3307
Sök

Bmw 330 vs Volvo T5

242 Inlägg
29 mars 2011
ProXem skrev:
Phed skrev:
gasolinbloood skrev:

hmm när jag var liten älskade jag volvo, jag övertalade till och med min pappa att köpa en volvo (han köpte en v70), detta ångrar jag dock.

Jag har haft ett flertal olika bilar. min farbror hade en 9-3 aero 08- som jag även kört många ggr.... jag menar att jag har kört en del bilar bla mycket saab och volvo.

Men en dag köpte jag en bmw 325:a 93a... denna hade jag alldrig bytt med en helt ny volvo eller saab... att vi bmw älskare älskar bmw, är inte för att... utan vi älskar bmw för det de är. jämför aldrig tex en volvo eller saab med bmw..... jämför en fiat med en volvo istället, det går att jämföra iallafall (lite ironi).... hade volvo varit bättre hade jag fortsuttit älska volvo.

Måste även tillägga att Rquired är en riktigt påläst och duktig person, sådana personer måste ett forum ha... han är bäst på forumet enligt mig. (detta är inte för att vi gillar bmw gemensamt, utan för de han har i ryggsäcken)

Jämför aldrig en volvo med en saab heller. Saab släpper premiumbilar, volvo är alltid en volvo, oavsett vad som står på bakluckan. Skräp.

Nu vet jag inte om jag ska skratta eller gråta...
Och Saab är alltid en Saab oavsett om det är en 900 eller en ny 9-5:a..

Skillnaden är att det inte finns någon volvo som man tänker "Sweet" när man sitter bakom ratten. Plastigt, snålt, trist och fult är det. Dem nya bilarna från volvo ser om möjligt ännu värre ut. Det finns en anledning till varför saab säljer fler 9-5 än volvo säljer s80 idag. Premium vs "premium"

Hobby Fotograf
650 Inlägg
29 mars 2011
Phed skrev:
ProXem skrev:
Phed skrev:

Jämför aldrig en volvo med en saab heller. Saab släpper premiumbilar, volvo är alltid en volvo, oavsett vad som står på bakluckan. Skräp.

Skillnaden är att det inte finns någon volvo som man tänker "Sweet" när man sitter bakom ratten. Plastigt, snålt, trist och fult är det. Dem nya bilarna från volvo ser om möjligt ännu värre ut. Det finns en anledning till varför saab säljer fler 9-5 än volvo säljer s80 idag. Premium vs "premium"

Sen ligger ju inte 9-5 och s80 inom samma genre. Mer 9-5 och v70 och då ändrades siffrorna ganska mycket? Måste ju finnas en anledning till att Volvo säljer mer än Saab kan ju inte bara vara otur? Plastig? skulle nog säga att en 9-5:a är betydligt mer plastig än v70. Och när man sitter bakom ratten på en Volvo kanske man inte säger sweet men det gör man inte på en Saab heller om man har kört t.ex BMW, audi m.m. Och jag måste ju få påstå att volvo v70/s60R är ju mycket roligare än många andra jämförbara Saabar.

3 354 Inlägg
29 mars 2011
Phed skrev:

Inte är det pga premium som 9-5 sålts mer än s80. tror mer att det är samma anledning att v70 säljs bra. det är en bruks/familje/svensson bil mot en bil för "executive" folk som jag associerar s80 med.
Skulle inte jämföra 9-5 och s80 inom försäljning.
Det är skillnader i målgrupp till och inte minst prisklass och olika slags "premium".
Väger lika mkt som att säga att det sålts fler VW typ 1 som audi A8 (grov parallell)
Senast redigerat av Seth (29 mars 2011)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

Allmänt envis
12 512 Inlägg
29 mars 2011
Phed skrev:
ProXem skrev:
Phed skrev:

Nu får du faktiskt ge dig, har du verkligen kört dessa bilar?

-Jag begriper inte hur man kan kalla Volvo S80 eller V70 för plastig eller beskriva dess inredning negativt och sedan referera till nya Saab 9-5 där inredningen har stora likheter med Opel Insignia (Som är en trevlig bil, men inte en premiumbil). Att inredningen på Saab 9-5ng inte håller måttet har till och med Saab med Viktor Muller i spetsen själva erkänt, därför kommer det inom kort en uppdaterad variant av 9-5.

