3470
Sök

Effektvinst med mindre generator?

Assumption is the mother of all fuck ups!
764 Inlägg
4 december 2009
#21
Drönirettab skrev:
Man kan inte utgå ifrån effekten som generatorn ger ut och sedan "översätta" den till hur mycket effektförlust motorn får, det handlar ju om två olika saker. Exakt hur man kan beräkna vet jag inte, men det blir inte rätt att räkna utifrån en generators effekt. smile

Det är inte sant. Effekt är effekt är effekt. Har du bara med verkningsgraden på generatorn så ligger du extremt nära sanningen!

4 001 Inlägg
4 december 2009
#22
axelj skrev:
Drönirettab skrev:
Man kan inte utgå ifrån effekten som generatorn ger ut och sedan "översätta" den till hur mycket effektförlust motorn får, det handlar ju om två olika saker. Exakt hur man kan beräkna vet jag inte, men det blir inte rätt att räkna utifrån en generators effekt. smile

Det är inte sant. Effekt är effekt är effekt. Har du bara med verkningsgraden på generatorn så ligger du extremt nära sanningen!

nej, du får inte med värmeförluster & lagerförluster och en del annat som spelar in.

men räknar man på generatorns märkström så får man en fingervisning iaf.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Assumption is the mother of all fuck ups!
764 Inlägg
4 december 2009
#23
kolvas skrev:
axelj skrev:
Drönirettab skrev:
Man kan inte utgå ifrån effekten som generatorn ger ut och sedan "översätta" den till hur mycket effektförlust motorn får, det handlar ju om två olika saker. Exakt hur man kan beräkna vet jag inte, men det blir inte rätt att räkna utifrån en generators effekt. smile

Det är inte sant. Effekt är effekt är effekt. Har du bara med verkningsgraden på generatorn så ligger du extremt nära sanningen!

nej, du får inte med värmeförluster & lagerförluster och en del annat som spelar in.

men räknar man på generatorns märkström så får man en fingervisning iaf.

Nehej, då kan väl du förklara för mig vad som menas med verkningsgrad?

4 001 Inlägg
4 december 2009
#24
axelj skrev:
kolvas skrev:
axelj skrev:

Det är inte sant. Effekt är effekt är effekt. Har du bara med verkningsgraden på generatorn så ligger du extremt nära sanningen!

nej, du får inte med värmeförluster & lagerförluster och en del annat som spelar in.

men räknar man på generatorns märkström så får man en fingervisning iaf.

Nehej, då kan väl du förklara för mig vad som menas med verkningsgrad?

tala om för mig var du kan utläsa verkningsgraden på en bilgenerator

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Assumption is the mother of all fuck ups!
764 Inlägg
4 december 2009
#25
kolvas skrev:
axelj skrev:
kolvas skrev:

nej, du får inte med värmeförluster & lagerförluster och en del annat som spelar in.

men räknar man på generatorns märkström så får man en fingervisning iaf.

Nehej, då kan väl du förklara för mig vad som menas med verkningsgrad?

tala om för mig var du kan utläsa verkningsgraden på en bilgenerator

Vad har det med saken att göra? En snabb sök på google ger en fingervisning på en verkningsgrad runt 50% för generatorer i bilar. Jag kan dessutom garantera dig att alla tillverkare har uppgifter om verkningsgraden (om de lämnar ut den är en annan femma).

Teknisk verkningsgrad definieras som (avgiven effekt)/(effekt in)

323 Inlägg
4 december 2009
#26
Läste inte hela tråden.

en mindre gen behöver arbeta mer än en stor och då utvecklar den även mer värme än en stor med andra ord så är är de ingen effekt vinst men även ingen effekt förlust heller.


1 758 Inlägg
4 december 2009
#27
Exakt: verkningsgrad är - per definition - kvoten mellan utvunnet och tillfört.
Tar med andra ord "automatiskt" hand om alla former av förluster - vad de än må vara.

Sen skrivs verkningsgraden sällan ut på elektronik, utan man nöjer sig med märkeffekt. Men som axelj säger så lär tillverkarna ha koll på siffrorna och begär du ett fullständigt datablad på den aktuella produkten så finns verkningsgraden troligen med där - eller så kan de upplysa om den.

Boschs senaste serie generatorer (lär snart komma på bilar (endast marinmotorer just nu (vad jag vet)) ska tydligen ligga kring 70% verkningsgrad. Detta är dock Boschs egna siffror och de är uppmätta under optimala testförhållanden (på motorer i bromsbänk). En "normal" bilgenerator ligger oftast runt 40-50%.

21 761 Inlägg
4 december 2009
#28
axelj skrev:
Det är inte sant. Effekt är effekt är effekt.

