sirmiro skrev:blixtn skrev:sirmiro skrev:Jag gillar frågeställningen i denna tråd. Synd att så många ska komma med påhopp direkt.
Frågan är ju vem som äger rätten till filerna. En fotograf som säljer sitt minneskort med bilder på får ju acceptera att de är sålda och kan inte komma senare och gnälla över dem...
Och det är en ganska vanlig sak att folk tar "märkliga" bilder. Ofta på saker de sedan trycker radera på omgående och tänker att det är borta, men det är just de filerna som går att återskapa. Och om de då återskapas, är det då olagligt att den nya ägaren kontaktar den tidigare ägaren om det? (Lagligt - etik och moral finns inte längre.)
För bilderna som inte finns kan faktiskt existera, och det är just den delen som är det viktiga i denna tråd, vad som gäller med de bilderna. Inte att folk inte ska tjäna pengar eller tänka så. Finns massor av folk runt om Sverige (och världen) som går över lik för pengar...
JA! Det är olagligt!
Du sätter dig i en maktposition över en annan person och hotar (på ett subtilt sätt men det räknas ändå som utpressning). "Den som medelst olaga tvång förmår någon till handling eller underlåtenhet"
Om du kontaktar förra ägaren så har du inte gjort nått olagligt. Om du däremot begär betalning i nån form för att göra att bilderna försvinner så är det solklart fall av utpressning.
Sen när du säger att "Lagligt - etik och moral finns inte längre" så bör man ju fråga sig innan man "köper ut" dessa bilder:
Vad är det som säger att han inte både äter kakan och har den kvar?
Alltså, vad är det som säger att du inte har gjort kopior av dessa bilder redan?
Sen angående vem som äger rätten till bilderna så är det ju den tagit dessa bilder som är ägaren.
Likaväl som att du inte kan nalla vilka bilder som helst på nätet och säga att det är du som tagit dom.
Är det olagligt att erbjuda en person att köpa tillbaka produkten innan man lägger ut annonsen?
Samma sak med en bil?
Att man sedan hittat saker som gör att man anser att priset ska vara högre gör det fortfarande bara till ett erbjudande och det finns absolut inget köpkrav och jag ser inte var det skulle bli utpressning? Utpressning är om man sätter olika krav som att man lägger bilder på nätet eller liknande om personen inte köper det, men att erbjuda att personen får köpa tillbaka det och info om vad som finns på det kan jag inte se som utpressning.
Dessutom har den som köpt minnet full rätt att hämta upp all info som finns på minnet såvida inte köpekontraktet anger något annat och då får med andra ord alla filer som finns på minnet nyttjas till det den nya ägaren vill, förutsatt att det inte är kommersiellt om jag förstått lagarna om bilder rätt. Dvs jag får ta vilken bild jag vill och göra vad jag vill med bara det inte har något att göra med marknadsföring eller andra kommersiella syften. Eller har jag fattat fel?
Och innan ni skriver något om att det inte är lagligt att ta fram data som är raderad - vad har vi för lag som förbjuder det?
Jag tycker hela detta förfarande skulle vara hemskt, men baserat på det jag sett i rättsväsendet kan jag inte se hur detta skulle kunna leda till en fällande dom. Köper jag en dator av försvaret där allt finns har jag full rätt att läsa, men jag får inte sälja vidare. Måste vara samma sak med detta.
Nej, det är inte olagligt att låta någon köpa tillbaka ett minneskort. Du får ringa exakt vem som helst och erbjuda dom att köpa ett minneskor om du vill.
Om du däremot talar om för personen att det finns känsliga bilder som skulle kunna hamna i orätta händer så är det utpressning.
Att du hämtar upp bilderna på minneskortet ÄR STÖLD! Du äger inte bilder som nån annan tagit!
Av 1 kap. 1 § upphovsrättslagen framgår att upphovsrätten tillhör den som skapar ett verk, vilket även gäller om det är ett fotografi
Denna paragraf kan undgås ifall du jobbar åt typ en tidning eller liknande.
Samt, du får INTE publicera bilder på folk som inte givit dig sitt godkännande. Man får inte smyga runt och ta bilder på folk utan deras vetskap och sedan lägga ut dom på nätet.
Senast redigerat av blixtn (7 december 2009)
0
0
0
0