2701
Sök

Gnisslande från motorutrymmet i en 940 GL -91a efter sladd

NissanMotorsport
18 december 2009
Trådstartare
Va ute och sladda lite ikväll, efter några ringar så började det gnissla, stannade och ljudet slutade..men så fort jag gasar lite börjar det igen..det är inget jämnt gnissel, utan de varierar lite i ljud och längd.. men kan inte fastställa vart ljudet kommer ifrån..någonstans i framvagnen/motorutrymmet iaf..

aja jag kör vidare tänkte ja, körde lite långt..sen slutade det.. kan det vara någon rem? bromsar? hörs ju inget när bilen står stilla och på tomgång..

det låter inte som det skulle vara bromsbeläggen som gnisslar, har hört sånt ljud förr.. men detta var högre och lät över hela framvagnen kan man säga..
Senast redigerat av NissanMotorsport (18 december 2009)

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
18 december 2009
Hör det när bilen står stilla och du varvar motorn lite? Isf är det stor sannolikhet fläktremmen/generatorremmen.

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

NissanMotorsport
18 december 2009
Trådstartare
Opelmadness skrev:
Hör det när bilen står stilla och du varvar motorn lite? Isf är det stor sannolikhet fläktremmen/generatorremmen.

nej inget hördes då heller, testade.. smile

8 197 Inlägg
18 december 2009
Ok. Hmm... Då vetefan. Länge sen jag åkte och sladdade såpass. Ännu längre sen jag körde Volvo. hmm

-Sir Jackie Stewart

NissanMotorsport
18 december 2009
Trådstartare
Opelmadness skrev:
Ok. Hmm... Då vetefan. Länge sen jag åkte och sladdade såpass. Ännu längre sen jag körde Volvo. hmm

hehe okej tongue aja de låter inte längre så, ska även köpa nya remmar så småningom ändå, om de uppstår igen ska jag "filma ljudet" tongue

Men fortsätt gärna ni andra spekulera va de kan vara, vill inte ha ett 4e motorras sad

8 197 Inlägg
18 december 2009
NissanMotorsport skrev:
Opelmadness skrev:

hehe okej tongue aja de låter inte längre så, ska även köpa nya remmar så småningom ändå, om de uppstår igen ska jag "filma ljudet" tongue

Men fortsätt gärna ni andra spekulera va de kan vara, vill inte ha ett 4e motorras sad

Det förstår jag. Du hade visst några stycken såg jag. hmm

-Sir Jackie Stewart

NissanMotorsport
18 december 2009
Trådstartare
Idag lät de igen hmm ca 5 km efter ja åkte hemifrån..men tyckte de lät annorlunda nu, hatar att förklara ljud haha, men typ en blandning melllan skrap, vatten som rinner och gnissel? big_smile låter högt och nåstans i motorutrymmet..kan inte placera vart..kommer bara när bilen är i rullning.. ... nästa gång jag är ute ska ja ha mobilen till hands och redo, för ljudet försvann efter ca 5 sek så hann inte upp me mobilen..

låter så högt att folk på trottoaren kollar också.. drygt tongue

4 670 Inlägg
18 december 2009
Testa först o byt alla remmarna så det verkligen inte är dessa som gnisslar.

Ingen sten som fastnat vid bromsarna o låter? Om du hört sådant ljud förut.
Senast redigerat av mickius (18 december 2009)

NissanMotorsport
18 december 2009
Trådstartare
mickius skrev:

Aa ska gört, men det är ju inte det här typiska remgnisslandet..utan de låter mycket värre.

De har ja inte kollat, svårt att tro att de är de också..men värt att kolla. Tack.

4 670 Inlägg
18 december 2009
NissanMotorsport skrev:
mickius skrev:

Aa ska gört, men det är ju inte det här typiska remgnisslandet..utan de låter mycket värre.

De har ja inte kollat, svårt att tro att de är de också..men värt att kolla. Tack.

Gör så!

Kom o tänka på att ja hade nått liknande gnissel när min vattenpump på min s13 blev dålig o gick emot. men de var mest på låga varvtal det lät då o den blev stabil på högre varvtal.

