3474
Sök

Effektvinst med mindre generator?

12 086 Inlägg
3 december 2009
Trådstartare
#1
Jag ska sätta manuell låda på min 540, manuella 540 har 100A generator medans min automat har 140A.
Är de värt, ger de någon väsentlig effektökning att montera lilla generatorn? Sj jobbet kan ni räkna bort, de tar 3min som bilen står nu smile

Kan väl poängteras att jag inte har någon speciell multimedia lr dylika i bilen.

Assumption is the mother of all fuck ups!
764 Inlägg
3 december 2009
#2
Det är ju bara att räkna.. delta I är 40 Ampere, P = UI (Effekten = spänningen * strömmen) ===> P = 12*40=480 [W] ===> effektökningen är 480 Watt vilket motsvarar 0,65 hk!

12 086 Inlägg
3 december 2009
Trådstartare
#3
Sen får man väl räkna med lite marginal.. säg 1 hk då smile
Haha, men seriöst är de så pass lite?

Assumption is the mother of all fuck ups!
764 Inlägg
3 december 2009
#4
JapMax skrev:
Sen får man väl räkna med lite marginal.. säg 1 hk då smile
Haha, men seriöst är de så pass lite?

Yes wink
Men om man tänker efter lite, en hk är 1360 Watt, det är en ganska seriös bas (som exempel). Generatorn på 100 Ampere utvecklar ungefär 1200 W. Tänk hur många glödlampor du kan driva på den effekten cool

EDIT: Jag är ganska full just nu, så du får ursäkta mitt svammel wink.. SKa ju inte till skolan imorn wink.. MEn formlerna stämmer, det är inget snack om saken...
Senast redigerat av axelj (3 december 2009)

smurfidunder
327 Inlägg
3 december 2009
#5
den laddar bara det som behövs. det är angiven maxström...

Mappar bilar med eftermarknadssprut billigt i bromsbänk

Forummoderator
10 576 Inlägg
3 december 2009
#6
dundersmurfen skrev:
den laddar bara det som behövs. det är angiven maxström...

Exakt. Ett bilbatteri laddar med de där 140Amperen precis efter den har startats och batteriet behöver mycket laddning, sedan sjunker laddströmmen. Så när du väl kommit ur garaget och ut på motorvägen så vinner du ingen efekt längre.

På samma sätt som att en bil med större spridare inte drar mer bränsle om man inte använder den extra kapaciteten.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

5 710 Inlägg
3 december 2009
#7
Men det blir en liten viktminskning oxo....det gillar vi wink

MVH Jonas
..............

-utan 940
1 728 Inlägg
3 december 2009
#8
När man kopplar ihop sig med en diesel-Merca från 1975 med trasiga glödstift i minusgrader och man hör turbon gå upp i varv, då vet man att generatorn laddar. smile

148 Inlägg
3 december 2009
#9
ju mer förbrukare, t.ex billjud, lampor osv du har igång under körning, ju mer effekt stjäl generatorn.

för er som kan el: hur mkt effekt kan man spara om man släcker halvljusena under en daglig landsvägstur?

Low´n´slow is da shit

93 Inlägg
3 december 2009
#10
swedahl skrev:
ju mer förbrukare, t.ex billjud, lampor osv du har igång under körning, ju mer effekt stjäl generatorn.

för er som kan el: hur mkt effekt kan man spara om man släcker halvljusena under en daglig landsvägstur?

Hur många watt är dina halvljus på? Där har du svaret nämligen, bortsett från att generatorn inte har en hundraprocentig verkningsgrad. I vilket fall så är det obetydligt lite.


148 Inlägg
3 december 2009
#11
oskar_j skrev:
swedahl skrev:
ju mer förbrukare, t.ex billjud, lampor osv du har igång under körning, ju mer effekt stjäl generatorn.

för er som kan el: hur mkt effekt kan man spara om man släcker halvljusena under en daglig landsvägstur?

Hur många watt är dina halvljus på? Där har du svaret nämligen, bortsett från att generatorn inte har en hundraprocentig verkningsgrad. I vilket fall så är det obetydligt lite.

oki...halvljusena är 2st på 55watt....för skojj skull kan vi la släcka 2st 100watt´s extraljus oxå då.
Vad kan skillnaden bli i effekt?

Low´n´slow is da shit

93 Inlägg
3 december 2009
#12
swedahl skrev:
oskar_j skrev:
swedahl skrev:
ju mer förbrukare, t.ex billjud, lampor osv du har igång under körning, ju mer effekt stjäl generatorn.

för er som kan el: hur mkt effekt kan man spara om man släcker halvljusena under en daglig landsvägstur?

Hur många watt är dina halvljus på? Där har du svaret nämligen, bortsett från att generatorn inte har en hundraprocentig verkningsgrad. I vilket fall så är det obetydligt lite.

oki...halvljusena är 2st på 55watt....för skojj skull kan vi la släcka 2st 100watt´s extraljus oxå då.
Vad kan skillnaden bli i effekt?

Har du lampor på 200w tända tas ju den effekten från motorn. Med en generator med 90% verkningsgrad tas då ca 222W från motorns vevaxel.

Så genom att släcka dessa lampor leverar motorn 222w= 0.222kw=0,3hk mer till växellådan än med lamporna tända.


148 Inlägg
3 december 2009
#13
oskar_j skrev:
swedahl skrev:
oskar_j skrev:

Hur många watt är dina halvljus på? Där har du svaret nämligen, bortsett från att generatorn inte har en hundraprocentig verkningsgrad. I vilket fall så är det obetydligt lite.

oki...halvljusena är 2st på 55watt....för skojj skull kan vi la släcka 2st 100watt´s extraljus oxå då.
Vad kan skillnaden bli i effekt?

