 08:00, fick jobb på Schenker i spånga. Timman senare anlände jag vid depån och för de som vet hur det är att jobba som inhyrd för Schenker vet att man kan sparka på dörrarna upp till en kvart innan någon märker av en. Man får nämnligen inte kort med magnetremsa av säkerhetsskäl, enligt dem för man är inhyrd samt att depån är en säkerhetsdepå, tydligen.
In på radiokontoret, trixa med papper, ned till rätt område för nycklar och följesedlar/transportpapper. Prata med en transportledare som behandlade mig med klappar på huvudet, sen ut för att, som jag kallar det för, leasa bilen. Ytterligare mer frustration över tid som spills även om just detta moment är viktigt då man skall göra säkerhetskontroll.
Så när jag står mot kaj är klockan runt 10:00, tvingas slå på dörren i 10 min innan jag blir insläppt; börjar lasta cirka 17-18 stopp för inner. Problem direkt. Det första stoppet har för hög tyngdpunkt så det välter nästan direkt man skall flytta på det, men det går. Långsamt. Tvingas splita kollin, tvingas lasta kolling på kollin, tvingas lyfta nästan 60 kg flera gånger för att de långa kollin måste få plats osv. Flera kollin med samma namn, adress, antal samt avsändare blandas med kollin som inte har följesedel men samma transportspecifikationer. Någon har lagt fel kollin bland körningen som jag påpekar fast transportledaren trilskas att den skall med; plötsligt kommer någon för att hämta bort paketet som jag lastade i onödan.
Blir klar runt 11:50, 1h 40min total lasttid, nästan 6 min per stopp med eller utan flera kollin, och transportledaren verkar irriterad, något som hans kollega verkar dela som så. Tycker det gick dåligt och segt, även jag själv anser det tillvisso men man är trots allt människa och kan bara göra så mycket i situationen. Men det är ingen ursäkt för att undvika göra saker i tempo, tycker jag.
Ungefär så kan en av de få saker jag kan störa mig på se ut. Kan tänka mig att dem har ganska mycket problem att ta itu med själva men knappast samma problem som hinna i tid innan kund stänger eller kriga mot andra bilister på gatorna eller att den trafikmiljö samt trafiksituation just under körningen kan vara ett stort problem. De slipper dessutom sparka på dörrar och leasa ut en lastbil som tar sin tid.
Så vad har ni att berätta om irritationer i yrket?
Let off some steam but be nice.
0
0
0
0