Hej allihopa.
Efter mycket frågor om mitt nya projekt /moddning av min förra så lägger jag nu äntligen upp en projekttråd och hoppas den uppskattas.
Bygget på nya karossen började i mitten av Oktober 2009.
Jag har byggt min förra s13 mellan 2006-2009 och detta blev ju resultatet.
Jag blev klar med bilen och var ganska nöjd med resultatet i 2 månader sen for tankarna iväg och landade i nya banor.
Kännde att s15 front på s13 inte riktigt gör sig p.g.a den " old school" rumpan som bilen har.
Och att göra om karossen för en 3 gång känndes inte lockande.
Dock var jag helt tillfredsställd med hela chassit som det ligger mycket kärlek i och självklart motorn.
Vad gör man då?
Först och främst så plockar man ner sin bil i småbitar och sparar alla gobitar.
Jag sparade:
*Hela motor och drivlina.*
Toppen är planad, mirafräsning av ventilsäten och nya ventiltätningar .
Blocket är planat och honat. Vev, koppling, svänghjul och remhjul är balanserat.
Allt jobb med topp och block är gjort av J&B engine.
Gt3071R intern wg
600x300x76 intercoler
3" tryckrör i rostfritt´
Setrab 19-raders oljekyl med termoblock
444cc spridare
z32lmm
Steg 3 mappat efter min spec
Aem brebandslambda
Apexi catback
Apexi frontpipe
Alu kylare 52mm inkl silicon kylslangar
Spal racefläkt
Apex ställbara termostat.
Alla packningar bytta i hela motorn.
Apexi airintake kit
Act clutchkit ( 780nm )
Cp kolvar 83mm
Acl cotade vevlager
Acl cotade ramlager
Ny vattenpump
Ny oljepump
Cometic 1,2mm packning
Arp topplocksbultar
Tbc aluremhjul i blått
Stenparnerstakar med arp.bultar
<B>Motor bromsad på 350.1Hk.</B>
*Bakvagn & Framvagn*
#Whiteline krängningshämmare fram och bak, ställbara.
#Ställbara stag i cromolly i hela bakvagnen med uniballs, rear camber arms,
rear toe arms, rear traction arms.
#Ställbara bärarmar bak från Driftworks
#Fjäderbensstag bak äkta kolfiber
#Fjäderbensstag fram i alu
#APEX COILOVERS GEN2 8/6kg
#Alubussningar i bakvagnen ( VÄLDIGT HÅRT )
#Polyrithan bussningar / uniballs i HELA bilen, finns inga orginal bussningar kvar.
#Z32 bromsar.
#4-kolvs ok fram
#2-kolvs
#Skylineskivor 30mm tjocka skivor fram och 22mm bak, självklart slitsade och borrade.
#Goodridge stålomspunna bromsslangar runt om.
#5-bultsnav från japan. 5x114,3
Baklucka
Sidokjolar ( som såldes )
Större del av inredningen.
Sen vart de bara ett tomt skal.
Sålde iväg kaross till samma person som köpte mitt s13.5 kitt 1 månad innan.
Detta är en bild under rensningen av bilen.
Och sen då?
Jo man skaffar sig en tyskimporterad (2002) 92-ans s13 kaross med bara orginal underredsmasse-behandling och tar självfallet bort de och målar underredet på den absolut finaste s13 kaross jag skådat.
Finns inte en tillstymelse till rost någonstanns.
Det kan vi nog tacka de takluckelösa taket för.
Blev lite rostfärgat vid 2 dagars plåtren yta vid tröskeln men de räknar ja ej in i s13 rost kategori
Blev faktiskt lite nöjd med resultatet.
Lämnade dock kvar den genomskinliga orginal pvc plasten i hjulhusen och innanför trösklar då den var i perfekt skick.
Annars blir de inte mycket kvar av underredet vid all sönderkörning komma skall 2010.
Då ger vi oss på den stackars insidan av karossen också då?
Mmmmm kablar älskar jag ( eller? )
Sådär detta tog 10min. Eller ?
Och rutor sular vi ut också för en mer seriös lackering utan massa skarvar.
Som ni ser så är baksätestödet bortkapat också.
Sen är det lika bra att ge sig på chassit så den kan rulla på golvet när ja leker runt.
