3173
Sök

Byta generator/AC/servo-rem Suzuki Grand Vitara - hur göra?

35 Inlägg
14 december 2009
Trådstartare
#1
Vitaran börjar närma sig 10 000 mil och den tjocka rem med slitsar och spår som går runt hela paketet med generaotr, AC-pump, servopump, mm behöver bytas. Tänkte göra det själv istället för att sponsra verkstaden med ett par tusenlappar. Men hur lossar jag på spänningen av remmen? Jag hittar inga ställen där jag kan lossa för att släppa belastningen.
Någon som har några tips?
Därtill sitter ju en liten kilrem som går till fläkten för kylaren men den behöver jag ju inte lossa såvida det inte är nödvändigt för att få loss den stora remmen.

By the way, någon som vet var man handlar en servicebok till Vitaran. Haynes verkar inte ha kommit ut med någon, kan man köpa direkt från Suzuki?

Modell: Bensin, 2.0, år 2005.

Trafikledare
563 Inlägg
14 december 2009
#2
Haynes har en bok med nr: 90010
Den "täcker": Suzuki Samurai, Sidekick, X-90 and Vitara, Geo/Chevrolet Tracker (86 - 01) (USA)

Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva!

35 Inlägg
14 december 2009
Trådstartare
#3
Melin skrev:
Haynes har en bok med nr: 90010
Den "täcker": Suzuki Samurai, Sidekick, X-90 and Vitara, Geo/Chevrolet Tracker (86 - 01) (USA)

Tack men jag tror tyvärr det är fel, då min är årsmodell 2005. Visserligen kan en del saker stämma överens men mycket är nog annorlunda.

...has left the building...
4 474 Inlägg
14 december 2009
#4
Noll koll på Vitara...Men rent generellt brukar det vara en fjäderbelastad "löprulle" som håller spänningen, man drar bara tillbaka den med rätt hylsa kränger loss remmen o dit med den nya, förutsatt att det finns nog med utrymme....

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

35 Inlägg
14 december 2009
Trådstartare
#5
dawwe skrev:
Noll koll på Vitara...Men rent generellt brukar det vara en fjäderbelastad "löprulle" som håller spänningen, man drar bara tillbaka den med rätt hylsa kränger loss remmen o dit med den nya, förutsatt att det finns nog med utrymme....

Ja, det är sannolikt så det skall gå till. Problemet är att jag inte hittar vart man skall sätta hylsan och släppa på spänningen. Det finns två löprullar har jag för mig, men de ser ut att sitta direkt in i motorblocket.

...has left the building...
4 474 Inlägg
15 december 2009
#6
Sitter nog plasttäcklock på löprullarnas mittre del...pilla bort så kommer du högst sannolikt hitta en sexkantsmutter...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

35 Inlägg
15 december 2009
Trådstartare
#7
dawwe skrev:
Sitter nog plasttäcklock på löprullarnas mittre del...pilla bort så kommer du högst sannolikt hitta en sexkantsmutter...

Plastlocken finns inte där. Antingen har de ramlat bort eller aldrig funnits. Men det spelar ingen roll, jag ser att sexkantsmuttern sitter där. Så du menar alltså att jag bara behöver lossa på denna och plocka bort löprullen?
Det innebär ju visserligen att remmen släpps men kan jag därefter få tillbaka den nya remmen och rullen på plats? Blir inte det för spänt?

...has left the building...
4 474 Inlägg
15 december 2009
#8
Du skall inte lossa sexkantsmuttern utan man använder den för att kunna "dra tillbaka" spännrullen...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

35 Inlägg
15 december 2009
Trådstartare
#9
Ok, har jag förstått det rätt om jag alltså skall använda den för att hjälpa till att kränga över remmen?
Gör jag på samma sätt för att få av den gamla remmen eller?
Måste nog gå ut och prova på bilen tror jag.

...has left the building...
4 474 Inlägg
15 december 2009
#10
Trixet är att när du sätter hylsan på rätt sexkantsmutter o drar åt rätt håll så bör rullen "lätta" från remmen, dvs spänningen försvinner...Gäller att hålla emot med ena handen samtidigt som man kränger av remmen med den andra

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

35 Inlägg
18 december 2009
Trådstartare
#11
Ahh lysande, tack för det. Har nu bytt remmen och det var ju naturligtvis genialt när man visste det. Låter som om jag aldrig skruvat i motorer förut vilket jag gjort en hel del men hade helt enkelt aldrig bytt denna typ av rem.

...has left the building...
4 474 Inlägg
18 december 2009
#12
Gott att du greja det!

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure


Sök