3175
Sök

Hur spänna handbromsen på min w124 -88??

10 Inlägg
29 november 2009
Trådstartare
Japp äger en w124 -88 och handbromsen har slutat fungera helt o hållet o skulle vela kolla om det är bara att spänna eller måste man köpa allt nytt! Tacksam för svar!!

Motborgare
1 099 Inlägg
29 november 2009
Rikuu skrev:
Japp äger en w124 -88 och handbromsen har slutat fungera helt o hållet o skulle vela kolla om det är bara att spänna eller måste man köpa allt nytt! Tacksam för svar!!

Det finns ingen handbroms på Mercan. wink

Parkeringsbromsen, ja. Det är väl bara att kolla så att vajern inte är av. Sen är det väl att byta backar i trummorna där bak. Hur mycket man kan justera och vad man måste köpa nytt är svårt att sitta här och gissa. Man får göra en okulärbesiktning.

-- K

10 Inlägg
29 november 2009
Trådstartare
Ju parkeringsbromsen men hur kollar jag vajern vad ska jag öppna hur spänner man den?

Motborgare
1 099 Inlägg
29 november 2009
Rikuu skrev:
Ju parkeringsbromsen men hur kollar jag vajern vad ska jag öppna hur spänner man den?

Plocka av skivorna bak. Då uppenbarar sig parkeringsbromsmekanismen. Där kan du justera och gorma hur mycket du vill. smile

Kolla att kabeln och mekanismen dras tillbaka när du släpper parkeringsbromsen. Kolla tjockleken på beläggen.
Spänn alltid upp bromsen med justeringen på backarna! Det skall just vara touch-n-go mot trummorna när du snurrar på hjulen med bromsen av.

Behöver du mer instruktioner, rekommenderar jag en Haynes-bok som du hittar hos Mekonomen eller Biltema eller nåt.

-- K

Sök