Lika bra att ta alla bultar och skruvar till hela bilen och elförzinka i gult va?
Blir mysigare att skruva såhär.
Tog även med en låda plåtskräp också som ja ej tog bild på.
Sen målar vi upp bakvagnen för iår och skruvar ihop den ( detta innan skruvarna var behandlade )
Och upp med den.
Och sen så ramlade framvagnen fram.
Likabra att ta bromsarna också eller hur? ( inte färdigmålade än )
Nej nu var de färdiglekt och dags för lite saker till karossen.
Beställde mig ett Origin-lab widebodykit.
Frontspoiler
Sidokjolar
Bakspoiler
50mm bakskärmar
30mm framskärmar.
Och NEJ jag tänker ej plasta / spackla in bakskärmarna.
Känns väldigt dumt när ja säkert kommer spräcka någon i sommar med min vanliga tur.
Tänker ej slipa / spackla sönder hela bodykittet.
Sitter det så sitter det springor eller ej.
Tyck vad ni vill. Bilen ska användas till 110%.
Sen var de bara att börja med de roliga.
Såhär vart de när man provmonterade sidokjolar och lite sånt.
SJUK passform på sidokjolarna . ( tills man smacka på bakskärmarna men det är en annan sak )
Sen var det dags att ge sig på bakskärmarna.
Aldrig gjort ett sådant jobb tidigare och var själv när jag gjorde detta.
Kikade och läste runt lite sedan var det bara att sätta igång.
Började med att skruva dit bakskärmen där jag ville ha den och tog en sprayburk för att markera kanterna ( tyckte att jag var riktigt fyndig där ett tag )
Sedan maskera så mycket plåt som jag ville ha kvar efter kapningen.
Sedan åkte gamle trotjänaren kapen fram och vips så rök bakskärmarna.
Innerskärmen höjdes 8cm och ny kant svetsades dit.
Är inte erfaren på att svetsa så klaga på
Lite tillkapning av formen på skärmen.
Och lite primer och lite kaross klet på det
Sen schablam så satt den där popnitad och dann.
Blev ganska impad av mig själv ( Konstigt att det är bara en själv som är nöjd över sig själv hehe )
Sen kollade ja passformen på framskärmarna.
Helt ok för att ej vara slipade av mig än.
Känns mig rätt nöjd med utseendet på kittet.
Köpte mig en Seibon kolfiberhuv också.
Provmonterade utan huvgångjärn för lite helhetsintryck och motivationshöjare.
Dock en smula dammig
Rätt ok passform utan att vara skruvade än.
Bakspoiler uppfäst och klar.
Sidokjolarna kommer popnitas i dörrgångarna och fram och bakre hjulhus men vill INTE limma sidorna och därför åkte dessa på.
Ja det är såhär långt jag har hunnit sen mitten av oktober iår med karossen och chassit.
Här kommer lite bilder på motorn i sitt utförande.
Och köpte mig ett finfint topmount grenrör med uttag för extern Wg
Sen kan man ju inte åka med samma fälgar 2 sesånger i rad förstår ni väll?
Har ju förmågan att köpa nytt då och då i hjulväg.
Och till dig här på garaget som själv ej har bil (brukar ju vara så hos folk som klankar på andra ) men gillar att klaga på alla som kör med Rota fälgar får gärna komma och klaga i min tråd också
Lägger inte 30-40000:- för äkta Volk / Rays fäglar hur gärna jag än vill ha det.
Är väldigt nöjd med dessa.
Alla vet väll att fälgar under 9" i bredd är fjolligt oavsett storlek?
Så valet blev Rotas nya tillskott GRID i BLACK CHROME.
I måtten <B>18x10"</B> i ET12.
Sjukt snygga tycker jag själv. Och det är väll jag som ska åka med dom ?
Det borde vara straffbart att äga en S13 utan att köra med dessa prylar.
Ni vet vad jag talar om?
Ja självklart KOUKI TAILLIGHTS.
Klart man köper sånna också.
Och nu har jag ej kommit längre med bilen.
Räknar med lackering i Januari.
Ska lackas i samma färg i motorutrymme, utsida och innuti bilen.
Färg avslöjas när den är lackad.
Hoppas någon uppskattar detta skrivande´.
Tack för mig sålänge.