-Volvo säljer många gånger fler bilar än Saab. Den låga försäljningen av Volvo S80 jämfört med Saab 9-5 i Sverige beror helt enkelt på Volvo V70.

-Saab saknar, jag vet att det kommer men fram tills idag, en stadsjeep. Volvo har rönt stor framgång med XC90 och XC60. SUV har de senaste 10åren varit det trendigaste segmentet, trend är en av de saker som definierar premium, och Saab har saknat en modell i detta segment.

-Jag kan inte hålla med om att en fullutrustad Saab 9-5og slår en dåtida Volvo, Saaben kändes billig, var med facit i hand inte driftsäker (T7 tex.) och hade till exempel en automatlåda som växlar fruktansvärt illa. Dessutom så saknades mycket elementär utrustning till 9-5, till exempel ett navigationssystem som kom först när modellen passerat bäst före datum. Jag håller V70 eller S80 som en bättre bil personligen åtminstone.

Hur menar du att Saab är mer premium än Volvo?
Senast redigerat av Rquired (29 mars 2011)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

242 Inlägg
29 mars 2011
ProXem skrev:
Phed skrev:
ProXem skrev:

Sen ligger ju inte 9-5 och s80 inom samma genre. Mer 9-5 och v70 och då ändrades siffrorna ganska mycket? Måste ju finnas en anledning till att Volvo säljer mer än Saab kan ju inte bara vara otur? Plastig? skulle nog säga att en 9-5:a är betydligt mer plastig än v70. Och när man sitter bakom ratten på en Volvo kanske man inte säger sweet men det gör man inte på en Saab heller om man har kört t.ex BMW, audi m.m. Och jag måste ju få påstå att volvo v70/s60R är ju mycket roligare än många andra jämförbara Saabar.

Du kan inte jämföra en sedan med en kombi? Jag syftar på ng9-5 sedan, vilket är jämförbar med volvos största sedan.

242 Inlägg
29 mars 2011
Haha. Ni är för jävla skoj:D

Hobby Fotograf
650 Inlägg
29 mars 2011
Phed skrev:
ProXem skrev:
Phed skrev:

Du kan inte jämföra en sedan med en kombi? Jag syftar på ng9-5 sedan, vilket är jämförbar med volvos största sedan.

Då måste ju s60 vara en värdigare motståndare än s80? Och varför jämför du men Volvos största sedan och inte med en jämlik bil som t.ex s60 är med 9-5?

Allmänt envis
12 512 Inlägg
29 mars 2011
Phed skrev:

Det är mycket möjligt, men hur förklarar du att den inredning i nya Saab 9-5 du påstår är premium har Saab själva erkänt inte håller måttet? smile

242 Inlägg
29 mars 2011
ProXem skrev:
Phed skrev:
ProXem skrev:

Då måste ju s60 vara en värdigare motståndare än s80? Och varför jämför du men Volvos största sedan och inte med en jämlik bil som t.ex s60 är med 9-5?

För att s60 är i klass med 9-3? Storlek och vikt. Men om vi nu ska jämföra s60 med 9-3 är det samma sak där. Det är lite synd att fler folk inte kommer över till "the dark side" och inser sitt misstag med att någonsin ha ägt en volvo.

Hobby Fotograf
650 Inlägg
29 mars 2011
Phed skrev:
ProXem skrev:
Phed skrev:

För att s60 är i klass med 9-3? Storlek och vikt. Men om vi nu ska jämföra s60 med 9-3 är det samma sak där. Det är lite synd att fler folk inte kommer över till "the dark side" och inser sitt misstag med att någonsin ha ägt en volvo.

Nu skojar du. v50/s40 är i storlek med 9-3. Och jag garanterar dig att det har sålts fler s60 än 9-5 sedan..

242 Inlägg
29 mars 2011
Rquired skrev:
Phed skrev:

Det är mycket möjligt, men hur förklarar du att den inredning i nya Saab 9-5 du påstår är premium har Saab själva erkänt inte håller måttet? smile

Alla nya modeller dras med diverse fabrikationsfel, det är ett faktum och gäller alla bilar. I revideringen blir det förmodligen bättre. Sen är bilen inte plastig i jämförelse, han tycker den är för plastik för den nya 9-5.

