Froborg skrev:
axelj skrev:
Froborg skrev:
Läste inte hela tråden.
en mindre gen behöver arbeta mer än en stor och då utvecklar den även mer värme än en stor med andra ord så är är de ingen effekt vinst men även ingen effekt förlust heller.
Det där fattade jag ingenting om. Oavsett vilket så stämmer det inte. Sluta skriva om saker du inte kan ett skit om..
De är därför du kanske inte vet något själv!!!!
Om man ska plocka ut 100A ur en generator och om generatorn är på 100A enligt märkningen så maxas den och utvecklas en massa värme samtidigt mot om man har en 200A generator så belastas den bara till 50% och då bildas inte lika mycke värme, I VERKLIGHETEN OCH INTE I TEORIN, kan jämn föras med en vanlig förbrännings motor om man belastar den hårt så behövs bättre kylning än en motor som går på halv fart.
Edit: som du själv skriver 1Kw är alltid 1Kw oavsätt om de är värme eller el eller hk, men så är de aldrig i verkligheten tyvärr.
Vad vi snackar om är maximal effektökning, dvs. vid de tillfällen då bilen är i behov av mycket ström. Men du menar alltså att en maxad 100A generator drar mer ström (och därmed effekt) än en maxad 160A generator?
1W ÄR alltid 1W, oavsett vart och hur du härleder effekten. Effekt definieras som arbete per tidsenhet, hur du kommer fram till det är irrelevant.
Dessutom blandar du enheter och storheter helt vilt :S. Värme är ett ämnes överföring av inre energi, och definieras med storheten effekt. Elektricitet i rent vetenskaplig mening är en ganska luddig term, avser du elektrisk laddning eller ström? hk däremot är en effektenhet!
En fråga bara. Vet du ens vad verkningsgrad är?
Froborg skrev:
Bristande intelligens?
är inte de ett personligt på hopp? om man inte vet ett skit om personen i fråga. sitter på en hel kunskap hur de är i verkligheten, vet själv att praktiken och teorin inte går hand i hand.
1+1 är inte 2 utan kanske 1,5 om man har tur, när man håller på med fordon överlag. om du nu fattar som jag tydligen inte gör enligt er.
Det är ett jävla tjat att teori och verklighet inte skulle gå ihop. Vad baserar du det på? Teori och verklighet går i allra högsta grad ihop. Ingenjörerna som designar generatorerna vet nästan exakt hur de kommer bete sig redan innan de byggt första prototypen. Samma sak kan översättas till förbränningsmotorer. Först designas de precis som man vill ha dom på pappret (effekt, bottenvrid, varvtal, bränsleförbrukning etc), sedan bygger man dom. Det blir inga överraskningar där!
Jag vill istället hävda att den som påstår att teori och praktik inte går ihop helt enkelt kan alldeles för lite teori!