3277
Sök

Lågt ljud på högtalarna

20 Inlägg
21 november 2009
Trådstartare
Hallå! Jag har en kapad volvo duett som jag har satt in 2 st 4 tums högtalare.

Högtalarna http://www.clasohlson.se/Product/Produc … =140177071
Stereon jag har är http://www.clasohlson.se/Product/Produc … =104375770

Jag har inget slutsteg så de är möjligt att det är problemet men jag vet inte exakt vad en sådan gör.
Men, när jag har volymen maxad så är det ungefär lika högt som om man skulle ha 20-24 på ljudinställningarna i min brorsas och min kompis bil. Det är ungefär sådär lagom högt men jag skulle vilja gå ännu högre.
Är det fel på högtalarna jag har köpt eller stereon?
Det är vääääldigt billiga grejer så det skulle nog inte vara så konstigt, men jag vill veta att det är det så jag inte köper några dyrare komponenter som inte gör någon skillnad alls.
Vet inte effekten på batteriet (12 volts i alla fall) men generatorn laddar 55 amperes växelström.

Billjuds Wannabe
1 771 Inlägg
21 november 2009
4"are spelar inte särskilt hög midbas (knappt nåt alls), däremot är dom bra på diskant, skulle byta ut dom mot 5'25 eller 6'5or istället.

Slutsteg är det som kopplas in för att förstärka upp signalen som kopplas till högtalarna, med andra ord en "förstärkare"
Senast redigerat av Streethawk (21 november 2009)

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.

20 Inlägg
21 november 2009
Trådstartare
Streethawk skrev:
4"are spelar inte särskilt hög midbas (knappt nåt alls), däremot är dom bra på diskant, skulle byta ut dom mot 5'25 eller 6'5or istället.

Det är inte bas jag är ute efter med dessa utan vanligt diskant ljud. Jag får dock inte plats med något större än 4tums där jag har dem just nu.

198 Inlägg
Billjuds Wannabe
1 771 Inlägg
21 november 2009
Har du tillgång till en annan stereo så kan du lätt kolla om om det är stereons fel eller högtalarna.
blir det inte bättre med stereon så är det kanske nåt med högtalarna, te.x att det inte är tätt bakom.
Vart sitter dom förresten? cool

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.

20 Inlägg
21 november 2009
Trådstartare
Streethawk skrev:
Har du tillgång till en annan stereo så kan du lätt kolla om om det är stereons fel eller högtalarna.
blir det inte bättre med stereon så är det kanske nåt med högtalarna, te.x att det inte är tätt bakom.
Vart sitter dom förresten? cool

Kan tyvärr nog inte testa dem med någon annan stereo. Dom sitter på en liten hatthylla bakom sätena. Om man kollar i hålen som dom sitter i så ser man insidan av chassit på hela bilen och en metallstång som går tvärs över som jag tror håller ihop bilen...

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
21 november 2009
Tror inte att det är fel på varken huvudenhet eller högtalare, utan helt enkelt som så att effekten ut från huvudenhetens inbyggda förstärkare är väldigt låg och lika så högtalarnas känslighet (trögdrivna), då blir det inte så hög volym även fast man maxxar. smile
Senast redigerat av ChriZtoffer (21 november 2009)

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

20 Inlägg
21 november 2009
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Tror inte att det är fel på varken huvudenhet eller högtalare, utan helt enkelt som så att effekten ut från huvudenhetens inbyggda förstärkare är väldigt låg och lika så högtalarnas känslighet (trögdrivna), då blir det inte så hög volym även fast man maxxar. smile

Okej.. så hur löser man det? Räcker det med att skaffa ett slutsteg eller måste jag byta stereon?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
21 november 2009
Ett slutsteg hjälper helt klart, men du kan även byta huvudenheten om du vill det.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

20 Inlägg
22 november 2009
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Ett slutsteg hjälper helt klart, men du kan även byta huvudenheten om du vill det.

Okej, jag tänker då skaffa ett slutsteg. Men jag vet inte riktigt vilken typ av slutsteg jag ska ha, är det någon som vet för slutsteg jag bör ha? Jag tänker eventuellt skaffa 2 till högtalare och en 12 tums bas som jag vill ska drivas av slutsteget.
Baslådan är väl typ en sådan här http://www.brc.se/sortiment/artikel.asp … 6GTO1204BR

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
22 november 2009
Om du ska driva 4 högtalare samt en bas med steg så föreslår jag antingen ett 5/6-kanals eller så ett 4-kanals och ett monoblock. Men dom nya högtalarna som du funderar på att köpa, ska dom sitta bak? Isåfall så duger huvudenhetens effekt gott till dom.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

20 Inlägg
22 november 2009
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Om du ska driva 4 högtalare samt en bas med steg så föreslår jag antingen ett 5/6-kanals eller så ett 4-kanals och ett monoblock. Men dom nya högtalarna som du funderar på att köpa, ska dom sitta bak? Isåfall så duger huvudenhetens effekt gott till dom.