NissanMotorsport
18 december 2009
Trådstartare
mickius skrev:
NissanMotorsport skrev:
mickius skrev:

Gör så!

Kom o tänka på att ja hade nått liknande gnissel när min vattenpump på min s13 blev dålig o gick emot. men de var mest på låga varvtal det lät då o den blev stabil på högre varvtal.

Kan ju vara vattenpumpen, kamremmen är nyligen bytt, att dom inte bytte den på samma gång då isåfall.

tempmätaren och allt funkar ju som det ska, blir varm fort å så. Kan man på något vis kolla om det är vattenpumpen utan att göra något större ingrepp?

4 670 Inlägg
18 december 2009
Har ingen aning om hur det är på volvo, Men på nissanen så kände ja på axeln in o kände att ja kunde röra den så den blev lite lite sne o hörde då att den gick emot.

Men om man kan känna så på volvo vågar ja inte svara på

10 Inlägg
19 december 2009
Ingen motorkudde som pajat, kanske är något som ligger o skaver då ?

NissanMotorsport
19 december 2009
Trådstartare
Xelica skrev:
Ingen motorkudde som pajat, kanske är något som ligger o skaver då ?

Kan vara, fått lite tips nu..dags att kolla upp lite va de kan vara..har inte fått ur tummen och gjort det än tongue

varit ute ganska länge idag men inget ljud smile

Försöker iaf
12 819 Inlägg
19 december 2009
Har du servo på bilen så kan det vara pumpen! Ajjabajja man ska inte sladda med gamla bilar wink

Mvh  Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

NissanMotorsport
19 december 2009
Trådstartare
te_wik skrev:
Har du servo på bilen så kan det vara pumpen! Ajjabajja man ska inte sladda med gamla bilar wink

Mvh  Tommy

Japp har servo, men den fungerar väldigt dålig.. om den ens funkar..olja finns ju.den som har varit trasig kanske, och nu när det är kallt börjar det bara låta.. maybe maybe.. smile

haha, ne jag vet.. men det är omöjligt att låta bli.. sad

23 Inlägg
19 december 2009
NissanMotorsport skrev:
Idag lät de igen hmm ca 5 km efter ja åkte hemifrån..men tyckte de lät annorlunda nu, hatar att förklara ljud haha, men typ en blandning melllan skrap, vatten som rinner och gnissel? big_smile låter högt och nåstans i motorutrymmet..kan inte placera vart..kommer bara när bilen är i rullning.. ... nästa gång jag är ute ska ja ha mobilen till hands och redo, för ljudet försvann efter ca 5 sek så hann inte upp me mobilen..

Kan mycket väl vara styrservon, beskrivningen av ljudet tycker jag stämmer ganska bra på hur min servo lät är det var dåligt med olja.

NissanMotorsport
19 december 2009
Trådstartare
skalman_89 skrev:
NissanMotorsport skrev:

Kan mycket väl vara styrservon, beskrivningen av ljudet tycker jag stämmer ganska bra på hur min servo lät är det var dåligt med olja.

jaså okej, hur svårt är de att fixa på en 940? och vart kan man köpa det billigt? kollat på mekonomen och skruvat.se men hittar inget där.. volvo har väl, men kanske dyrt?
Senast redigerat av NissanMotorsport (19 december 2009)

patrik89
19 december 2009
Trådstartare
Servon är troligtvis inte dålig, men bara att kolla oljan. dock tror jag inte på det. Jag har också gnisslande på min när den släpper ibland, orkar inte bry mig. Säkert nånting med drivlinan

NissanMotorsport
19 december 2009
Trådstartare
patrik89 skrev:
Servon är troligtvis inte dålig, men bara att kolla oljan. dock tror jag inte på det. Jag har också gnisslande på min när den släpper ibland, orkar inte bry mig. Säkert nånting med drivlinan

okok. något problem me servon iaf, för man får ta i som satan tongue så ja tänkte i vilket fall byta servon, enklare å sladda me servo big_smile

Sök