Antar att det är bakom ett rödblock du ska ha M90in?
Jag tvivlar faktiskt på att det finns några färdiga svänghjul å köpa, men ett tips är ju att lämna iväg ett "pott"hjul på bearbetning till 240mm lammel (om inte minnet sviker, så är det den diametern till m90) Se till så du får tag på rätt svänghjul bara! Ska den sitta på en b230ft så ska du ju ha med 60-2
Annars går det ju alltid å använda dom plana svänghjulen också, men det kräver mer jobb om du ska ha 60-2 till dom! Kanske går att ta kransen från en automatare?
Finns många sätt å para ihop grejerna på, Men du får nog ta å tänka lite själv också när det kommer till specialprylar som detta
ett svänghjul och växellåda kan aldrig passa ihop. Verkar som folk blandar ihop detta.
svänghjulet ska passa på motorn med motorstyrningen, tryckplattan ska passa på svänghjulet, och lamellen ska passa växellådan samt ha rätt diameter till kopplingen
Alla sätt är jju bra (ibland tillochmed dom dåliga ) Och nu kom ju experterna fram ågav lite tips också.... Jag personligen skulle välja en så liten lamell som möjligt och sedan bearbeta det plana svänghjulet, p grund av den alla redan låga vikten om man jämför med dubbelmassehjulet!!!
(liten lamell påstås vara mer lättväxlat vid högre varvtal vid jämförelse med dom större varianterna!! Hurvida det stämmer har jag ingen aning om!)
(liten lamell påstås vara mer lättväxlat vid högre varvtal vid jämförelse med dom större varianterna!! Hurvida det stämmer har jag ingen aning om!)
Ja, det är enkel fysik, mindre lamell = mindre massa som måste bromsas av syncringarna vid varje växling.
men samtidigt spelar hävarmsprincipen in, mindre dia = mindre hävarm, alltså behövs det kraftigare tryckplatta för att klara samma vridmoment, och därmed blir kopplingspedalen trögare
var har du för block och vilket insprutningssystem?
Jag gissar på att det är hans 940 med B230fk och m90 med förstärkt 3a som frågan gäller? (LH 2.4)
Optimala svänghjulet att utgå ifrån borde vara "gamla" försänkta hjulet som sitter på 240/740/940 med lh2.4 (tändlägesgivare i överkant motorblock, om nån undrar)
Gör så här: Leta reda på en lamell som passar lådan (Ex LM-91031 på kg som är 228mm för m90) köp en tryckplatta (Ex KG trimning) som är avsedd för den dimension av lamell och försänkt svänghjul (Ex TP-793 klarar 440nm med standard organisk lamell) Lämna iväg svänghjulet på lättning och balansering hos en motorfirma, montera sen ihop det med NYA bultar (och loctite) Montera tillbaka lådan och se glad ut tills den rasar
(Har icke en aning om vilket urtrampningslager man ska använda, men det vet säkert nån här! Annars får du mäta dig fram till det själv)