Efter mycket frågor om mitt nya projekt /moddning av min förra så lägger jag nu äntligen upp en projekttråd och hoppas den uppskattas.
Bygget på nya karossen började i mitten av Oktober 2009.
Jag har byggt min förra s13 mellan 2006-2009 och detta blev ju resultatet.
Jag blev klar med bilen och var ganska nöjd med resultatet i 2 månader sen for tankarna iväg och landade i nya banor.
Kännde att s15 front på s13 inte riktigt gör sig p.g.a den " old school" rumpan som bilen har.
Och att göra om karossen för en 3 gång känndes inte lockande.
Dock var jag helt tillfredsställd med hela chassit som det ligger mycket kärlek i och självklart motorn.
Vad gör man då?
Först och främst så plockar man ner sin bil i småbitar och sparar alla gobitar.
Jag sparade:
*Hela motor och drivlina.*
Toppen är planad, mirafräsning av ventilsäten och nya ventiltätningar .
Blocket är planat och honat. Vev, koppling, svänghjul och remhjul är balanserat.
Allt jobb med topp och block är gjort av J&B engine.
Gt3071R intern wg
600x300x76 intercoler
3" tryckrör i rostfritt´
Setrab 19-raders oljekyl med termoblock
444cc spridare
z32lmm
Steg 3 mappat efter min spec
Aem brebandslambda
Apexi catback
Apexi frontpipe
Alu kylare 52mm inkl silicon kylslangar
Spal racefläkt
Apex ställbara termostat.
Alla packningar bytta i hela motorn.
Apexi airintake kit
Act clutchkit ( 780nm )
Cp kolvar 83mm
Acl cotade vevlager
Acl cotade ramlager
Ny vattenpump
Ny oljepump
Cometic 1,2mm packning
Arp topplocksbultar
Tbc aluremhjul i blått
Stenparnerstakar med arp.bultar
<B>Motor bromsad på 350.1Hk.</B>
*Bakvagn & Framvagn*
#Whiteline krängningshämmare fram och bak, ställbara.
#Ställbara stag i cromolly i hela bakvagnen med uniballs, rear camber arms,
rear toe arms, rear traction arms.
#Ställbara bärarmar bak från Driftworks
#Fjäderbensstag bak äkta kolfiber
#Fjäderbensstag fram i alu
#APEX COILOVERS GEN2 8/6kg
#Alubussningar i bakvagnen ( VÄLDIGT HÅRT )
#Polyrithan bussningar / uniballs i HELA bilen, finns inga orginal bussningar kvar.
#Z32 bromsar.
#4-kolvs ok fram
#2-kolvs
#Skylineskivor 30mm tjocka skivor fram och 22mm bak, självklart slitsade och borrade.
#Goodridge stålomspunna bromsslangar runt om.
#5-bultsnav från japan. 5x114,3
Baklucka
Sidokjolar ( som såldes )
Större del av inredningen.
Sen vart de bara ett tomt skal.
Sålde iväg kaross till samma person som köpte mitt s13.5 kitt 1 månad innan.
Detta är en bild under rensningen av bilen.
Och sen då?
Jo man skaffar sig en tyskimporterad (2002) 92-ans s13 kaross med bara orginal underredsmasse-behandling och tar självfallet bort de och målar underredet på den absolut finaste s13 kaross jag skådat.
Finns inte en tillstymelse till rost någonstanns.
Det kan vi nog tacka de takluckelösa taket för.
Blev lite rostfärgat vid 2 dagars plåtren yta vid tröskeln men de räknar ja ej in i s13 rost kategori
Blev faktiskt lite nöjd med resultatet.
Lämnade dock kvar den genomskinliga orginal pvc plasten i hjulhusen och innanför trösklar då den var i perfekt skick.
Annars blir de inte mycket kvar av underredet vid all sönderkörning komma skall 2010.
Då ger vi oss på den stackars insidan av karossen också då?
Mmmmm kablar älskar jag ( eller? )
Sådär detta tog 10min. Eller ?
Och rutor sular vi ut också för en mer seriös lackering utan massa skarvar.
Som ni ser så är baksätestödet bortkapat också.
Sen är det lika bra att ge sig på chassit så den kan rulla på golvet när ja leker runt.
Lika bra att ta alla bultar och skruvar till hela bilen och elförzinka i gult va?
