3474
Sök

15" mds zr15 i en s8o

19 Inlägg
21 november 2009
Trådstartare
tjena jag e inte så hemma på det här med baslådor men ska snickra ihop den kan jag om nån kan ge mig lite tips om den ska vara öppen el inte? hur stor den bör vara för denna jättebas (tycker jag iaf)   som sagt en volvo s80 -07 som jag ska få in en mds zr15 i .    vad bör jag ha för kraft på slutsteget ?  ska basen vara med magneten in i lådan el utåt ?  finns det nåt hål o peta in strömen så jag får bak den till bagaget som sagt upskattar all hjälp jag kan få . koppla in kan jag men aldrig byggt en egen låda.  mvh adam

no brain no pain

stahre
21 november 2009
är det denna bas du har? http://www.mds.se/?Link=http%3A//www.md … id%3D23916
Denna basen ska nog kunna spela på en hel del med rätt steg och fint med ström:)
Ett steg som lämnar åtminstånde 800wrms i 4 eller 2 ohm. Om man kollar på mds egna förslag på lådor så står det: Låda sluten: 45-76L
Låda basreflex:     48-73L
Är inte jätte stora skillnader på volymen där så det du kan göra för att testa vad som låter bäst är att göra en sluten låda och sen kanske porta den om du tkr att det låter bättre smile
Tror portad låda kommer gräva lite djupare i frekvenserna, och den slutna kanske spela lite "snyggare".
Magnet in eller utåt spelar mindre roll...gör det du tycker ser bäst ut tongue
nån stans finns det nog ett hål i torpeden, du får nog leta efter eller om nån som byggt i en s80 tidigare. Sen är det ju bara att dra ström och lågnivå på varsin sida i bilen, under mattor och trösklar osv.

Ett tips för en mer precis uträkning av låda är att pm:a nån av hajarna här på garaget.org Förslagsvis drönirettab smile

219 Inlägg
21 november 2009
om ja inte minns helt fel så sitter väl batteriet i skuffen på S80in. så då ska de nog inte va några problem o dra den. satt där på polarns S80 års model 99.

19 Inlägg
21 november 2009
Trådstartare
tack grabbar för hjälp tror jag sätter med magneten inåt för då tar den ju minst plats  det e ju en stor snygg bas så skulle ju vilja se den egentligen   det e faktist en av basarna som satt i m grafs hummer på mds sida men får inte plats m den lådan som hade dubbla såna här ;-)   har nyss köpt bilen så vet faktist inte var batteriet sitter   det e en 2.4d  -07 får väl ta en titt innan man  börjar leta hål i torpeden , ska behålla org stereon så min mek e rätt duktig på el så han fixar ut signal från den till basen.  tack igen grabbar kom gärna m förslag el om nån som gjort nån innan  för det ska vara snyggt o stilrent. ingen liten kvadrat i ena hörnan bara ....

no brain no pain

21 761 Inlägg
21 november 2009
En granne har S80, vet inte riktigt årsmodell, och där sitter batteriet i skuffen vid vänster hjulhus. smile

11 Inlägg
23 november 2009
Tja. Om du ska ha en 15 tums bas ska du ha ett separat slutsteg till basen?

Men vill du ha mkt power så ska du ju ta ett slutsteg som årkar leverea de? skulle kunna rekomendera: detta:

Fresten vad e de för ohm på din bas?

för om jag visar ett slutsteg med 2-4 ohm så kan du ju inte väll ha en bas med 6 ohm ?
??

gå in på detta: www.ljudia.se   

där går du in på bil sedan slutsteg sedan så gå ner och leta efter en some heter så här:

zachry 1350

4 693 Inlägg
23 november 2009
high-end skrev:

Men vill du ha mkt power så ska du ju ta ett slutsteg som årkar leverea de? skulle kunna rekomendera: detta:

för om jag visar ett slutsteg med 2-4 ohm så kan du ju inte väll ha en bas med 6 ohm ?
??

där går du in på bil sedan slutsteg sedan så gå ner och leta efter en some heter så här:

zachry 1350

Ge inte råd när du inte vet vad du pratar om.

Bara ett litet tips.

Booyakasha!

4 074 Inlägg
23 november 2009
high-end skrev:

??

zachry 1350

WORDS from the billjuds doktor! smile
jösses asså...
Var har du lärt dig allt detta? Kan du hjälpa mig med?
Senast redigerat av BJonsson (23 november 2009)

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!

stahre
23 november 2009
high-end skrev:

??

zachry 1350

Bara för att det är en 15" bas så ska han ha ett separat slutsteg? inte om det är en8" 10" eller 12" då? Och det är väl ganska självklart att han ska ha ett steg till basen då det inte är en aktiv låda han har, utan ett löst element som han ska bygga en låda till.
Yes, han behöver ett steg som kan leverera kraft, helt rätt. Men kanske inte det steget du gav förslag på då jag skulle säga att det är alldeles för tamt för att kunna driva basen fullt.
*Det är basen som avgör i vilken last du kan lasta steget.
Dessutom har jag förklarat lite snabbt i första inlägget om vad för steg han ska kolla efter....
Snälla sluta skriv inlägg då du inte vet vad du snackar om! Jag är inget proffs eller så och därför undviker jag att slänga in kommentarer i trådar jag själv inte kan svara rätt i, förstör ju för TS och andra som läser och försöker lära.
Senast redigerat av stahre (23 november 2009)

19 Inlägg
23 november 2009
Trådstartare
stahre skrev:
high-end skrev:

??

zachry 1350

Bara för att det är en 15" bas så ska han ha ett separat slutsteg? inte om det är en8" 10" eller 12" då? Och det är väl ganska självklart att han ska ha ett steg till basen då det inte är en aktiv låda han har,  utan ett löst element som han ska bygga en låda till.
Yes, han behöver ett steg som kan leverera kraft, helt rätt. Men kanske inte det steget du gav förslag på då jag skulle säga att det är alldeles för tamt för att kunna driva basen fullt.
*Det är basen som avgör i vilken last du kan lasta steget.
Dessutom har jag förklarat lite snabbt i första inlägget om vad för steg han ska kolla efter....
Snälla sluta skriv inlägg då du inte vet vad du snackar om! Jag är inget proffs eller så och därför undviker jag att slänga in kommentarer i trådar jag själv inte kan svara rätt i, förstör ju för TS och andra som läser och försöker lära.

ok slutar vi bråka grabbar ;-) för d flesta vet mer än mig för jag vet bara hur man kopplar in det för det har jag gjort ett par ggr innan men vet liksom inte vad jag ska ha för grejer . ja basen e ju rätt stor o tung så behöver väl ett rel. stort steg antar jag så ska kolla upp det du gav mig. ja det ser ut som dan basen ni skicka på länken hoppas den duger.  så tycker du jag ska köra en sluten med basen mot skidluckan ???

uppskattar all hjälp

no brain no pain

Sök