Ja fyfan va man har fått tänka idag. Tog mig en hel dag att fundera ut hur jag ska göra med fjäderbenen fram. Men nu vet jag hur jag ska göra de Men ev kommer den att bli ganska hög ett tag och sedan sätter jag dit de moddade benen. För nu prioriterar jag nog rostlagning osv före dem.
Men så här kommer bilen att va i höjd med moddade ben och ca 12cm fjädringsväg. Och den kommer va runt 12-16cm hög från framvagnsbalken iaf Castern är åt helvet här men blir bättre sen
Framvagnsbalken tvättad och redo för isärskruvning. Demonterade den och började sedan på styrväxeln. Har dock inte mer än dessa bilder att bjuda på för tillfället
Sen va ja ju tvungen att testa elektrolysbad också. Korten är tagna 5 min efter att jag satte på strömmen. Började bubbla skitfort och vattnet ändrade fort färg
Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet
Badet efter 16 timmar. Lät grejerna ligga i i 2 dagar och de blev riktigt bra. Har tyvärr inga bilder på dem borstade
Körde lite grejer i bänkslipen med roterande stålborste. Sen har jag nån polerskiva till rondellen. BLir iaf blankt och fint varesig de är svart, alu eller rostfritt. Slangen till servon är även tvättad
Började på bromsbomben men tröttnade fort
Nya bromsslangar bak
Länkarmarna. Blir nog till att skaffa nya. De är INTE så fräscha
Bakre länkarmsfästen. Ska blästras men eftersom allt glasblästras så är de bäst att ta bort så mycke underredsmassa som möjligt för annars tar de sån tid.
Sänk respektive original
Framvagnsbalken. Ganska fräsch. Mest ytrost men de mesta av färgen satt kvar innan tvätt med högtryck
Styrväxeln. Körde med polerskivan där de är svart. Alun ska bara rengöras resten målas nog svart eller kanske vitt eller racigt gult?
Börjat riva mer inni bilen
Bakrutan ur. När man väl visste hur man skulle göra så gick de ju på 2 min
Ena kabelhärvan ur
Har hänt jävligt mycke idag också men glömde kameran hemma. Men blir nog en update imorgon (tisdag) också
Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet
Ganska rensad kaross. Bara bränslerör, bromsrör, huvwire och antenn kvar på karossen
Elsystemet
De mesta limmet borta
Polerade för att se kulören lite bättre
Blankt
Sen har jag grejat mycke med vaggan
Blir ganska bra svetsar med deca-svetsen
Bak
Sen kom tjejen och hon fick ju såklart hjälpa till lite
Nästan färdig. Är lite smågrejer kvar för att fixera karossen men den funkar iaf
Kollade på karossen och visst finns de rost på den...
Sen separerade fru B230 med Herr M47 då de tydligen inte älskade varandra längre :cry:
Ganska fräsch motor. Ska nog bli svart block, svart insug, tvättad topp lite småpolerade grejer som generator, fuelrail termostathus och några grejer till
Fräsch koppling. Syns att den inte gått så långt.
Ser ganska rent ut mot vad de brukar göra
Satte sen upp motorn i stativ. Är farsans men han skulle inte ha de riktigt än men jag ska bygga en kopia av de. Och, biltema Stäm mig :roll:
Tror de blev totalt 38 bilder.
Mer har hänt idag. Fixar nog en update senare ikväll om jag orkar.
//Persson
Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet
lite läskigt första gången man ska vända runt bilen ingen som vill göra en snabb förklaring hur de rost bortagnings badet funkar, har läst i bilsport men hittar inte den tidningen..
Underbart att du lägger ner denna energi på en 240 Vill så gärna grejja seriöst med min egna men har inte ekonomin till det än.. Det inspirerar iaf !
MVH
Ja de känns riktigt bra när de blir seriöst. Då vet man att de är bra sen också. Jag är arbetslös och har inte så mycke till inkomst. Men de går bra ändå.
gjutarolle skrev:
lite läskigt första gången man ska vända runt bilen ingen som vill göra en snabb förklaring hur de rost bortagnings badet funkar, har läst i bilsport men hittar inte den tidningen..
Jo de va lite läskigt. Man visste inte om skiten skulle va stabil. Men de va ju inga problem alls
Sök på elektrolys här på forumet och sedan heter tråden något med bromsok. Med de instruktionerna körde jag
mulleri skrev:
kul att se det finns folk som orkar fixa till rejält!
Nån måste väl rädda dessa lågmilarna också
Gårdagens arbete då Började skrapa lite underedsmassa. Jobbigt som fan...
Rostigt. Blir en ny tröskel på vänster sida.
Här lappar jag nog ihop de utan att köpa ekonomiplåt.
Sen har jag skrapat mer. Notera att bränsle och bromsrör är borta. Även kolkanister försvann
Köpte nya skivor bak. Skiljde 80kr mellan noname skivor och brembo så var väl inget att tveka på tycker ja. 240kr per skiva gick dem på iaf
Allt för tillfället. Men idag kör jag på igen. Ska försöka få den HELT ren från underredsmassa är de tänkt.
Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet
Kul att kika in i denna tråden, det verkar som att du satsar ett par snäpp högre än de flesta andra med 240-projekt. Kul att se!
Va bra att nån tycker tråden är rolig Verkar inte va så många som kikar in här annars Jag gör så seriöst jag kan eller har tillgång till. Nu har jag garage och då kan jag göre de lite seriösare än normalt.
Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet
hehe ja skulle aldrig lita på min sån ställning (:
Jag litar på min nu iaf
Gårdagens arbete då.
Nya hjullager som jag hittade här hemma. Köpte dem för 3 år sedan till min a-traktor men bytte dem aldrig. Så de får sitta på denna istället
en tredjedel kanske
Nu börjar de likna något iaf
Sen Kanske vi skulle in med en längre bil än en kadett snart så flyttade vaggan 1 meter längre in i garaget. Funkade mycke bättre än vad jag hade trott.
Hade såklart bilen rak i vaggan när jag flyttade den
Sen vände jag bilen åt andra hållet så man kommer åt där de va lite jobbigt att komma åt från andra hållet. Har skrapat jävligt mycke efter att kortet är taget.
Men ska ner till garaget snart så blir väl säkert några nya kort. Dock är de inte så mycke å ta kort på just nu
Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet