3437
Sök

Volvo 740 Turbo B230et beter sig konstig

44 Inlägg
28 november 2009
Trådstartare
#1
Tjenna

Köpte en 740 Turbo med b230 et motronic -85. Som stått i några år efter ett ras. När jag köpte den satt det ett nytt block i och nu har jag plockat ihop resten.

Felet är att när man startat den går det att varva fullt i ca:7-8 sekunder sen går det inte att varva mer än ca:4000 rpm för då är det typ som att den bryter på tändningen för bränsle verkar den få in för den baktänder som fan när varvat har sjunkit lite så den börjar tända igen. Bränner tändstiften gör den också, dom blir alltid blöta o svarta. Verkar som något elfel iallafall.

Det jag har provat med är: Bytt tändspole, fördelare, rotor, tempgivare till styrsystemet, rycka kabeln till luftflödesmätaren då dör bilen så den ska det nog inte vara nåt fel på, har kollat så svänghjulet o kammen sitter rätt, har mätt på svänghjuls givarna o dom ligger på ca: 960 Ohm. Har kollat igenom alla kablar och dom sitter rätt tror jag, har kollat så spridarna öpnnar o så, provat att sätta en svetstång på bränsle returledningen men det blir ingen skillnad.

Bilen är chippad och turbon laddar ca:1bar laddspärren är bortkopplad.

Märkte också att det är något som klickar till inne i bilen typ som ett relä fast inte ifrån reläna i mitten precis innan det inte går att varva mer.

När man har bilen igång och nöter till på startmotorn så går det att varva fullt i ca.7-8 sekunder igen sen går det inte mer än 4000rpm.

Någon som vet vad det kan va för fel?


429 Inlägg
28 november 2009
#2
Ryck tempgivaren och kolla hur det reagerar.
Sitter under 3ans insugsrör (iaf på LH2.4).


44 Inlägg
28 november 2009
Trådstartare
#3
jonas 740 skrev:
Ryck tempgivaren och kolla hur det reagerar.
Sitter under 3ans insugsrör (iaf på LH2.4).

Har provat med det blir ingen större skillnad. Tempgivaren är dessutom ny.


f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
29 november 2009
#4
satt svänghjulsgivarna i fel kontakt? alltså skiftat dom två? provat bygla bränslereläet? sitter svänghjulet rätt?

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

44 Inlägg
29 november 2009
Trådstartare
#5
NITROUS skrev:
satt svänghjulsgivarna i fel kontakt? alltså skiftat dom två? provat bygla bränslereläet? sitter svänghjulet rätt?

Svänghjulsgivarna sitter rätt har provat skiftat dom men då tänder den inte alls. Svänghjulet sitter också rätt med piggen vid startmotorn när motorn är i öd.
Hur byglar man bränslereläet då?


f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
29 november 2009
#6
F_Albers skrev:
NITROUS skrev:
satt svänghjulsgivarna i fel kontakt? alltså skiftat dom två? provat bygla bränslereläet? sitter svänghjulet rätt?

Svänghjulsgivarna sitter rätt har provat skiftat dom men då tänder den inte alls. Svänghjulet sitter också rätt med piggen vid startmotorn när motorn är i öd.
Hur byglar man bränslereläet då?

det sitter två spolar i reläet, en som drar när tändningen är på, och den andra ska dra när motorn går runt- det är det som den ena givaren gör.

ta bort locket på bränslereläet ,slå på tändningen och känn vilket av de två spolarna som drar, den som inte drar håller du i med fingret så du hör att pumpen börjar gå, då försöker du starta och se om den går som den ska.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

44 Inlägg
29 november 2009
Trådstartare
#7
NITROUS skrev:
F_Albers skrev:
NITROUS skrev:
satt svänghjulsgivarna i fel kontakt? alltså skiftat dom två? provat bygla bränslereläet? sitter svänghjulet rätt?