242 Inlägg
29 mars 2011
ProXem skrev:
Phed skrev:
ProXem skrev:

Nu skojar du. v50/s40 är i storlek med 9-3. Och jag garanterar dig att det har sålts fler s60 än 9-5 sedan..

Du driver va?

187 Inlägg
29 mars 2011
Phed skrev:

Hur blev detta en tråd som handlar om Saab? Om du vill prisa Saab kan du väl göra det i en annan tråd, eller bege dig till STCS.

Angående försäljningssiffror så ska kanske nämnas att Volvo för helåret 2010 sålde fler S80-bilar än vad Saab gjorde totalt.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
29 mars 2011
Phed skrev:
Rquired skrev:
Phed skrev:

Alla nya modeller dras med diverse fabrikationsfel, det är ett faktum och gäller alla bilar. I revideringen blir det förmodligen bättre. Sen är bilen inte plastig i jämförelse, han tycker den är för plastik för den nya 9-5.

1. Du påstod tidigare att 9-5 är en premiumbil i klass med Bmw 5-serie, nu är en för premiumbilar så viktig del som interiören "ett fabrikationsfel"?

2. Den gode Muller sade inte att den inte är god nog för 9-5, han sade att interiören inte höll måttet jämfört med konkurrenterna. Och inte ens du kan neka till att Volvo är en konkurrent till Saab?

242 Inlägg
29 mars 2011
ProXem skrev:
Phed skrev:
ProXem skrev:

Alla tester som genomförts på en 9-3ss har den ALLTID ställts mot s60, Dem är förfan nästintill identiska i storlek.

Hursomhelst var det underbart att trolla här.

671 Inlägg
29 mars 2011
Andromeda skrev:
endorfinslaven skrev:
KAN NÅGON AV ER BERÄTTA FÖR MIG VARFÖR INGEN GRUPP H BMW SYNS TILL INOM RALLY..

Varför dominerar Volvo gunghästar i skogen,,, ????? 

Lången försökte för ett par år sedan med en compact,,, men hur ser det ut idag !
Tidigare så var BMW karosserna så mjuka så de vek sig.
Men idag är de styvare så varför ser man dem inte på grus, snö o is......?????

Jag jämför rallyåka med svensk väg sådan väg som jag framför min 940 på till 99.99%...
Det går inte att jämföra svensk väg med banracing,, hoppas ni har kunskap att första resonemanget..
Annars så har ni inte kört bil aktivt eller så är ni helt rudis i huvudet...

Med detta resonemang är för mig en bil lämpad för bana ointressant att äga...

BMWmuppar SVARA PÅ FRÅGAN HUR MÅNGA RALLYBMWs finns i Sverige...

Jag skiter i BMW 6ans skönsång
Vad skitbilen förmedlar till föraren
Vad för status man tror sig få utav att äga bilen
Jag skiter i designen då jag inte tycker den är snygg...
Jag skiter i pubertala förevändningar till varför man ska ha en BMW som tex. ragga brudar i....
Jag vill bara veta vilka BMWs som skördar framgång i Svenska rallyskogar....

Klarar ni av att svara på dessa frågor utan att rabbla en massa skit....

BMW tycker antagligen att de säljer alldeles tillräckligt bra utan en rallysatsning. Rally är ju inget annat än ett sätt att exponera sina bilar. Rallybilarna i WRC i sig har ju inget mer än karossen gemensamt med de bilar som står ute i hallarna.

VOLVO HAR ALDRIG GJORT EN RALLYSATSNING
SLUTA SNACKA SKIT SVARA PÅ FRÅGAN VARFÖR BYGGER INGEN BMWför skogsåka.
Om BMW var så bra borde de utklassa VOLVO i skogen...

Ps
Till alla barn som aldrig kört bil på riktigt utan baserar sin kunskap på
Jeremy Clarkson o Tiff Nedells uttalanden så kan jag tipsa ni får inte fram svaret genom att gå igenom alla avsnitt.
Ni finner inte heller några svar i AUTO MOTOR SPORT/AUTOMOBIL
Svaren finns i verkliga livet....... om ni har ett eget förstås..

FRÅGAN ÅTERSTÅR
OM INGEN BMW SPÖAR VOLVO I SKOGEN HUR SKA DÅ EN BMW SPÖA EN VOLVO.
NÄR VÄGEN ÄR TJÄLSKADAD MED LÄNSMANNSRYGG OCH SPÅRBILDNING.
SÅ SOM VÄGARNA SER UT DÄR BMWÅKARNA INTE HÅLLER TILL.
M A O STORA DELAR AV SVERIGE LÅNGT FRÅN CAFEGATORNA......