Det handlar om fysisk effekt (arbete per tid) och elektrisk effekt (ström x spänning), det är inte samma sak. smile

Sedan är det andra faktorer som måste tas med i beräkningarna, exempelvis friktion. Det är en viss skillnad mellan kilremsdrivning och multiremdrivning när det gäller friktion.

4 001 Inlägg
4 december 2009
#29
Drönirettab skrev:
axelj skrev:
Det är inte sant. Effekt är effekt är effekt.

Det handlar om fysisk effekt (arbete per tid) och elektrisk effekt (ström x spänning), det är inte samma sak. smile

Sedan är det andra faktorer som måste tas med i beräkningarna, exempelvis friktion. Det är en viss skillnad mellan kilremsdrivning och multiremdrivning när det gäller friktion.

+ utväxling osv. övervarva generatorn och den skapar en massa motstånd utan att producera mera ström

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

smurfidunder
327 Inlägg
4 december 2009
#30
När vi nu ändå är inne på generatorer... vad är det som gör att de har så låg verkningsgrad?

Inbillar mig att det är "självmagnetiseringen" av rotorn som snor. En växelströmmare måste ju hålla igång sin elektromagnet som snurrar i mitten (rotor??) Likströmmare har ju permanentmagneter så dom måste ju ha bättre verkningsgrad? Bara lite nyfiken smile

Mappar bilar med eftermarknadssprut billigt i bromsbänk

Assumption is the mother of all fuck ups!
764 Inlägg
4 december 2009
#31
Froborg skrev:
Läste inte hela tråden.

en mindre gen behöver arbeta mer än en stor och då utvecklar den även mer värme än en stor med andra ord så är är de ingen effekt vinst men även ingen effekt förlust heller.

Det där fattade jag ingenting om. Oavsett vilket så stämmer det inte. Sluta skriva om saker du inte kan ett skit om..

Drönirettab skrev:
Det handlar om fysisk effekt (arbete per tid) och elektrisk effekt (ström x spänning), det är inte samma sak. smile

Sedan är det andra faktorer som måste tas med i beräkningarna, exempelvis friktion. Det är en viss skillnad mellan kilremsdrivning och multiremdrivning när det gäller friktion.

Du menar alltså att det är skillnad på 1W och 1W? Effekt är effekt är effekt, oavsett om du räknar ut det som spänningen * strömmen, arbetet genom tiden eller integralen av trycket i avseende på volymen..

Friktion? All friktion som spelar någon roll då du räknar på effektändring vid byte av generator innefattas av verkningsgraden.

kolvas skrev:
+ utväxling osv. övervarva generatorn och den skapar en massa motstånd utan att producera mera ström

Utväxlingen har inget med saken att göra... Resten känns mer som tjaffs som egentligen är ganska irrelevant..

4 001 Inlägg
4 december 2009
#32
axelj skrev:
Froborg skrev:
Läste inte hela tråden.

en mindre gen behöver arbeta mer än en stor och då utvecklar den även mer värme än en stor med andra ord så är är de ingen effekt vinst men även ingen effekt förlust heller.

Det där fattade jag ingenting om. Oavsett vilket så stämmer det inte. Sluta skriva om saker du inte kan ett skit om..

Drönirettab skrev:
Det handlar om fysisk effekt (arbete per tid) och elektrisk effekt (ström x spänning), det är inte samma sak. smile

Sedan är det andra faktorer som måste tas med i beräkningarna, exempelvis friktion. Det är en viss skillnad mellan kilremsdrivning och multiremdrivning när det gäller friktion.

Du menar alltså att det är skillnad på 1W och 1W? Effekt är effekt är effekt, oavsett om du räknar ut det som spänningen * strömmen, arbetet genom tiden eller integralen av trycket i avseende på volymen..

Friktion? All friktion som spelar någon roll då du räknar på effektändring vid byte av generator innefattas av verkningsgraden.

kolvas skrev:
+ utväxling osv. övervarva generatorn och den skapar en massa motstånd utan att producera mera ström

Utväxlingen har inget med saken att göra... Resten känns mer som tjaffs som egentligen är ganska irrelevant..

hur ska du räkna ut verkningsgraden om du inte tar med olika varvtal? den verkningsgrad & märkström som tillverkaren av generatorn anger är ju vid ett konstant varvtal och vad säger att du har det varvtalet vid motorns maxeffekt?

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

21 761 Inlägg
4 december 2009
#33
axelj skrev:
Du menar alltså att det är skillnad på 1W och 1W? ..

