3320
Sök

Råd inför första bilköpet

5 Inlägg
3 december 2009
Trådstartare
Halloj.
Nu är det så att det börjas nalkas inför mitt första egna bilköp av en privat person.

Ska vara och kika på en bil nu i helg, och om det nu skulle vara så att jag bestämmer mig för att slå till och köpa bilen, hur är det man ska gå tillväga? (vilka papper ska fyllas i, vilka papper ska man vara noga med att kika igenom, vilka papper ska man ha med sig hem osv.) samt vilket betalningssätt är smartast och smidigast när det gäller en summa på omkring 25-30k? samt är det möjligt att få med sig bilen hem samma dag isf?

181 Inlägg
3 december 2009
Det enda du ska fylla i är ju ägarbeviset, ev skriva någon form av kontrakt, annars ska du väl titta igenom servicepapper och sånt om det finns, annars inget generellt på det sättet...

25-30k hade jag  nog betalat kontant, allt under 30k brukar jag betala kontant, över det känns det lite fel att ha med sig i fickan tongue

Och självklart kan du ta hem bilen samma dag, du skriver i datum för överföring på ägarbevisen, skriver du datumet du var där på, är det din bil och bara att köra hem den.

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
3 december 2009
de och tänka på är ju att bilen är bes skatten är betalad
och att ni båda skickar på ägar bytes pappret tillsammans
och när du payat fyllt i lappen är bilen din så själv klart du ska ha med den direkt då

5 Inlägg
3 december 2009
Trådstartare
Måste verkligen tacka för snabba svar, detta är en helt underbar sida smile

Men hur är det med trafikförsäkringen?, jag läste någonstans när jag googlade lite att man måste kontakta ett försäkringsbolag och teckna en trafikförsäkring direkt efter köpet innan man ens får köra hem bilen?, stämmer detta?

borde finnes en guide för oss dummies om detta överallt pånätet tongue

KTH Ingenjör;)
391 Inlägg
3 december 2009
Blockets köpte kontrakt är en bra grund! Använde jag själv!
http://www.blocket.se/security/bil_ver1.pdf

Four rings to rule them all!

461 Inlägg
3 december 2009
hest skrev:
Det enda du ska fylla i är ju ägarbeviset, ev skriva någon form av kontrakt, annars ska du väl titta igenom servicepapper och sånt om det finns, annars inget generellt på det sättet...

25-30k hade jag  nog betalat kontant, allt under 30k brukar jag betala kontant, över det känns det lite fel att ha med sig i fickan tongue

Och självklart kan du ta hem bilen samma dag, du skriver i datum för överföring på ägarbevisen, skriver du datumet du var där på, är det din bil och bara att köra hem den.

Ska ev. köpa mig en bil i helgen för ca 22k... Kan man ta ut dem pengarna på en vanlig bankomat, eller måste man till banken för att få ut så mkt på samma gång?

BMW - Better Make Way

181 Inlägg
3 december 2009
von_blad skrev:
hest skrev:

Ska ev. köpa mig en bil i helgen för ca 22k... Kan man ta ut dem pengarna på en vanlig bankomat, eller måste man till banken för att få ut så mkt på samma gång?

Tror inte du kan få ut så mkt, beroende på bank tror jag det är mellan 8 och 15k om dagen.

4 586 Inlägg
3 december 2009
Sedan så när du köper bil ta gärna med dig i bästa fall en mekaniker eller en som kan bilar vid köpet. fyra ögon ser mer än två

20 Inlägg
3 december 2009
hest skrev:
von_blad skrev:
hest skrev:

Tror inte du kan få ut så mkt, beroende på bank tror jag det är mellan 8 och 15k om dagen.

När jag köpte bil sist sade min bank (SEB - Maestrokort) att jag maximalt kunde få ut 16'000 per tredagarsperiod ur en bankomat, samt att det var max 5'000 per uttag. Men det finns ingen tidgräns för hur ofta du får ta ut. Så du kan stoppa in och ut kortet i en bankomat tills du fått ut 16'000, sen måste du vänta 3 dagar.

MEN det är olika från bank till bank och olika mellan kontotyper och korttyper. Men de flesta banker har öppet dygnet runt på sin telefonsupport så det är bara att ringa och fråga
Senast redigerat av KarlZ (3 december 2009)

181 Inlägg
3 december 2009
KarlZ skrev:
hest skrev:
von_blad skrev:

När jag köpte bil sist sade min bank (SEB - Maestrokort) att jag maximalt kunde få ut 16'000 per tredagarsperiod ur en bankomat, samt att det var max 5'000 per uttag. Men det finns ingen tidgräns för hur ofta du får ta ut. Så du kan stoppa in och ut kortet i en bankomat tills du fått ut 16'000, sen måste du vänta 3 dagar.

MEN det är olika från bank till bank och olika mellan kontotyper och korttyper. Men de flesta banker har öppet dygnet runt på sin telefonsupport så det är bara att ringa och fråga

exakt, jag har länsförsäkringar, får ta ut 8000 inom en 24h period. men som sagt, bara att ringa och fråga.

Drifting Streetrace
225 Inlägg
4 december 2009
Allt beror på va de är för bil men kolla rost och tidigare besiktningspapper för ev " bra o veta tillägg"
ha gärna en ruta nervevad för ev missljud som kan uppstå när du provkör.
För all del kasta dig inte in i nått du inte själv känner dig säker!Desperatköp brukar ofta bli felköp.
Fråga om körkort för matcha me papprena så du vet att rätt person på rätt bil.
sunt förnuft gäller!

kör hårt och få hoppas lite bilder kan komma upp här på sidan!

Mvh
Pete
----------------------------------------
Drifting Streetrace Billjud

224 Inlägg
4 december 2009
Smidigast är ju om man har internetbank.
Då kan man ju göra överföringen av pengarna direkt till säljarens konto.

Så har jag gjort dom senaste 3gångerna.
Bara att släpa med sig laptopen, logga in och föra över pengarna.

/Micke

Ge fan i TexasBoB!

461 Inlägg
4 december 2009
Tack för alla svar! smile

BMW - Better Make Way

4 586 Inlägg
4 december 2009
Att köpa bil kontant är något man gjorde för fem år sedan. Nu tar man med sig internetbankdosan och betalar via den.
Senast redigerat av jocke_gronberg (4 december 2009)

461 Inlägg
4 december 2009
jocke_gronberg skrev:
Att köpa bil kontant är något man gjorde för fem år sedan. Nu tar man med sig internetbankdosan och betalar via den.

Håller med, men folk verkar inte gå med på det om man inte har samma bank så att man ser pengarna direkt efteråt. hmm

BMW - Better Make Way

\m/(><)\m/
742 Inlägg
4 december 2009
Viktigt är att kolla upp så bilen är betalt och inte är köpt på kredit med återtaganderätt. Det är du som åker på att betala om föregående ägare skiter i att betala. Har för mig att det står i regbeviset om den är köpt på kredit, annars så kan man ta ett fax från transportstyrelsen med fordonsuppgifter så står det med där

Keso är köttfärs gjord på mumintroll

2 982 Inlägg
4 december 2009
Köp INTE första bästa. vänta ut läget. det ÄR köparens marknad oavsett vad någon annan säger. sen om du träffar på någon envis säljare så är det inget som säger att han måste sälja till just dej eller att du måste köpa hans bil.

2 982 Inlägg
4 december 2009
von_blad skrev:
hest skrev:

du måste anmäla det till banken, alternativ om säljaren har samma bank så kan du föra över pengarna elektroniskt och det går över samma sekung(OBS" endast om ni har konto samma bank)

Sök