KÖR ERA BMWs PÅ MOTORVÄG OCH RUNT STADSKÄRNORNA
MEN SNACKA INTE OM ATT DE HAR VÄGHÅLLNING FÖR SVENSKA SKITVÄGAR
Senast redigerat av endorfinslaven (29 mars 2011)

3 354 Inlägg
29 mars 2011
endorfinslaven skrev:
Andromeda skrev:
endorfinslaven skrev:
KAN NÅGON AV ER BERÄTTA FÖR MIG VARFÖR INGEN GRUPP H BMW SYNS TILL INOM RALLY..

Varför dominerar Volvo gunghästar i skogen,,, ????? 

Lången försökte för ett par år sedan med en compact,,, men hur ser det ut idag !
Tidigare så var BMW karosserna så mjuka så de vek sig.
Men idag är de styvare så varför ser man dem inte på grus, snö o is......?????

Jag jämför rallyåka med svensk väg sådan väg som jag framför min 940 på till 99.99%...
Det går inte att jämföra svensk väg med banracing,, hoppas ni har kunskap att första resonemanget..
Annars så har ni inte kört bil aktivt eller så är ni helt rudis i huvudet...

Med detta resonemang är för mig en bil lämpad för bana ointressant att äga...

BMWmuppar SVARA PÅ FRÅGAN HUR MÅNGA RALLYBMWs finns i Sverige...

Jag skiter i BMW 6ans skönsång
Vad skitbilen förmedlar till föraren
Vad för status man tror sig få utav att äga bilen
Jag skiter i designen då jag inte tycker den är snygg...
Jag skiter i pubertala förevändningar till varför man ska ha en BMW som tex. ragga brudar i....
Jag vill bara veta vilka BMWs som skördar framgång i Svenska rallyskogar....

Klarar ni av att svara på dessa frågor utan att rabbla en massa skit....

BMW tycker antagligen att de säljer alldeles tillräckligt bra utan en rallysatsning. Rally är ju inget annat än ett sätt att exponera sina bilar. Rallybilarna i WRC i sig har ju inget mer än karossen gemensamt med de bilar som står ute i hallarna.

mina 5 cent.
volvo är billiga att fixa till o tävla med samt vi är uppvuxna i detta land med dem sen man tävlade med amazoner, 140is och 240is så inte konstigt att man kanske håller sig till ett märke.

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

242 Inlägg
29 mars 2011
Seth skrev:
endorfinslaven skrev:
Andromeda skrev:

mina 5 cent.
volvo är billiga att fixa till o tävla med samt vi är uppvuxna i detta land med dem sen man tävlade med amazoner, 140is och 240is så inte konstigt att man kanske håller sig till ett märke.

Världens skarpaste argument. Amazon, 140, 240 är dem absolut förjävligaste bilmodeller som någonsin tillverkats.

3 354 Inlägg
29 mars 2011
Phed skrev:
Seth skrev:
endorfinslaven skrev:

mina 5 cent.

Världens skarpaste argument. Amazon, 140, 240 är dem absolut förjävligaste bilmodeller som någonsin tillverkats.

inga direkta supermaskiner vet jag.
Menade att sen våra far o morföräldrar tävlade/höll på med dessa så gick det ner till generationen efter att fortsätta med märket sen att de sålts lite mer än några dussin i sverige gör ju inte det sämre att kunna få fram billiga delar nya som gamla samt kunskap om att fixa till dem.
de säger ju att du bara behöver en stor mejsel, skiftnyckel o slägga för att meka med gamla volvomotorer så de är ju bra vid tävling att ha det så enkelt som möjligt bl.a
sen iaf med volvomodeller upp till bl.a 940 så har de bevisat sig vara, enkla, robusta och pålitliga.
inget man nödvändigtvis skryter om men det går inte att förneka.

Hobby Fotograf
650 Inlägg
29 mars 2011
Phed skrev:
Seth skrev:
endorfinslaven skrev:

mina 5 cent.

Utveckla gärna dina svar, och förjävliga bilar jämfört med vad/villka?
Senast redigerat av ProXem (29 mars 2011)

Sök