Svänghjulsgivarna sitter rätt har provat skiftat dom men då tänder den inte alls. Svänghjulet sitter också rätt med piggen vid startmotorn när motorn är i öd.
Hur byglar man bränslereläet då?

det sitter två spolar i reläet, en som drar när tändningen är på, och den andra ska dra när motorn går runt- det är det som den ena givaren gör.

ta bort locket på bränslereläet ,slå på tändningen och känn vilket av de två spolarna som drar, den som inte drar håller du i med fingret så du hör att pumpen börjar gå, då försöker du starta och se om den går som den ska.

Provade med det nu men det blev ingen skillnad. Pumpen går o så, så det verkar inte vara något fel där:(


44 Inlägg
30 november 2009
Trådstartare
#8
Ingen mer som har nåt förslag eller haft liknande fel?
Senast redigerat av F_Albers (30 november 2009)


110 Inlägg
1 december 2009
#9
har du kollat luftmängdmätarn. om man lyfter på locket på dem så sitter det en axel med små kuggar som det sitter en spärr emellan på två ställen. hmm lät sådär. nemen om du kollar under locket på den så sitter det en fjäder monterad ovanpå denhär axeln, på axeln står en massa markeringar. och efter att bilen  har gått några mil kan denhär börja hoppla över nån kugg och då blir värdena fel, har hänt på en kompis bil så a kolla te det wink


https://www1.garaget.org/gallery/archive/100328/810987_buy39g.jpg
Senast redigerat av GuRaN__StUdiO (1 december 2009)


110 Inlägg
1 december 2009
#10
de man kan tillägga är att om dessa hållare står för mycket åt ena hållet så varvar motorn mer då den får extra mycket luft. och tvärtom åt andra hållet. de ser till att fjädern som drar tillbaka spjället är tillräkligt spänd så mitt tips är vell att du flyttar lite fram och tillbaka på dessa och ser om det ger någon skillnad. wink
Senast redigerat av GuRaN__StUdiO (1 december 2009)


44 Inlägg
1 december 2009
Trådstartare
#11
GuRaN__StUdiO skrev:
de man kan tillägga är att om dessa hållare står för mycket åt ena hållet så varvar motorn mer då den får extra mycket luft. och tvärtom åt andra hållet. de ser till att fjädern som drar tillbaka spjället är tillräkligt spänd så mitt tips är vell att du flyttar lite fram och tillbaka på dessa och ser om det ger någon skillnad. wink

Tack så mkt. Får kolla det på fredag när jag ska hem till garaget. Hoppas det är det:P


44 Inlägg
6 december 2009
Trådstartare
#12
F_Albers skrev:
GuRaN__StUdiO skrev:
de man kan tillägga är att om dessa hållare står för mycket åt ena hållet så varvar motorn mer då den får extra mycket luft. och tvärtom åt andra hållet. de ser till att fjädern som drar tillbaka spjället är tillräkligt spänd så mitt tips är vell att du flyttar lite fram och tillbaka på dessa och ser om det ger någon skillnad. wink

Tack så mkt. Får kolla det på fredag när jag ska hem till garaget. Hoppas det är det:P

Provade med det nu och ställa den lite olika men det blev ingen större skillnad så problemet kvarstår sad Kan det vara tändförstärkaren som e sönder?


151 Inlägg
6 december 2009
#13
F_Albers skrev:
Tjenna

Köpte en 740 Turbo med b230 et motronic -85. Som stått i några år efter ett ras. När jag köpte den satt det ett nytt block i och nu har jag plockat ihop resten.

Felet är att när man startat den går det att varva fullt i ca:7-8 sekunder sen går det inte att varva mer än ca:4000 rpm för då är det typ som att den bryter på tändningen för bränsle verkar den få in för den baktänder som fan när varvat har sjunkit lite så den börjar tända igen. Bränner tändstiften gör den också, dom blir alltid blöta o svarta. Verkar som något elfel iallafall.

Det jag har provat med är: Bytt tändspole, fördelare, rotor, tempgivare till styrsystemet, rycka kabeln till luftflödesmätaren då dör bilen så den ska det nog inte vara nåt fel på, har kollat så svänghjulet o kammen sitter rätt, har mätt på svänghjuls givarna o dom ligger på ca: 960 Ohm. Har kollat igenom alla kablar och dom sitter rätt tror jag, har kollat så spridarna öpnnar o så, provat att sätta en svetstång på bränsle returledningen men det blir ingen skillnad.

