3282
Sök

Hjälp med mont/inställning av intern extra 1tr hårddisk till datorn.

3 182 Inlägg
13 december 2009
Trådstartare
fick en intern 1tr hårdisk när jag fyllde år monterade den men hittar den inte på datorn sladdarna är det inte fel på, vad är det för fel eller måste man göra nån inställning på datorn för att hitta den. den hårddisken som sitter i är på 160gb som är dellad på 2 vet ej värför det är så, jag ska ha kvar 160gb hårddisken och 1tr hårddisken. är inget datasnille så var snälla.

110 Inlägg
13 december 2009
Kan möjligt vara så att bios inte hittar den, tryck del (vanligaste) när datorn startar för att komma in i setup för bios och kolla om den finna med där.

Annars kan du testa med detta, I windows så högerklicka på "den här datorn" och välj "hantera" sen går du ner i listan till "lagring" och väljer "Diskhantering" och kolla om den ligger där.

Om den skulle ligga med där så väljer du disken och högerklickar och väljer formatera.

Lycka till

Gorg-o-holic...

3 182 Inlägg
13 december 2009
Trådstartare
oki tack hittade den när jag höger klickade och fick i gång den men när man försöker öppna i den här datorn så siger den, fhmm is not accessible.
the parameter is incorrect.

vad gör man då.

110 Inlägg
13 december 2009
formaterade du som fat32 eller ntfs?

om fat32 så formatera om som NTFS för då ska det funka.

Gorg-o-holic...

3 182 Inlägg
13 december 2009
Trådstartare
det står att den formaterar och ligger på 65% kommer det att funka när den är klar med det.

3 182 Inlägg
13 december 2009
Trådstartare
vet inte vad fat32 eller ntfs är för nåt du får förklara.

110 Inlägg
13 december 2009
ok.. ja men om den hållar på att formatera så ska det antagligen funka när det är klart.

Gorg-o-holic...

3 182 Inlägg
13 december 2009
Trådstartare
tackar för hjälpen det funkar fint.

skulle villa ha hjälp med en annan grej och det är hårddisken som satt i är delad på 2 jag vill få den att bli 1 igen hur gör jag då eller är det bättre att låta det va.

214 Inlägg
13 december 2009
En disk som är delad, kallas partitionerad, den har 2st partitioner i ditt fall, nu vet du det smile

Du ska kunna ändra partitioner i "diskhantering" också smile
Senast redigerat av Mr_dOhC (13 december 2009)

110 Inlägg
13 december 2009
men det som bör tilläggas är att om du tar bort partioneringen så måste du formatera den oxå och då försvinner antagligen systemet oxå..

Gorg-o-holic...

214 Inlägg
13 december 2009
Bra där...tänkte inte på att det var en systemdisk smile

Partitionsprogram finns, men jag kan inget specefikt om dom...

3 182 Inlägg
14 december 2009
Trådstartare
låter jobbigt så då får det vara i så fall.

Sök