3551
Sök

Nåt tjuvar ström helt plötsligt clio 97:a

jabaär
103 Inlägg
23 november 2009
Trådstartare
#1
Har kört med bilen som vanligt senast igår kväll .Skulle ta bilen till jobbet, stonedead bara sådär ,har startat upp bilen med startpack och generatorn laddar på.Stänger man av så ser man om man volt mäter att det sjunker ,kopplar man bort kablarna till batteriet så slutar det sjunka.NÅT tjuvar ström.
man kan ju ta bort säkring för säkring så ser man till slut när det inte sjunker.
Men va fan bara pang bom

3 235 Inlägg
23 november 2009
#2
Byt till ett friskt batteri.


jabaär
103 Inlägg
23 november 2009
Trådstartare
#3
så du tror att batteriet jävlas,din teori bakom det ?

Random Hero
4 047 Inlägg
23 november 2009
#4
brukar komma fram nu de e lite kallare om man har ett kasst batteri, vilket du verkar ha

Dog food lid. Backwards

45 Inlägg
23 november 2009
#5
tror på ett cell brott i bateriet  testa å belasta batteriet . och mät hu många mili amper den drar när bilen står i vilo läge

jabaär
103 Inlägg
23 november 2009
Trådstartare
#6
hur ska jag belasta på för vis menar du,jag ser  på voltmätaren att det försvinner sakta men säkert ,när batteriet är inkopplat men helt avstängd. urkopplat  drar det inget ström alls ,men batteriet har några år på nacken så det kan va dags. med bilen igång så laddar batteriet för fullt.

21 761 Inlägg
23 november 2009
#7
Om spänningen slutar att sjunka när du kopplar bort batterikablarna så är det någonting som drar tjuvström, det anser jag också. Om batteriet tex har en dålig cell så ska spänningen sjunka fastän du kopplar bort batteriet, men nu gör det ju inte det och därför tvivlar jag starkt på att batteriet är boven.

Sedan kan förstås batteriet vara i behov av byte ifall det är gammalt, fast det är en annan sak och har rimligtvis inte med nuvarande problemet att göra. smile

Testa att endast koppla bort kablarna vid generatorn och se om det slutar att dra ström.

jabaär
103 Inlägg
23 november 2009
Trådstartare
#8
ok,vad indikerar det om det slutar dra ström knas på generatorn ?

21 761 Inlägg
23 november 2009
#9
Ja, om det slutar att dra ström när generatorkablarna är bortkopplade så kan det vara generatorns dioder som har gått sönder.

jabaär
103 Inlägg
23 november 2009
Trådstartare
#10
hm,även fast generatorn laddar som den ska alltså,bytte laddningsregulator för 2 veckor sedan.men det är inte det som är problemet då ?

21 761 Inlägg
23 november 2009
#11
Generatorn kan ge ganska hyfsad laddning fastän dioderna är dåliga, därför är det lite lurigt. Nu är jag ju inte alls bombsäker på att generatorn är trasig, men det är iaf en sak som du kan kolla upp. smile

jabaär
103 Inlägg
23 november 2009
Trådstartare
#12
den laddar 14,05-14 25 , 15,5 volt det första är tomgång det andra när jag varvar upp lite.men om dioder är paj blir det nån sorts kortis då som gör att det tjuvar ström

jabaär
103 Inlägg
24 november 2009
Trådstartare
#13
testade att mäta Ma med polskon av och på + polen gav inget utslag,då är det bra den vägen då.men imorse sjönk volten i obelastat batteri mycket sakta men ändå,så jag får nog skaffa ett nytt batteri,vad tror ni folks
Senast redigerat av mattisbig45 (24 november 2009)

21 761 Inlägg
24 november 2009
#14
15,5 V är för hög laddspänning, möjligheten är att batteriet har tappat en del syra pga den höga laddspänningen.

Eftersom spänningen på batteriet nu tydligen sjunker fastän det inte är inkopplat så kan det förstås ändå vara batteriet som håller på att pajja, eventuellt ligger syranivån en bra bit under cellplattorna. Då kan jag hålla med övriga om att batteriet är dåligt. smile

Prova med ett annat batteri, men mät genast vilken laddspänning det är på det batteriet när motorn varvas upp litegrann. Spänningen ska inte alls vara över 15 V, då är det något galet med laddningen.

341 Inlägg
24 november 2009
#15
lätt sätt att kolla om den drar tjuvström: lossa batterikabeln, ställ in multimetern på ampere, sätt multimetern mellan batterikabel och batteri, lås bilen stäng av lampor och sånt oh vänta ca 30 min och se hur mycket den drar, brukar vara max 0.3-0.5 mA om allt funkar som det ska

jabaär
103 Inlägg
24 november 2009
Trådstartare
#16
vad indikerar för hög ladd-spänning som 15,5 när man har lite varv,kommer inte ihåg om jag belastade batteriet med ljus och full fläkt då,den ska inte gå över 15 oavsett eller ?
Senast redigerat av mattisbig45 (24 november 2009)

21 761 Inlägg
24 november 2009
#17
Man kan säga att runt 14,4 V är en bra laddspänning, en del nyare bilar kan dock ha uppåt 14,7-14,8 V. Däremot ska inte laddspänningen ligga över 15 V eftersom batteriet kan bli onödigt varmt och vätskeförlust kan uppstå, dessutom mår inte lampor och övrig elektronik bra av för hög spänning. smile

jabaär
103 Inlägg
24 november 2009
Trådstartare
#18
tackar för mycket bra info,men vad beror för hög spänning på i så fall för jag tror att laddningen inte gick över 14,40 med fläkt o lyse på men över 15 med fläkt o lyse avslaget, kollar imorgon igen,man kan bli nojjig för mindre.

jabaär
103 Inlägg
25 november 2009
Trådstartare
#19
batteriet va stone fucking dead när  jag skulle hem efter jobbet,så jag köper ett nytt batteri imorgon så får jag utgå från det . passar på att tacka för alla svar som jag fått,är det inte batteriet som knasar så återkommer jag igen.

jabaär
103 Inlägg
29 november 2009
Trådstartare
#20
va batteriet smile


Sök