Har du kollat vakum membranet på fördelaren så den är hel?
Börja med att ta loss fördelarlocket, sen tar du loss vakumslangen på förgasaren.
Sug i slangen, plattan som brytaren sitter på ska då röra sig.
Om det inte gör det får du ingen förtändning när du gasar.
Som AnderL skrev kolla hur mycket spel du har sidledes på fördelaraxel, får egentligen inte finnas något spel alls där.
Har du spel sidledes ändrar sig brytaravståndet hela tiden.
Sen det med tändstiften, du har väl inte stoppat i equyem el beru i motorn?
Dom gamla volvomotorerna trivs inget vidare med dom, bosch el champion vill dom ha.
När det kommer till tändkablar ska det helst vara gamla hederliga kopparkablar, nya med kol har för högt motstånd.
= fel stift kombinerat med tändkablar med kol, ger dålig gnista på stiften.
Tändinställning på dom gamla motorerna funkar inte alltid med tändinställningslampa.
Lossa på skruven som håller fördelaren, starta motorn.
Vrid sakta moturs tills du hör att motorn går lättare.
Vrid sen sakta medurs tills du hör att motorn sänker tomgångsvarvtalet en aning.
Har du gjort detta ligger tändningen hyfsat rätt.
Får du puffar i förgasaren efteråt har du vridit för långt medurs, vrid tillbaka en aning.
Ta en flaska startgas spraya runt förgasare/slangar/insug med motorn på tomgång.
Ändrar sig varvtalet någonstans har du för modligen ett läckage som kan störa.
Hjälper inget annat så prova en annan tändspole.
Har varit med om att spolen delvis bränt när man lämnat tändningen på en stund.(motorn avslagen)
Hoppas något av detta hjälper.
Jo en sista sak kan ev vara bakelitdrevet (sitter innanför locket i framkant på motorn) som kan spöka, har även råkat ut för det.
Om det är väldigt slitet så stämmer inte tändningen hl.