Bilen är chippad och turbon laddar ca:1bar laddspärren är bortkopplad.

Märkte också att det är något som klickar till inne i bilen typ som ett relä fast inte ifrån reläna i mitten precis innan det inte går att varva mer.

När man har bilen igång och nöter till på startmotorn så går det att varva fullt i ca.7-8 sekunder igen sen går det inte mer än 4000rpm.

Någon som vet vad det kan va för fel?

Men hur går den annars? startar lätt? går bra om du kör normalt?  står du och varvar 7000 varv i 7-8 sek??


44 Inlägg
6 december 2009
Trådstartare
#14
volvo740glt16v skrev:
F_Albers skrev:
Tjenna

Köpte en 740 Turbo med b230 et motronic -85. Som stått i några år efter ett ras. När jag köpte den satt det ett nytt block i och nu har jag plockat ihop resten.

Felet är att när man startat den går det att varva fullt i ca:7-8 sekunder sen går det inte att varva mer än ca:4000 rpm för då är det typ som att den bryter på tändningen för bränsle verkar den få in för den baktänder som fan när varvat har sjunkit lite så den börjar tända igen. Bränner tändstiften gör den också, dom blir alltid blöta o svarta. Verkar som något elfel iallafall.

Det jag har provat med är: Bytt tändspole, fördelare, rotor, tempgivare till styrsystemet, rycka kabeln till luftflödesmätaren då dör bilen så den ska det nog inte vara nåt fel på, har kollat så svänghjulet o kammen sitter rätt, har mätt på svänghjuls givarna o dom ligger på ca: 960 Ohm. Har kollat igenom alla kablar och dom sitter rätt tror jag, har kollat så spridarna öpnnar o så, provat att sätta en svetstång på bränsle returledningen men det blir ingen skillnad.

Bilen är chippad och turbon laddar ca:1bar laddspärren är bortkopplad.

Märkte också att det är något som klickar till inne i bilen typ som ett relä fast inte ifrån reläna i mitten precis innan det inte går att varva mer.

När man har bilen igång och nöter till på startmotorn så går det att varva fullt i ca.7-8 sekunder igen sen går det inte mer än 4000rpm.

Någon som vet vad det kan va för fel?

Men hur går den annars? startar lätt? går bra om du kör normalt?  står du och varvar 7000 varv i 7-8 sek??

Ja den startar lätt och går bra upp till 4000rpm. Nej jag står inte och varvar fullt i 7-8 sek. Men hur man än gör så går det inte att varva mer än ca:4000 7 sek efter man startat den.


110 Inlägg
7 december 2009
#15
mm.. funderar på om det är något med bränsleflödet som bråkar. har du testat sånt som byta btr eller kolla att resterande bränslesystem går som det ska?


44 Inlägg
7 december 2009
Trådstartare
#16
GuRaN__StUdiO skrev:
mm.. funderar på om det är något med bränsleflödet som bråkar. har du testat sånt som byta btr eller kolla att resterande bränslesystem går som det ska?

Har inte provat byta btr men den får in alldeles för mycket soppa iallafall. Har kollat så spridare o så öppnar.
Kan det va btr? Jag tror nog det har något med tändning att göra..


f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
7 december 2009
#17
prova spänna LMM en ett par varv och kolla om det blir bättre

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

61 Inlägg
10 december 2009
#18
Spänt LMM:en? Resultat?


patrik89
11 december 2009
#19
Har du satt kontakterna rätt i toppen? för Motortempgivaren och Kallstarten. Sitter dom skiftade så går han för fett och sotar/svartryker, på vissa är kontaktstycket för Mtempgivaren är blå medans givaren är svart. Och viseversa
Senast redigerat av patrik89 (11 december 2009)

44 Inlägg
12 december 2009
Trådstartare
#20
Forciie skrev:
Spänt LMM:en? Resultat?

Har inte provat det ännu då tanken är bortplockad pågrund av rostlagning. Men ska prova imorgon och bara sätta ner slangarna i en dunk eller något..



Sök