Märke & modell: Volvo 244 88B
Årsmodell: 1988 12 23
Historia om bilen:
Jag är 3dje ägaren. Har gått 12600 gubbkörda mil. Stått i 6 år innan jag köpte den
Tyvärr har den ALDRIG stått i garage. Så 22år ståendes ute har satt sina spår...
Framtidsplaner:
Motor/Drivlina (Mål på 300 driftsäkra hk)
Renoverad b230ft med h-profil stakar.
Regga med motorn efter det blir de eftermarknadsprut eller försöka komma så långt det går med LH 2.4
940 stora kyl och IC
3" avgas med en stoor dämpare
M90 låda
1031 med 1041 diff till att börja med
grova m45 kardanen bak och original fram fast med spacer
Med mera
Chassi/Kaross (styvt och genomtänkt så det blir bättre än original)
Nya bussningar, lager osv ÖVERALLT
Förstärka karossen
Coilovers med ombyggd framvagn för att inte få så kallad "bump steer"
Gula Koni
Ställbara fjädrar bak och SAAB sportdämpare
Ställbara Momentstag och panhardstag. (Bra om pinjonglutningen blir rätt)
Originalbromsar till att börja med. ALLT NYTT
Rostlaga de lilla som finns
Nya länkarmar och bärarmar som ska boxas
Allt ska få ny lack eller gulförzinkning. Underedet blir nog vitt eller rött
Med mera
Interiör (Så mycket original som möjligt)
Svart inredning
Skinnbaksäte
Bmw sportskinn fram
Dörrsidor i skinn
Svart innertak (som turbon hade original)
Svarta solskydd
Extramätare
Skinndamask till spaken (m90)
Momo Sportratt. En R-sport står högst på önskelistan dock
Med mera
ExteriörRöd volvo 183 tror jag den heter
Glt lister (svarta)
Borttagna lister på dropplisterna
92-93 dörrhandtag (Målar de jag har om jag ej hittar original)
Röktonade blinkers runt om
Svartmålad insats på framljusen
Bakljus med helvit övre rad
Rutgrill från Flathooden
Snowcaps
GLT eller Gr-A vinge
Vitlackade Polaris
Med mera
OBS! Det spårade ur lite så det planer ni läser i början av projektet gäller ej längre Precis när ja fått hem den
Originalradion är nu ersatt med en JVC av nyare modell.
Började sedan med att koppla in lite ljud. Vill att de ska se någorlunda originalt ut inni bilen så jag kapade ur originalhögtalaren ur själva fästet för skyddet. Blev iaf så här. Infinity kappa framsystem
Nya vinterfälgarna. Sitter rostiga 14" plåtisar med nya däck. Dock är de däck som låter ganska mycket och ja har 4st 15" nokian hakka liggandes så får bli 740 turbofälgar
Motorn. Lmm borttagen då denna kanske är trasig.
Lite reservdelar till motorn och bromsar osv
Beställde även nya skyltar så fort ja fick papprena på bilen. Tror ändå de va dags att byta...
Sen har jag haft 3st bosch extraljus liggandes och tänkte att de kanske kan passa på denna.
Passade någorlunda iaf. Kommer nog att sitta där.
Avgassystemet läckte lite vid svetsen på bakre dämparen så byggde nytt med seriösa upphägningar. En ny bakre dämpare från saab 900 16v. Sen lite rör och slutar med slutröret från en ny saab 9-3 dämpare från biltema. (svetsade tillbaka originalslutröret på saaben)
Sen drog ja igång med bromsarna bak då
Ena kolven är helt oskadd men den andra kärvar. Å såklart hade bromsnippeln ärjat eller rostat fast så den gick av. Men sätter ihop oket och använder en smörjnippel och pressar ut kolven. Sen blir de renovering om inte kolven ser förjävlig ut.
Resten av oken är nya. Men tog av detta oket för att måla dem röda.
Första lagret med färg
Sen va de bakaxelns tur då
Lossade skivorna och då lossnade bromsbanden på backarna. Blir nya...
Nere. Vänster bär/länkarm borde inte gått genom bes då förstärkningen va borta. Sen har allt gods på axeln rostat bort. Fick bort en cm rost på vissa ställen. Locket till axeln hade de rostat hål på. Kommer byta axel...
Blev lite tomt
Sen rev jag bakvagnen. Alla stagen är nu slipade och klara för att målas. Hann även klart med ena bärarmen idag. Rostiga men inte så att de inte går att rädda. Är man arbetslös så har man ju tid men inte så mycke pengar. Löste de bra tyckte ja iaf.
Plåt
Förstärkt eller? Övriga godset är bra och stumt när man slår med hammaren
Den andra. Lite skillnad
Stagena då. Rostiga och jävliga. Men bara ytrost som tur va.
Här är skillnade när man slipat dem i bänkslipen med roterande stålborste
Sen slipades allt med lamellskiva till rondellen. Blästrar inte då de ej finns tid
Sen så hoppas ja att de går att flytta diffrentialdreven från 1030 till min 1031bakaxel med rasad diff. Drivaxlarna hade iaf rätt mått och splines.
Sen 2 bonusbilder. Gjorde om grillen. Får se hur de passar med helhetsintrycket. Vita stänkskydd kommer de att bli. Plasten på dörrar och framskärmar kommar antingen att tas bort eller att lackas svarta.
Allt för idag. Kommer kanske en update senare idag torsdag. Kommer troligtvis att lägga upp ett projekt på farsans amazonkombi som han ska hämta på freda så en update kanske kommer samtidigt