F_Albers skrev:
Tjenna
Köpte en 740 Turbo med b230 et motronic -85. Som stått i några år efter ett ras. När jag köpte den satt det ett nytt block i och nu har jag plockat ihop resten.
Felet är att när man startat den går det att varva fullt i ca:7-8 sekunder sen går det inte att varva mer än ca:4000 rpm för då är det typ som att den bryter på tändningen för bränsle verkar den få in för den baktänder som fan när varvat har sjunkit lite så den börjar tända igen. Bränner tändstiften gör den också, dom blir alltid blöta o svarta. Verkar som något elfel iallafall.
Det jag har provat med är: Bytt tändspole, fördelare, rotor, tempgivare till styrsystemet, rycka kabeln till luftflödesmätaren då dör bilen så den ska det nog inte vara nåt fel på, har kollat så svänghjulet o kammen sitter rätt, har mätt på svänghjuls givarna o dom ligger på ca: 960 Ohm. Har kollat igenom alla kablar och dom sitter rätt tror jag, har kollat så spridarna öpnnar o så, provat att sätta en svetstång på bränsle returledningen men det blir ingen skillnad.
Bilen är chippad och turbon laddar ca:1bar laddspärren är bortkopplad.
Märkte också att det är något som klickar till inne i bilen typ som ett relä fast inte ifrån reläna i mitten precis innan det inte går att varva mer.
När man har bilen igång och nöter till på startmotorn så går det att varva fullt i ca.7-8 sekunder igen sen går det inte mer än 4000rpm.
Någon som vet vad det kan va för fel?