Ja, i det här fallet är det skillnad. Därför kan man inte jämföra dem rakt av och beräkna effektförluster på det sätt som har gjorts i tråden. smile

Assumption is the mother of all fuck ups!
764 Inlägg
4 december 2009
#34
Drönirettab skrev:
axelj skrev:
Du menar alltså att det är skillnad på 1W och 1W? ..

Ja, i det här fallet är det skillnad. Därför kan man inte jämföra dem rakt av och beräkna effektförluster på det sätt som har gjorts i tråden. smile

Nej det är inte alls någon skillnad. Och jo, om man har verkningsgraden så kan man räkna så!


kolvas skrev:
hur ska du räkna ut verkningsgraden om du inte tar med olika varvtal? den verkningsgrad & märkström som tillverkaren av generatorn anger är ju vid ett konstant varvtal och vad säger att du har det varvtalet vid motorns maxeffekt?

Tror du på riktigt att tillverkarna inte känner verkningsgraden i hela intervallet där generatorn arbetar?

1 758 Inlägg
5 december 2009
#35
Drönirettab skrev:
Det handlar om fysisk effekt (arbete per tid) och elektrisk effekt (ström x spänning), det är inte samma sak. smile

Sedan är det andra faktorer som måste tas med i beräkningarna, exempelvis friktion. Det är en viss skillnad mellan kilremsdrivning och multiremdrivning när det gäller friktion.

Som redan påpekats: effekt är effekt! Om det är en ångmaskin, en elmotor eller en lastbilsdiesel är helt irrelevant - 1W är alltid 1W eftersom det är en standardiserad enhet.
En centimeter är en centimeter vare sig du mäter upp den med hjälp av skjutmått, tumstock, måttband eller en pinne som du gjort markeringar på.
Vad gäller friktionen och dess inverkan på verkningsgraden så är den ju redan "inbakad". Självklart är det skillnad på olika typer av drivning, men om det sitter en remskiva för kilremsdrivning på generatorn, så är det väl inte särskilt troligt att tillverkaren har gjort sina tester med t.ex. kedje- eller multiremsdrift?

21 761 Inlägg
5 december 2009
#36
Har fått lite mer klarhet om detta, man kan förstås räkna utifrån generatorns effekt och verkningsgrad. smile
Jag har fel och tar tillbaka mina påståenden.

Däremot kan tydligen en lite större generator i vissa fall stjäla mindre effekt från motorn än en mindre generator, beroende på att verkningsgraden varierar vid olika varvtal. Det har jag iaf fått info om.
Senast redigerat av Drönirettab (5 december 2009)

323 Inlägg
6 december 2009
#37
axelj skrev:
Froborg skrev:
Läste inte hela tråden.

en mindre gen behöver arbeta mer än en stor och då utvecklar den även mer värme än en stor med andra ord så är är de ingen effekt vinst men även ingen effekt förlust heller.

Det där fattade jag ingenting om. Oavsett vilket så stämmer det inte. Sluta skriva om saker du inte kan ett skit om..

De är därför du kanske inte vet något själv!!!!

Om man ska plocka ut 100A ur en generator och om generatorn är på 100A enligt märkningen så maxas den och utvecklas en massa värme samtidigt mot om man har en 200A generator så belastas den bara till 50% och då bildas inte lika mycke värme, I VERKLIGHETEN OCH INTE I TEORIN, kan jämn föras med en vanlig förbrännings motor om man belastar den hårt så behövs bättre kylning än en motor som går på halv fart.

Edit: som du själv skriver 1Kw är alltid 1Kw oavsätt om de är värme eller el eller hk, men så är de aldrig i verkligheten tyvärr.
Senast redigerat av Froborg (6 december 2009)


12 086 Inlägg
6 december 2009
Trådstartare
#38
Froborg skrev:
axelj skrev:
Froborg skrev:
Läste inte hela tråden.

en mindre gen behöver arbeta mer än en stor och då utvecklar den även mer värme än en stor med andra ord så är är de ingen effekt vinst men även ingen effekt förlust heller.

Det där fattade jag ingenting om. Oavsett vilket så stämmer det inte. Sluta skriva om saker du inte kan ett skit om..

De är därför du kanske inte vet något själv!!!!

Om man ska plocka ut 100A ur en generator och om generatorn är på 100A enligt märkningen så maxas den och utvecklas en massa värme samtidigt mot om man har en 200A generator så belastas den bara till 50% och då bildas inte lika mycke värme, I VERKLIGHETEN OCH INTE I TEORIN, kan jämn föras med en vanlig förbrännings motor om man belastar den hårt så behövs bättre kylning än en motor som går på halv fart.

Edit: som du själv skriver 1Kw är alltid 1Kw oavsätt om de är värme eller el eller hk, men så är de aldrig i verkligheten tyvärr.