Blir mysigare att skruva såhär.
Tog även med en låda plåtskräp också som ja ej tog bild på.
Sen målar vi upp bakvagnen för iår och skruvar ihop den ( detta innan skruvarna var behandlade )
Och upp med den.
Och sen så ramlade framvagnen fram.
Likabra att ta bromsarna också eller hur? ( inte färdigmålade än )
Nej nu var de färdiglekt och dags för lite saker till karossen.
Beställde mig ett Origin-lab widebodykit.
Frontspoiler
Sidokjolar
Bakspoiler
50mm bakskärmar
30mm framskärmar.
Och NEJ jag tänker ej plasta / spackla in bakskärmarna.
Känns väldigt dumt när ja säkert kommer spräcka någon i sommar med min vanliga tur.
Tänker ej slipa / spackla sönder hela bodykittet.
Sitter det så sitter det springor eller ej.
Tyck vad ni vill. Bilen ska användas till 110%.
Sen var de bara att börja med de roliga.
Såhär vart de när man provmonterade sidokjolar och lite sånt.
SJUK passform på sidokjolarna . ( tills man smacka på bakskärmarna men det är en annan sak )
Sen var det dags att ge sig på bakskärmarna.
Aldrig gjort ett sådant jobb tidigare och var själv när jag gjorde detta.
Kikade och läste runt lite sedan var det bara att sätta igång.
Började med att skruva dit bakskärmen där jag ville ha den och tog en sprayburk för att markera kanterna ( tyckte att jag var riktigt fyndig där ett tag )
Sedan maskera så mycket plåt som jag ville ha kvar efter kapningen.
Sedan åkte gamle trotjänaren kapen fram och vips så rök bakskärmarna.
Innerskärmen höjdes 8cm och ny kant svetsades dit.
Är inte erfaren på att svetsa så klaga på
Lite tillkapning av formen på skärmen.
Och lite primer och lite kaross klet på det
Sen schablam så satt den där popnitad och dann.
Blev ganska impad av mig själv ( Konstigt att det är bara en själv som är nöjd över sig själv hehe )
Sen kollade ja passformen på framskärmarna.
Helt ok för att ej vara slipade av mig än.
Känns mig rätt nöjd med utseendet på kittet.
Köpte mig en Seibon kolfiberhuv också.
Provmonterade utan huvgångjärn för lite helhetsintryck och motivationshöjare.
Dock en smula dammig
Rätt ok passform utan att vara skruvade än.
Bakspoiler uppfäst och klar.
Sidokjolarna kommer popnitas i dörrgångarna och fram och bakre hjulhus men vill INTE limma sidorna och därför åkte dessa på.
Ja det är såhär långt jag har hunnit sen mitten av oktober iår med karossen och chassit.
Här kommer lite bilder på motorn i sitt utförande.
Och köpte mig ett finfint topmount grenrör med uttag för extern Wg
Sen kan man ju inte åka med samma fälgar 2 sesånger i rad förstår ni väll?
Har ju förmågan att köpa nytt då och då i hjulväg.
Och till dig här på garaget som själv ej har bil (brukar ju vara så hos folk som klankar på andra ) men gillar att klaga på alla som kör med Rota fälgar får gärna komma och klaga i min tråd också
Lägger inte 30-40000:- för äkta Volk / Rays fäglar hur gärna jag än vill ha det.
Är väldigt nöjd med dessa.
Alla vet väll att fälgar under 9" i bredd är fjolligt oavsett storlek?
Så valet blev Rotas nya tillskott GRID i BLACK CHROME.
I måtten <B>18x10"</B> i ET12.
Sjukt snygga tycker jag själv. Och det är väll jag som ska åka med dom ?
Det borde vara straffbart att äga en S13 utan att köra med dessa prylar.
Ni vet vad jag talar om?
Ja självklart KOUKI TAILLIGHTS.
Klart man köper sånna också.
Och nu har jag ej kommit längre med bilen.
Räknar med lackering i Januari.
Ska lackas i samma färg i motorutrymme, utsida och innuti bilen.
Färg avslöjas när den är lackad.
Hoppas någon uppskattar detta skrivande´.
Tack för mig sålänge.
Senast redigerat av Innocent_123 (29 juli 2010)
0
0
0
0