3276
Sök

SAAB 9000 CSE 2,3 16v coupe -95

12 Inlägg
4 december 2009
Trådstartare
#1
Hej!
Går direkt till mitt problem. Inte mycke information att ge då jag inte är någon direkt bilfixare själv!

Problemet lyder:
Tempmätaren har ett eget liv, Den fungerar hur bra som helst tills kylfläkten går igång. Då går nålen till tempmätaren ner till botten (kallt) och går upp igen när kylfläkten stannar. Så har den hållt på sen jag köpte bilen. Ägaren till bilen innan sa att den hade fungerat hur bra som helst tills någon vecka innan jag köpte den. Då hade tydligen nålen börjat hoppa upp o ner lite som han själv ville. Men nu när jag startade bilen och lät den gå så märkte jag att varje gång fläkten gick igång så sjönk nålen till kallt.
Undrar om någon här kunde ge mig något svar på hur detta lättast går att fixa!
Senast redigerat av mrerror (4 december 2009)


106 Inlägg
4 december 2009
#2
verkar som givaren är paj..


12 Inlägg
4 december 2009
Trådstartare
#3
Kan det vara givaren även fast mätaren fungerar när fläkten inte är igång?


106 Inlägg
4 december 2009
#4
jao d kan de vara..har du kollat termostaten så inte den e paj å bilen går varm så d är därför fläkten går på hela tin då??


167 Inlägg
4 december 2009
#5
Skumt... Kolla så du har en termostat i bilen överhuvudtaget..
Låter konstigt kanske.. men min 9000 höll också på så när jag hade köpt den och sen skulle en polare byta termostat på den. Men där var ingen termostat i den.. Så vi slängde in en ny och sen var allt frid och fröjd.


12 Inlägg
5 december 2009
Trådstartare
#6
Har nu bytt termostaten i bilen men fortfarnade samma problem? Kan det vara givaren eller finns det möjligtvis något annat bekymmer som kan göra så att detta problem uppstår?


167 Inlägg
5 december 2009
#7
Hmm.. då vet jag inte...Men du hade en termostat i iaf? haha för de hade inte jag...


3 Inlägg
5 december 2009
#8
Har samma problem på min Ford Fiesta 1982.
Tempmätaren går i top och man tror att bilen skall explodera, men inget händer.
Och bilen går inte dåligt som dom gånger när bilar kokat..
Sen släpper det plötsligt och den går ner till strax under normalt.
Har naturligtvis bytt givare och termostat osv.
Är övertygad om att det är nått elfel förmodligen själva mätaren på instrumentbrädan.
På samma ställe sitter bensinmätaren, den visar halv tank när det är tomt osv osv...

12 Inlägg
5 december 2009
Trådstartare
#9
Jo termostat fanns i. Inte testat om det var något fel på den. Men bilen går precis som den gjorde förut så tror inte det blev någon förändring i det hela. Så vet inte, det ända är väl att prata med en bilfirma och be dom kolla den elektriska biten, se om dom kan hitta något fel. För måste ju vara något som strular eftersom just när fläkten går igång så dör mätaren. När den är av så fungerar ju mätaren precis som den ska. För fläkten går konstant. Från att man startar bilen tills man stänger av + 1 min efter att bilen är avstängd. Så vet inte om det har nått att göra med att den konstant är på? Så att man kan lista ut att göra så att den bara går på när den ska istället för hela tiden. Någon som vet hur man kan kontrollera ifall det är någon säkring eller något som gör att denna går på konstant?



saababenni skrev:
Hmm.. då vet jag inte...Men du hade en termostat i iaf? haha för de hade inte jag...


Saab älskare!
4 597 Inlägg
5 december 2009
#10
säkringarna sitter ju ovanför handskfacket, kolla om någon gått. Kolla även säkringarna i motorrummet. Men innan du lämnar in bilen, testa och byt tempgivare!


12 Inlägg
6 december 2009
Trådstartare
#11
Med tanke på ett helt annat problem med min bil. Nu har det börjat ryka vit rök. Ganska så mycket när bilen är kall. Finns det någon annan möjlighet att det är något annat än topplockspackningen som kan vara ett problem att det ryker vitt? Har nyligen bytt ut hela kylarvetskan då jag fick en ispropp i bilen pga för lite glykol. Märkte inte det förrän det började koka i bilen eftersom mätaren inte fungerar som den ska. Så undrar som sagt om det finns någon annan möjlighet att det kan vara något annat fel än topplockspackning?


106 Inlägg
6 december 2009
#12
nae då är de med högsta sannolikhet toppackningen,dom brukar gå på 3 burk när dom är kalla då oxå,glöm inte provtrycka o plana toppen(om den är hel)innan du sätter tbx den,kan juh ha pajjat när den gått varm..



Sök