Har du lampor på 200w tända tas ju den effekten från motorn. Med en generator med 90% verkningsgrad tas då ca 222W från motorns vevaxel.

Så genom att släcka dessa lampor leverar motorn 222w= 0.222kw=0,3hk mer till växellådan än med lamporna tända.

tackar så mkt, nu har jag enna förstått hur man räknar själv oxå:P

Low´n´slow is da shit

1 758 Inlägg
3 december 2009
#14
axelj skrev:
Det är ju bara att räkna.. delta I är 40 Ampere, P = UI (Effekten = spänningen * strömmen) ===> P = 12*40=480 [W] ===> effektökningen är 480 Watt vilket motsvarar 0,65 hk!

Om generatorn hade gett 12 Volt och haft en verkningsgrad på 100%, ja.

I verkligheten bör generatorn ge en spänning på 14,2-14,4 V. Verkningsgraden för den aktuella typen av generator ligger i regel omkring 50%.
Räknar vi med 14 Volt och 50% verkningsgrad hamnar vi alltså på cirka 5,4 Hk.
Senast redigerat av schnauz (3 december 2009)

Assumption is the mother of all fuck ups!
764 Inlägg
3 december 2009
#15
schnauz skrev:
axelj skrev:
Det är ju bara att räkna.. delta I är 40 Ampere, P = UI (Effekten = spänningen * strömmen) ===> P = 12*40=480 [W] ===> effektökningen är 480 Watt vilket motsvarar 0,65 hk!

Om generatorn hade gett 12 Volt och haft en verkningsgrad på 100%, ja.

I verkligheten bör generatorn ge en spänning på 14,2-14,4 V. Verkningsgraden för den aktuella typen av generator ligger i regel omkring 50%.
Räknar vi med 14 Volt och 50% verkningsgrad hamnar vi alltså på cirka 5,4 Hk.

Ja, det var idealt räknat för att ge en fingervisning, 50% verkningsgrad är betydligt mer felaktigt än 100%. Dessutom stämmer inte ditt exempel

n = Put/Pin. Om vi nu tar ditt exempel med:
n = 0,5 och
Put = 14,4*40 = 576 W ===>
===> Pin = 1152 W ~ 1,6 hk

Realistiskt är att räkna på en verkningsgrad på ungefär 80 % vilket ger en möjlig effektvinst på 720 W ~ 1hk

EDIT: fel av mig, verkningsgraden är inte alls så bra som 80% utan snarare runt 50% som du skrev! Blev osäker så fort jag skrev det och var tvungen att kolla upp det tongue
Senast redigerat av axelj (3 december 2009)

P o r s c h e
1 700 Inlägg
3 december 2009
#16
jonTe skrev:
Men det blir en liten viktminskning oxo....det gillar vi wink

Då finns de roligare saker att satsa på om man vill bli av med vikt lol


1 758 Inlägg
3 december 2009
#17
axelj skrev:
schnauz skrev:
axelj skrev:
Det är ju bara att räkna.. delta I är 40 Ampere, P = UI (Effekten = spänningen * strömmen) ===> P = 12*40=480 [W] ===> effektökningen är 480 Watt vilket motsvarar 0,65 hk!

Om generatorn hade gett 12 Volt och haft en verkningsgrad på 100%, ja.

I verkligheten bör generatorn ge en spänning på 14,2-14,4 V. Verkningsgraden för den aktuella typen av generator ligger i regel omkring 50%.
Räknar vi med 14 Volt och 50% verkningsgrad hamnar vi alltså på cirka 5,4 Hk.

Ja, det var idealt räknat för att ge en fingervisning, 50% verkningsgrad är betydligt mer felaktigt än 100%. Dessutom stämmer inte ditt exempel

n = Put/Pin. Om vi nu tar ditt exempel med:
n = 0,5 och
Put = 14,4*40 = 576 W ===>
===> Pin = 1152 W ~ 1,6 hk

Realistiskt är att räkna på en verkningsgrad på ungefär 80 % vilket ger en möjlig effektvinst på 720 W ~ 1hk

EDIT: fel av mig, verkningsgraden är inte alls så bra som 80% utan snarare runt 50% som du skrev! Blev osäker så fort jag skrev det och var tvungen att kolla upp det tongue

Missade att precisera att jag inte räknade på förändringen (+40A), utan totalen (140A).

12 086 Inlägg
4 december 2009
Trådstartare
#18
jonTe skrev:
Men det blir en liten viktminskning oxo....det gillar vi wink

Det är väl där + ev friktion tongue som jag är ute o funderar runt.

21 761 Inlägg
4 december 2009
#19
Man kan inte utgå ifrån effekten som generatorn ger ut och sedan "översätta" den till hur mycket effektförlust motorn får, det handlar ju om två olika saker. Exakt hur man kan beräkna vet jag inte, men det blir inte rätt att räkna utifrån en generators effekt. smile

16 197 Inlägg
4 december 2009
#20
Drönirettab skrev:
Man kan inte utgå ifrån effekten som generatorn ger ut och sedan "översätta" den till hur mycket effektförlust motorn får, det handlar ju om två olika saker. Exakt hur man kan beräkna vet jag inte, men det blir inte rätt att räkna utifrån en generators effekt. smile

sen om folk lär sig att köra bil å går å skiter innan som ska rejsa så att dom går ner 1 kkg så kvittar de va man har för generator..tongue

"Testar man inte så får man aldrig veta"


Sök