Okej, blir det billigast med ett 5/6 kanals slutsteg då eller? Dom nya högtalarna tänker jag sätta i dörren och dom gamla tänker jag byta ut till bättre, dom sitter bakom sätena på en liten hatthylla. Jag vill inte att dom ska spela lägre än dom i dörrarna ifall jag skippar att gå igenom slutsteget med dom.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
22 november 2009
Nja billigare behöver det inte bli, men klart smidigare då du bara har ett slutsteg att få plats med samt att du bara behöver en plus och en jordkabel. Varför behöver högtalarna där bak spela lika högt som dom fram? Vill du ha ljudet bakifrån eller ska du ha dom som dom flesta andra har, för utfyllnad åt dom som åker bak?

Saab 9-3SC {SQ-edition}

20 Inlägg
22 november 2009
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Nja billigare behöver det inte bli, men klart smidigare då du bara har ett slutsteg att få plats med samt att du bara behöver en plus och en jordkabel. Varför behöver högtalarna där bak spela lika högt som dom fram? Vill du ha ljudet bakifrån eller ska du ha dom som dom flesta andra har, för utfyllnad åt dom som åker bak?

Nej men jag har en liten bil med bara två säten, en epa, alltså en kapad duett, och då vill jag ha jämn ljud från alla håll.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
22 november 2009
Aha okej, då ser jag ingen som helst vits med högtalare bak men jaja, vill du ha det så så. Blir ju dock helt klart mycket mer naturligt att få allt ljud framifrån, möjligtvis med lite utfyllnad bak för att få bättre rumskänsla. Men isåfall då så ska du ju ha som jag sa, antingen ett 5/6-kanals steg eller så ett 4-kanals och ett monoblock.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

20 Inlägg
22 november 2009
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Aha okej, då ser jag ingen som helst vits med högtalare bak men jaja, vill du ha det så så. Blir ju dock helt klart mycket mer naturligt att få allt ljud framifrån, möjligtvis med lite utfyllnad bak för att få bättre rumskänsla. Men isåfall då så ska du ju ha som jag sa, antingen ett 5/6-kanals steg eller så ett 4-kanals och ett monoblock.

Ja okej, menar du att de skulle bli skönare ljud om dom i dörrarna är högre än dom där bak?

372 Inlägg
22 november 2009
Garanterat.
Testa själv med datorhögtalarna. först spelar du musik och står framför och tittar på högtalarna.

Sen vänder du dig 180grader. vad låter mest naturligt?

20 Inlägg
22 november 2009
Trådstartare
Martinfyhr skrev:
Garanterat.
Testa själv med datorhögtalarna. först spelar du musik och står framför och tittar på högtalarna.

Sen vänder du dig 180grader. vad låter mest naturligt?

Ja, det stämmer nog.. hehe. Men tackar för hjälpen grabbar!

11 Inlägg
23 november 2009
jag säger: byt ut högtalarna !  och köp ett litet slutsteg...

ta några högtalare som klarar up till minst 80 watt tycker jag "MINST".....

hmm en bas ja kanske men dom brukar inte vara så dyra om du ska ha 10 tum (TYP)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
23 november 2009
high-end skrev:
ta några högtalare som klarar up till minst 80 watt tycker jag "MINST".....

Vad baserar du det påståendet på? Varför ska han ha högtalare som tål minst 80W? Till att börja med så är maxeffekttåligheten inte intressant, sen så bör man välja högtalare efter vad dom ska drivas med. Dum att köpa tungdrivna högtalare om man ska driva med huvudenheten, men det är även dumt att köpa billiga och icke effekttåliga högtalare om man har ett rejält slutsteg att driva med.

hmm en bas ja kanske men dom brukar inte vara så dyra om du ska ha 10 tum (TYP)

Vad jag vet så brukar inte priset direkt hänga ihop med storleken på basen, snarare kvalitet och prestanda som är avgörande då. Man kan få tag på billiga 15" basar om man så vill...

Saab 9-3SC {SQ-edition}

Sök