Folk som skriver med massor utropstecken och stora bokstäver tar man tyvärr inte på allvar, tyder på bristande intelligens och nätvett. Jobba på det så kanske din mening blir mer betydelsefull.

323 Inlägg
6 december 2009
#39
JapMax skrev:
Froborg skrev:
axelj skrev:

Det där fattade jag ingenting om. Oavsett vilket så stämmer det inte. Sluta skriva om saker du inte kan ett skit om..

De är därför du kanske inte vet något själv!!!!

Om man ska plocka ut 100A ur en generator och om generatorn är på 100A enligt märkningen så maxas den och utvecklas en massa värme samtidigt mot om man har en 200A generator så belastas den bara till 50% och då bildas inte lika mycke värme, I VERKLIGHETEN OCH INTE I TEORIN, kan jämn föras med en vanlig förbrännings motor om man belastar den hårt så behövs bättre kylning än en motor som går på halv fart.

Edit: som du själv skriver 1Kw är alltid 1Kw oavsätt om de är värme eller el eller hk, men så är de aldrig i verkligheten tyvärr.

Folk som skriver med massor utropstecken och stora bokstäver tar man tyvärr inte på allvar, tyder på bristande intelligens och nätvett. Jobba på det så kanske din mening blir mer betydelsefull.

Bristande intelligens?

är inte de ett personligt på hopp? om man inte vet ett skit om personen i fråga. sitter på en hel kunskap hur de är i verkligheten, vet själv att praktiken och teorin inte går hand i hand.

1+1 är inte 2 utan kanske 1,5  om man har tur, när man håller på med fordon överlag. om du nu fattar som jag tydligen inte gör enligt er.


Assumption is the mother of all fuck ups!
764 Inlägg
6 december 2009
#40
Froborg skrev:
axelj skrev:
Froborg skrev:
Läste inte hela tråden.

en mindre gen behöver arbeta mer än en stor och då utvecklar den även mer värme än en stor med andra ord så är är de ingen effekt vinst men även ingen effekt förlust heller.

Det där fattade jag ingenting om. Oavsett vilket så stämmer det inte. Sluta skriva om saker du inte kan ett skit om..

De är därför du kanske inte vet något själv!!!!

Om man ska plocka ut 100A ur en generator och om generatorn är på 100A enligt märkningen så maxas den och utvecklas en massa värme samtidigt mot om man har en 200A generator så belastas den bara till 50% och då bildas inte lika mycke värme, I VERKLIGHETEN OCH INTE I TEORIN, kan jämn föras med en vanlig förbrännings motor om man belastar den hårt så behövs bättre kylning än en motor som går på halv fart.

Edit: som du själv skriver 1Kw är alltid 1Kw oavsätt om de är värme eller el eller hk, men så är de aldrig i verkligheten tyvärr.

Vad vi snackar om är maximal effektökning, dvs. vid de tillfällen då bilen är i behov av mycket ström. Men du menar alltså att en maxad 100A generator drar mer ström (och därmed effekt) än en maxad 160A generator?
1W ÄR alltid 1W, oavsett vart och hur du härleder effekten. Effekt definieras som arbete per tidsenhet, hur du kommer fram till det är irrelevant.
Dessutom blandar du enheter och storheter helt vilt :S. Värme är ett ämnes överföring av inre energi, och definieras med storheten effekt. Elektricitet i rent vetenskaplig mening är en ganska luddig term, avser du elektrisk laddning eller ström? hk däremot är en effektenhet!
En fråga bara. Vet du ens vad verkningsgrad är?

Froborg skrev:
Bristande intelligens?

är inte de ett personligt på hopp? om man inte vet ett skit om personen i fråga. sitter på en hel kunskap hur de är i verkligheten, vet själv att praktiken och teorin inte går hand i hand.

1+1 är inte 2 utan kanske 1,5  om man har tur, när man håller på med fordon överlag. om du nu fattar som jag tydligen inte gör enligt er.

Det är ett jävla tjat att teori och verklighet inte skulle gå ihop. Vad baserar du det på? Teori och verklighet går i allra högsta grad ihop. Ingenjörerna som designar generatorerna vet nästan exakt hur de kommer bete sig redan innan de byggt första prototypen. Samma sak kan översättas till förbränningsmotorer. Först designas de precis som man vill ha dom på pappret (effekt, bottenvrid, varvtal, bränsleförbrukning etc), sedan bygger man dom. Det blir inga överraskningar där!
Jag vill istället hävda att den som påstår att teori och praktik inte går ihop helt enkelt kan alldeles för lite teori!


Sök