3200
Sök

Fågelskit på lacken

32 Inlägg
17 maj 2006
Trådstartare
#1
Idag när jag skulle ut till bilen idag såg jag att jag fått besök av fåglar. De tyckte tydligen att lacken var så fin att de var tvungna att skita ner den smile

Så där står jag och kollar in tre stora rejäla vita fläckar. Vet inte hur länge de suttit där, men kan inte vara mer än max en dag. Så jag bestämde mig för att tvätta bilen. Till min förvåning efter tvätten såg jag att man såg fläckarna ändå om man tittade noga.

Tog då lite avfettning där och gnuggade in det med en svamp. Hjälpte inte så mycket så jag tog fram lite starkare saker, lacknafta. Efter det gick den ena mindre fläcken bort men inte den största. Är det skadligt för lacken att använda lacknafta?

Så jag undrar om ni har några tips på hur jag får bort fläcken.

302 Inlägg
17 maj 2006
#2
Nocz skrev:
Idag när jag skulle ut till bilen idag såg jag att jag fått besök av fåglar. De tyckte tydligen att lacken var så fin att de var tvungna att skita ner den smile

Så där står jag och kollar in tre stora rejäla vita fläckar. Vet inte hur länge de suttit där, men kan inte vara mer än max en dag. Så jag bestämde mig för att tvätta bilen. Till min förvåning efter tvätten såg jag att man såg fläckarna ändå om man tittade noga.

Tog då lite avfettning där och gnuggade in det med en svamp. Hjälpte inte så mycket så jag tog fram lite starkare saker, lacknafta. Efter det gick den ena mindre fläcken bort men inte den största. Är det skadligt för lacken att använda lacknafta?

Så jag undrar om ni har några tips på hur jag får bort fläcken.
För att få bort fläckarna är det förmodligen vax som gäller, i värsta fall rubbing.

32 Inlägg
17 maj 2006
Trådstartare
#3
Ok, får testa med vax då.

Colaberoende
1 219 Inlägg
17 maj 2006
#4
Vax ger ju bara ett skyddande lager utanpå lacken. Använd en Polish före som går ner lite i lackporerna och sedan lägger du vax utanpå som täcker dom öppnade lackporerna.

/Ena


302 Inlägg
17 maj 2006
#5
Ena skrev:
Vax ger ju bara ett skyddande lager utanpå lacken. Använd en Polish före som går ner lite i lackporerna och sedan lägger du vax utanpå som täcker dom öppnade lackporerna.

/Ena
Vax gör mer än ett skyddande lager, tar bort mindre repor / fläckar

Arbetslös luffare :'(
271 Inlägg
17 maj 2006
#6
hahah va fan har ni för fåglar?? för mig brukar det bara räcka att dra övert med högtrycken o sen avfettning o sen över igen...aja...just ja... tar inte lacknafta bort lacken?big_smile

677 Inlägg
17 maj 2006
#7
Ja det var en jäkla stridsfågel!

Du kan inte ha vaxat bilen de senaste åren om det sätter sig så där.

Nja, lacknafta som tvättas bort inom några minuter och inte används så ofta är inga problem. Dock blir lacken matt och man måste vaxa igen.
Använde det i vintras när jag hade svarta tjärfläckar över hela bilen som satt så förbannat hårt.
Det är ju starkare avfettning, av lukten att dömma. Skulle dock inte gnugga in det!

Men får du inte bort den med lacknafta får du knappast bort den med vax utan snarare rubbing som sagt. Och sen vax för att få upp glansen igen


Sök